Vi ska titta på ett 1 1/2-planshus byggt ”1909”, huset ligger i Skåne utanför Helsingborg. Vi har inte varit på visning än men om allt känns rätt väl där så kommer vi förmodligen slå till. Huset har en boarea på 108 kvadrat och biarea på 82 kvadrat. Biarean är en tillbyggnad gjord 1980 och är på ett plan och här finns pannrum, toalett/dusch, garage och ett hobbyrum. Vet ej om hela denna biarea är uppvärmd via elpannan.

Huset verkar vara tilläggsisolerat på insidan, väggarna ser nämligen extremt tjocka ut på bilderna för att va ett trähus byggt för över 100 år sen, jag uppskattar tjockleken till 40-50 cm.

Huset värms upp med vattenburen el, förbrukning redovisas till 12300 kWh/år inklusive hushållsel. Detta är med 1 person i hushållet. Jag uppfattar det som väldigt billigt (?), därav min misstanke om att det är bra isolerat, men jag har kanske fel?

Om förbrukningen nu skulle ligga på dessa 12300 känns det som en investering i Luft/vatten inte skulle vara lönsamt och därav frågan om en en Luft/luft skulle kunna va ett bättre komplement, frågan är då om planlösningen är tillräckligt öppen för att det ska va nån mening?

Jag funderar på att ha innedelen av vid det röda krysset på bilden, vad säger expertisen?
 
  • Ritning av bottenvåning i 1½-planshus med markerat förslag för placering av luftbehandlingsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ett stort fan av LLVP, men i detta fallet måste jag nog säga att lvvp absolut är att föredra.
Ni har ju ett fungerande radiatorsystem, så enda kostnaden blir att haka på en lvvp. Vidare så hade jag knappt litat på siffran som uppges i prospektet då ni inte har en aning om det är en snål gammal gubbe som bott där som stängt av delar av huset på vintern för att inte behöva betala värmen, duschat en gång per månad, eldat som bara den i kaminen (om sådan finns), osv.
Lägg pengarna på en lvvp och få billigt varmvatten på köpet. Skulle du "bara" spara 5 kkr per år totalt så är det ändå nice.
 
I huset bor en äldre kvinna i dagsläget, det är inte eftersatt vad man kan se på bilder och så utan fräscht och hyffsat modernt stuk på möbler osv, sovrum finns på ocanvåning så värmen måste va igång även där. Jag tycker också förbrukningen verkar väldigt låg, men OM det faktiskt inte går åt mer för att värma upp så känns det som att kasta pengar i sjön att lägga 100-120k på att byta ut elpannan. Vi kommer såklart låta några olika firmor få räkna och lämna offert på vad man kan göra för att spara ifall det blir affär.
 
Jag förstår absolut. Om ni skulle välja llvp så råder jag er att sätta två. En på vart plan. Det är guld värt. Inte minst när sommaren kommer ;)
 
Jag är beredd att sätta in LVVP om det är ekonomiskt fördelaktigt, men samtidigt har man en massa andra saker man kan lägga pengar på vid husköp. Vi kommer att ha ca 400k över efter inköp av hus i vårt prisintervall, vi har hela tiden räknat med att få byta kök (typ 100k) värmesystem oavsett vilket hus det blir, men i detta fallet blev jag ställd pga den till synes låga förbrukningen.
 
Jag förstår. 400 kkr låter som en väldigt bra budget, i mina ögon. Om köket inte är från 70-80-talet och i hyfsat skick så varför byta (min personliga åsikt och tanke).
Två vettiga llvp får du för 25-30 kkr installerade och klara. Rätt placerade klarar du dig utan något tillskott. Så bor jag nämligen, med "värre klimat" än NV Skåne :)
 
Min bättre hälft kräver kök av rang, i detta huset är köket troligtvis från 80-talet med uppdaterade luckor. Inte så kul. Men till kärnämnet, tror du min tänkta placering på BV kan fungera med planlösningen? När man läser hos till erkarna skriver dom inget om planlösningar, men här säger ju alla att LLVP bara funkar i moderna hus med öppen planlösning. Med min tänkta placering skulle den blåsa rakt igenom hela huset rakt in mot trappan till OV.
 
Jag har två hus. Ett från 40-talet och ett från 50-talet. Llvp i båda. Öppen planlösning är optimalt för llvp. Stängda dörrar funkar inte med llvp.
Jag har lärt mig en sak: man måste testa med en värmefläkt för att avgöra var bästa placering av llvp blir ur värmespridningsperspektiv.
Det jag spontant tänker när jag ser din ritning är att jag absolut inte skulle placera min så nära köket och få matos och flottig luft spriden i hela huset.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har två hus. Ett från 40-talet och ett från 50-talet. Llvp i båda. Öppen planlösning är optimalt för llvp. Stängda dörrar funkar inte med llvp.
Jag har lärt mig en sak: man måste testa med en värmefläkt för att avgöra var bästa placering av llvp blir ur värmespridningsperspektiv.
Det jag spontant tänker när jag ser din ritning är att jag absolut inte skulle placera min så nära köket och få matos och flottig luft spriden i hela huset.
Bra reflektion, tror en installatör får hitta bästa platsen om det blir affär. Det kanske slutar med LVVP iaf om det visar sig att garage och hobbyrum är inkopplat på det vattenburna. Hobbyrummet är på 36 kvadrat och blir lätt ett trevligt tillhåll för äldsta grabben.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har två hus. Ett från 40-talet och ett från 50-talet. Llvp i båda. Öppen planlösning är optimalt för llvp. Stängda dörrar funkar inte med llvp.
Jag har lärt mig en sak: man måste testa med en värmefläkt för att avgöra var bästa placering av llvp blir ur värmespridningsperspektiv.
Det jag spontant tänker när jag ser din ritning är att jag absolut inte skulle placera min så nära köket och få matos och flottig luft spriden i hela huset.
Nu har vi varit på visning och det visade sig vara jordvärme installerat! Polletten trillar ner! ”Pling”

Det var en felskrivning i faktan...
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Nu har vi varit på visning och det visade sig vara jordvärme installerat! Polletten trillar ner! ”Pling”

Det var en felskrivning i faktan...
(y) Problems solved och pengar sparade (y)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
(y) Problems solved och pengar sparade (y)
Ja det är nästan för bra för att vara sant, men nu förstår man totalkostnaden för el på 16000 kr/år. Även tillbyggnaden var påkopplad på det vattenburna systemet, dvs garage och hobbyrum/förråd på totalt 69 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.