K klimt skrev:
Det är nog inte det vanliga att man gör sin besiktning vid visningen. Besiktning görs nog bäst när man är seriöst intresserad. Då bör man undersöka så mycket som möjligt om man inte är kunnig själv med stöd av besiktningsman. Men den enkla kontrollen av installationer, särskilt de som verkar äldre, kan man nog göra själv
Kan bara relatera till min enda husaffär där jag tog in besiktningsman för att kolla allt "vitalt", men jag hade inte haft en tanke på att kolla ett badkar t.ex.

M maglub skrev:
Bara för att man bör, betyder det inte att man måste undersöka.

Däremot är det viktigt för en köpare att förstå vad för ansvar man tar över vid en fastighetsaffär.

Om du inte undersöker är det enda du missar egentligen, bara möjligheten att förhandla ner priset mer.

När du köper ett hus, utgå från att all skit du hittar ligger på dig själv som köpare, för dolda fel är få och svåra att få kompensation för. Det gör det enklare att motivera sig att undersöka ordentligt innan. Vill du inte, orkar inte, kan inte. Well, skyll inte på någon annan.
Jag kände själv en stress över att affären skulle gå skapligt snabbt, dels för att mäklaren hejade på för han har väl fler hus att sälja och även för att det kanske kunde komma in fler budgivare och det ville givetvis inte jag. Jag förstår att jag inte kan kräva något av säljaren i efterhand för något jag har haft möjlighet att undersöka själv, även om jag skulle känna mig besvärlig gentemot säljaren.

Jag tycker det skulle vila ett större ansvar på att säljaren lämnar riktiga svar i frågelistan som hör till försäljningen och att man inte ska komma undan med "men jag har inte badat i bubbelbadet på 1 år så jag visste inte att det var trasigt", utan att man faktiskt skulle kolla så det fungerar och sedan svara ärligt på det.

Jag skulle t.ex. inte kunna med att sälja en bil eller hus till något med ett kostsamt fel jag själv känner till utan att tala om det, men jag kanske är för ärlig för mitt eget bästa och hoppas på karma. :)
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Det känns väl som att man borde förutsätta att ett gammalt bubbelbadkar inte kommer att fungera...
Fundera på om de här felen gör att du inte hade köpt huset om du visste om dem. Annars är det bara att gå vidare, tycker jag.
I vårt hus var hela trossbotten slut, vilket besiktningsmannen inte såg. Vi hade köpt huset i alla fall, men hade försökt pruta lite om vi vetat om det. Men det är inget att gå och gräma sig för. Ta det som läropengar. Vi älskar vårt hus i alla fall!
 
Det där badrummet ser ju dessutom ut att vara så pass gammalt att tätskikt börjar närma sig sin tekniska livslängd.
 
"Småfelet" i detta fallet verkar vara en dåligt utförd besiktning.
 
J jimbomas skrev:
Kan bara relatera till min enda husaffär där jag tog in besiktningsman för att kolla allt "vitalt", men jag hade inte haft en tanke på att kolla ett badkar t.ex.


Jag kände själv en stress över att affären skulle gå skapligt snabbt, dels för att mäklaren hejade på för han har väl fler hus att sälja och även för att det kanske kunde komma in fler budgivare och det ville givetvis inte jag. Jag förstår att jag inte kan kräva något av säljaren i efterhand för något jag har haft möjlighet att undersöka själv, även om jag skulle känna mig besvärlig gentemot säljaren.

Jag tycker det skulle vila ett större ansvar på att säljaren lämnar riktiga svar i frågelistan som hör till försäljningen och att man inte ska komma undan med "men jag har inte badat i bubbelbadet på 1 år så jag visste inte att det var trasigt", utan att man faktiskt skulle kolla så det fungerar och sedan svara ärligt på det.

Jag skulle t.ex. inte kunna med att sälja en bil eller hus till något med ett kostsamt fel jag själv känner till utan att tala om det, men jag kanske är för ärlig för mitt eget bästa och hoppas på karma. :)
Det är troligen vanligt att göra som du beskriver, men det är ändå så att man har en omfattande undersökningsplikt. Man kan lätt tro att en säljare bör berätta allt, men det finns så mycket som kan gå fel då. Säljaren kanske vänjer sig vid något som inte fungerar eller fungerar dåligt, vissa saker används inte särskilt ofta, säljaren kan vara gammal med begränsat minne. Därför bör man kolla så långt man kan som köpare. Många problem skulle förebyggas om köparen gör heltäckande undersökningar, annars riskerar man att hamna i tidskrävande, dyra och energikrävande konflikter.
 
Tack för många svar. Ska läsa era kommentater noggrannare ikväll. Vi har pratat med besiktningsmannen om fukten, han rådde oss att anmäla detta till vårt försäkringsbolag. Så vi gör det som ett första steg. Badrummet är typ från 2004 (minns inte exakt) så den tekniska livslängden har inte passerat.
 
