Väldigt komplicerad anläggning du har, finns massa saker jag hade tittat över.

Högt ljud: Tilluftsaggregatet har två hastigheter på fläkten, den forcerar fläkten om det blir varmt i tilluften(det behövs värme i huset) detta för att tillföra mer värme.
Finns en risk att när det nu är varmt så råkar fläkten gå forcerad trots att det inte behövs värme.
Återluftsgallret sitter det perforerad plåt innanför gallret, ta ner galler och dammsug detta. Se upp så du inte ändrar spjället (vita snörena), spjället är till för att ställa in rätt mängd uteluft/återluft.
Har du kontrollerat filtret i tilluftsaggregatet? (sitter påsfilter bakom ena luckan).
Om det räcker med mindre luft för att hålla ovanvåningen varm kan man minska fläkthastigheten, annars måste man på något sätt få in en ljuddämpare mellan fläkt och återluftsgaller.
Temperaturreglering för tilluftsaggregatet styrs av OPTIGO centralen, sitter det en rumsgivare (märkt: Regin troligtvis) någonstans på ovanvåningen?

Larm A03: Du säger att Högtryckspressostaten löser, är du inne och återställer denna på sin knapp eller startar du bara om värmepump?
Har du rengjort filtret i värmepumpen (frånluftsfiltret)?

Dem två fyrkantiga termometrarna skulle jag gissa går till ackumulatortanken för solfångarna, endast 20-30 grader på dessa känns som lågt nu på sommaren.
Fungerar laddningen (pump?) för solfångarna? (Manöverpanelen visar som att pumpen borde gå)

Förlåt det långa svaret men din anläggning är rätt komnplicerad med många styrkomponenter som man bör se över så att dessa fungerar korrekt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Väldigt komplicerad anläggning du har, finns massa saker jag hade tittat över.

Högt ljud: Tilluftsaggregatet har två hastigheter på fläkten, den forcerar fläkten om det blir varmt i tilluften(det behövs värme i huset) detta för att tillföra mer värme.
Finns en risk att när det nu är varmt så råkar fläkten gå forcerad trots att det inte behövs värme.
Återluftsgallret sitter det perforerad plåt innanför gallret, ta ner galler och dammsug detta. Se upp så du inte ändrar spjället (vita snörena), spjället är till för att ställa in rätt mängd uteluft/återluft.
Har du kontrollerat filtret i tilluftsaggregatet? (sitter påsfilter bakom ena luckan).
Om det räcker med mindre luft för att hålla ovanvåningen varm kan man minska fläkthastigheten, annars måste man på något sätt få in en ljuddämpare mellan fläkt och återluftsgaller.
Temperaturreglering för tilluftsaggregatet styrs av OPTIGO centralen, sitter det en rumsgivare (märkt: Regin troligtvis) någonstans på ovanvåningen?

Larm A03: Du säger att Högtryckspressostaten löser, är du inne och återställer denna på sin knapp eller startar du bara om värmepump?
Har du rengjort filtret i värmepumpen (frånluftsfiltret)?

Dem två fyrkantiga termometrarna skulle jag gissa går till ackumulatortanken för solfångarna, endast 20-30 grader på dessa känns som lågt nu på sommaren.
Fungerar laddningen (pump?) för solfångarna? (Manöverpanelen visar som att pumpen borde gå)

Förlåt det långa svaret men din anläggning är rätt komnplicerad med många styrkomponenter som man bör se över så att dessa fungerar korrekt.
Bra med långa svar! (y)

Har nu dammsugit plåten innan för återluftsgallret. Det var inte överdrivet dammigt.

Filteret på tilluftsaggregatet. Antar att det sitter innanför en av de två fastskruvade plattorna då eller?

Det behövs absolut inte mer värme på ovanvåningen så på sommaren. Tvärtom. Men antar att man inte kan ha fläkten på allt för låg hastighet heller med tanke på att det även sköter ventilationen?

Det sitter en rumsgivare i allrummet på ovanvåningen. Enligt Optigon är bör-värdet ca 22 och är-värdet ca 25. Kan det vara att fläkten går för fult för att det är för varmt på ovanvåningen?

A03 återställer jag manuellt bakom luckan varje gång.

