Värmesystemet är ett slutet system, så det syns bara på vattenmätaren när du fyller på.


B Blå baronen skrev:
Oj om blåsan kan gå sönder så är det väl inte värt att testa? Då blir det väl bara värre?
Värre blir det inte. Har blåsan fastnat så är ändå kärlet kasst.
 
Ok. Men den röda hättan ovanpå. Hur tar jag av den?
 
Krilleman
Skruva av hatten precis som du gör när du kontollerar luften på bilens däck.

Tryck på "piggen" kommer det vatten eller luft?
 
useless useless skrev:
Värmesystemet är ett slutet system, så det syns bara på vattenmätaren när du fyller på.

Ok. Blåser in luft. Det tar ett tag va?


Värre blir det inte. Har blåsan fastnat så är ändå kärlet kasst.
 
  • En vattenavstängningsinstallation under en panna med kopparrör och en hink under en läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk med synliga rör och avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här tog lite för lång tid just nu. Dessutom bubblade det inne i apparaten. Fick avbryta efter en kvart. När jag sen fyllde på vatten visade det sig att varmvattnet hade gått upp till 67 grader. Räcker det inte med att stänga av knappen? Måste man dra ur propparna också?
 
Att det bubblar beror säkert på att du har mer luft i systemet. Jo det räcker att du stänger med knappen, annars har du väl en arbetsbrytare. Propparna behöver du inte röra.
 
Tack för all hjälp! Men hur lång tid tar det innan man vet om det är hål på ballongen? Hur länge ska det rinna och jag blåsa in luft? Vi bor i ett enplanshus.
 
Kommer det vatten ur luftventilen när du trycker på piggen i mitten, då är ballongen kass.
 
Immobil Immobil skrev:
Kommer det vatten ur luftventilen när du trycker på piggen i mitten, då är ballongen kass.
Just det. Det är ju ett enkelt sätt att kolla det. För övrigt sjunker temperaturen efter en dusch och därmed också trycket från 1.0 till 0.9 bar.
 
B Blå baronen skrev:
Dessutom bubblade det inne i apparaten.
Bubblar det när du fyller på luft i expansionskärlet? I så fall är det ju ganska klart att det är punka på blåsan...
 
useless useless skrev:
Bubblar det när du fyller på luft i expansionskärlet? I så fall är det ju ganska klart att det är punka på blåsan...
Det bubblade uppe i apparaten inte nere vid expansionskärlet. Det var när jag började tappa ut vattnet och då hade jag inte hunnit spruta in luft.
 
Det kom luft ur expansionskärlet. Det betyder att jag borde kunna blåsa upp det men hur lång tid tar det egentligen?
 
Vad har du för pump?
 
Nibe vvm300. En luft/vattenvärmepump
 
Öppnar du t ex säkerhetsventilen när du fyller på luft? Det är ju svårt att få in luft om det är fullt med vatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.