K klimt skrev:
Det är troligen vanligt att göra som du beskriver, men det är ändå så att man har en omfattande undersökningsplikt. Man kan lätt tro att en säljare bör berätta allt, men det finns så mycket som kan gå fel då. Säljaren kanske vänjer sig vid något som inte fungerar eller fungerar dåligt, vissa saker används inte särskilt ofta, säljaren kan vara gammal med begränsat minne. Därför bör man kolla så långt man kan som köpare. Många problem skulle förebyggas om köparen gör heltäckande undersökningar, annars riskerar man att hamna i tidskrävande, dyra och energikrävande konflikter.
Jo jag vet att det är så det fungerar men kan tycka det är orimligt mycket krav som ställs på en köpare, speciellt i dessa tider med allt snabbare bostadsaffärer. Jag har hittat saker jag skulle kunnat veta om innan men jag tror inte det hade påverkat priset. Någonstans får man ändå väga in ålder på huset/prylar och helt enkelt räkna med att det finns saker som är slitna.
 
J jimbomas skrev:
Jo jag vet att det är så det fungerar men kan tycka det är orimligt mycket krav som ställs på en köpare, speciellt i dessa tider med allt snabbare bostadsaffärer. Jag har hittat saker jag skulle kunnat veta om innan men jag tror inte det hade påverkat priset. Någonstans får man ändå väga in ålder på huset/prylar och helt enkelt räkna med att det finns saker som är slitna.
Visst, man kan ha synpunkter på detta, men nu är lagstiftningen sådan som den är och ställer höga krav på köparens undersökning. Det är väl viktigt att köpare får kunskap om detta så bra som möjligt. Inte minst på denna tråd kommer det rätt ofta besvikna köpare som upptäcker olika saker och tror att de är mer trygga än hur det egentligen är. Samtidigt är det som du säger att man får skilja på stort och smått. Tvättmaskiner och liknande får man räkna med att byta ut om de är äldre, det är ju också bra att man själv vet vad det är för prylar han har. Om man som i detta fall ser att anslutningarna är lagade med silvertejp är det nog en indikation på att man bör räkna med liknande status på andra apparater.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Så ni köpte ett begagnat hus men förväntar er nyskick? Jag slutas aldrig fascineras av att dessa trådar dyker upp gång på gång.
 
  • Gilla
JacobMS16 och 15 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inget är dålda fel och det är sådant som bör ha upotäckts vid en ordentlig besiktning av huset. Det är besiktningsmannen ni får ligga på
Mäklaren gav telefonnumret till deras jurist, han sa att besiktningsmannen har inte skyldighet att kolla vvs så undersökningsplikten faller tillbaks till mig som inte kan nåt. Varför betalar man besiktning överhuvudtaget. Känner starkt att mäklarförbundets jurist bara vill att man ska ge upp på alla tankar om klagomål eller dolt fel.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M
F Finndjävel skrev:
Så ni köpte ett begagnat hus men förväntar er nyskick? Jag slutas aldrig fascineras av att dessa trådar dyker upp gång på gång.
Förväntade mig inte nyskick, förväntade mig att inget skulle läcka eller ha hål i sig när det inte står det i besiktningsprotokollet.

Om du köper en begagnad tröja, förväntar du dig inte bara att den är sliten, men går att ta på sig, eller du tycker att den kan ha ett stort hål i ryggen också för att den är gammal???
 
  • Haha
CCPusher
  • Laddar…
Jämförelsen haltar lite.
 
M
K Kirre2 skrev:
Jämförelsen haltar lite.
Jo, huset är mycket mycket dyrare och man måste ta mycket mycket mer skit.
 
  • Älska
CCPusher
  • Laddar…
Fairlane
Med största sannolikhet står det i början av besiktningen vad den gäller och inte gäller. Det är såklart synd att man inte får besiktning av vvs och el, men då hade priset också varit ett annat. Vill man ha det så får man beställa det extra.

Jag har varit med om ett antal besiktningar och genomgångar och det är husets skick generellt man talar om, med lite betoning på saker som badrum och tak. Om spisen fungerar eller tvättmaskinen fungerar har jag aldrig varit med om att de gjort.
Min tvättmaskin i mitt hus (köpte huset i januari) är från 2008. Den fungerade bra så länge man inte körde 2 tvättar om dagen. Då la den av efter ett antal dagar och sen fick man vänta några dagar så gick den igen. De som bodde innan tvättade nog mindre än vad jag gör så de visste troligen inte, men oavsett så är maskinen 10 år, så det är inte mycket att klaga på. Med god hjälp från forumet så lyckades jag laga den (byta en sprucken slang invändigt) så nu rullar den säkert 10 år till. Kostnad 400 kr.

Så tvättmaskin etc är nog inte mycket att klaga på. Antingen köper du ny (eller begagnad kanske på blocket) eller också testar du att laga. Forumet hjälper dig.

Badrummet och fukt på motstående vägg däremot låter inte bra.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Mäklaren gav telefonnumret till deras jurist, han sa att besiktningsmannen har inte skyldighet att kolla vvs så undersökningsplikten faller tillbaks till mig som inte kan nåt. Varför betalar man besiktning överhuvudtaget. Känner starkt att mäklarförbundets jurist bara vill att man ska ge upp på alla tankar om klagomål eller dolt fel.
Läs besiktningen noga. Det är vanligt att olika områden är undantagna från standardbesiktning, som VVS, el och radon. Men de ingår ändå i köparens undersökningsansvar. Det går att komplettera med besiktning på dessa områden, men det kan bli dyrt. Besiktningen inriktar sig nog mot de områden som kan vara mest dyrbara att åtgärda, främst husets skal, tak, fasad, grund. Detta bör stå tydligt i besiktningen och besiktningsmannen bör också göra det tydligt vid enmuntlig genomgång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.