Detta är enda kontrollen för solfångarna och den säger mig inte så mycket... :)

Temperaturkontrollpanel med ikoner och 24 grader Celsius visas på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och temperaturen i rummen styr man i första hand med värmepumpen (flytande kondensering) och sedan använder man termostaterna för att strypa i enstaka rum där man vill ha svalare. Då kommer alla termostatventiler att för det mesta stå helt öppna och VP producerar inte värmevatten som den inte kan göra sig av med.
 
E elmont skrev:
Och temperaturen i rummen styr man i första hand med värmepumpen (flytande kondensering) och sedan använder man termostaterna för att strypa i enstaka rum där man vill ha svalare. Då kommer alla termostatventiler att för det mesta stå helt öppna och VP producerar inte värmevatten som den inte kan göra sig av med.
Bra förklaring. Tack!
 
D da20 skrev:
Filteret på tilluftsaggregatet. Antar att det sitter innanför en av de två fastskruvade plattorna då eller?
Filtret sitter bakom den större luckan, men tag gärna en titt bakom den lilla där sitter fläkten och en låda med transformator till fläkten och forceringstermostaten.

D da20 skrev:
A03 återställer jag manuellt bakom luckan varje gång.
Lite ovanligt och inte bra att den löser så ofta, kan bero på något med solfångarna.
Kan vara så att det plötsligt kommer varmt vatten från ackumulatorn för solfångarna (antingen via radiatorkretsen eller "kallvattnet") och värmepumpen då får hett vatten på sig för då löser den.
Kan även vara så att den interna cirkulationspumpen i värmepumpen inte går alternativt att det står luft i systemet då löser högtrycksvakten också.
Sitter en luftningsskruv ovanpå värmepumpen testa att öppna den lite så att det kommer vatten och inte luft där.

D da20 skrev:
Detta är enda kontrollen för solfångarna och den säger mig inte så mycket... :)
Här är en manual http://www.popular-hifi.com/personal/hemauto4_solfangare/sun_o_matic.pdf
Du kan läsa av olika temperaturer med knappen ">>" just nu visar den övre delen av tanken 24 grader vilket känns väldigt lågt en sommardag. Kolla vad den visar i solfångaren.
Den röda cirkeln med triangel i och röd lysdiod är cirk.pumpen, så enligt styrningen borde pumpen gå. Kontrollera om pumpen går och att det finns vätska på den delen av systemet.

Vill bara säga att du har ett komplicerat system som kommer ta en stund att sätta sig in i.
För mig skulle ljuder från återluftsgallret vara det sista jag tittar på, jag skulle börja med att kontrollera pumpar, ventilmotorer och styrfunktioner m.m.
Sedan vänta till hösten/vintern för att se hur värmen fungerar i huset och hur fort tilluftsfläkten behöver gå för att få upp värme till ovanvåningen.
.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
  • Var i vårt avlånga land ligger kåken?
  • Golvvärme och frånluftvärmepump i ett passivhus?
    Det låter inte särskilt "passivt".
passiv hus är ett hus som förbrukar mindre än x kwh per m2. i södra sverige och 63 kwh längst upp i norr. är huset över 400m2 så ska dessa siffror minskas med 5kwh
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Filtret sitter bakom den större luckan, men tag gärna en titt bakom den lilla där sitter fläkten och en låda med transformator till fläkten och forceringstermostaten.


Lite ovanligt och inte bra att den löser så ofta, kan bero på något med solfångarna.
Kan vara så att det plötsligt kommer varmt vatten från ackumulatorn för solfångarna (antingen via radiatorkretsen eller "kallvattnet") och värmepumpen då får hett vatten på sig för då löser den.
Kan även vara så att den interna cirkulationspumpen i värmepumpen inte går alternativt att det står luft i systemet då löser högtrycksvakten också.
Sitter en luftningsskruv ovanpå värmepumpen testa att öppna den lite så att det kommer vatten och inte luft där.


Här är en manual [länk]
Du kan läsa av olika temperaturer med knappen ">>" just nu visar den övre delen av tanken 24 grader vilket känns väldigt lågt en sommardag. Kolla vad den visar i solfångaren.
Den röda cirkeln med triangel i och röd lysdiod är cirk.pumpen, så enligt styrningen borde pumpen gå. Kontrollera om pumpen går och att det finns vätska på den delen av systemet.

Vill bara säga att du har ett komplicerat system som kommer ta en stund att sätta sig in i.
För mig skulle ljuder från återluftsgallret vara det sista jag tittar på, jag skulle börja med att kontrollera pumpar, ventilmotorer och styrfunktioner m.m.
Sedan vänta till hösten/vintern för att se hur värmen fungerar i huset och hur fort tilluftsfläkten behöver gå för att få upp värme till ovanvåningen.
.
Temperaturen i sollfångaren varierar. Var ca 90 tidigare idag, nere på ca 40 nu...
 
B b50gud skrev:
passiv hus är ett hus som förbrukar mindre än x kwh per m2. i södra sverige
Och x är hur många kWh?
Försökt läsa reglerna, men tycker att de är riktigt snåriga.
Skilja mellan elvärmda hus och andra till exempel.
Skall man då räkna kWh på tallkottar, björk- och spillved?
Och om det sitter en värmepump där. Är det eluppvärmt då eller inte?
Se detta:
Den maximala mängden köpt energi för husets energianvändning
(driftsel, varmvatten och värme) dock ej hushållsel ska vara
söder till norr 55, 59 och 63 kWh/ m² för icke elvärmda byggnader.
 
Det är ju reglerna för ett vanligt hus. Elvärme räknas alla värmepumpar in i. Olja, ved/pellets, naturgas och fjärrvärme är annat.

Passivhus ligger på 15kwh/m2, där är ju du ganska nära KoW
 
D da20 skrev:
Temperaturen i sollfångaren varierar. Var ca 90 tidigare idag, nere på ca 40 nu...
Låter som dålig cirkulation eller luft i systemet, du behöver göra en översyn av systemet.
Det är så många delar i ditt systemet att det känns lite svårt att ge fullständiga förslag via forumet hur du skall gå till väga.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Låter som dålig cirkulation eller luft i systemet, du behöver göra en översyn av systemet.
Det är så många delar i ditt systemet att det känns lite svårt att ge fullständiga förslag via forumet hur du skall gå till väga.
Förstår det. Har lärt mig en hel del om hur systemet fungerar i alla fall så tack!
 
Känns som att värmesystemet går för fullt i onödan också men kanske beror på samma problem.

Ca 20 grader ute och över 26 inne. Ändå känns det att golvvärmen är på i nedervåningen på morgonen.

Vid dessa förhållanden borde väl anläggningen endast ventilera runt luften samt producera varmvatten eller är det något jag inte förstår?
 
D da20 skrev:
Känns som att värmesystemet går för fullt i onödan också men kanske beror på samma problem.

Ca 20 grader ute och över 26 inne. Ändå känns det att golvvärmen är på i nedervåningen på morgonen.

Vid dessa förhållanden borde väl anläggningen endast ventilera runt luften samt producera varmvatten eller är det något jag inte förstår?
Jag tror att det är din värmepump som styr värmen ut i systemet med ventilmotorn SV1. Känn på rören om det är värme ut till golvvärmefördelaren.
Du kan läsa av temperaturer för framledning och beräknad framledning på värmepumpen sida 5 här https://www.nibe.se/assets/documents/10379/511914-9.pdf
Kontrollera även andra temperaturer som t.ex. utetemperatur, blir det fel på utetemp.givaren så styr värmepump helt fel.
Med den värmekurva du har inställd borde det inte gå ut någon värme alls.
 
För er som är nyfikna på hur det går...
Verkar vara en växelventil i värmepumpen som felar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Även cirkulationspumpen till solfångarna var kass. Den är ny bytt men tveksam till om det funkar som det ska ändå.

Var ca 50 grader i fångaren idag men tempen i tanken var oförändrat på ca 27 grader. Om man känner på röret ut från pumpen så är det ordentligt varmt men det som går in i pumpen kallt. Tolkar det som att vätskan inte går genom systemet men det kanske är en feltolkning?

Sitter även ett litet expansionskärl (tror jag det är...) bredvid pumpen där man kan avlösa trycket. Vad bör det ligga på? Och bör det vara någon skillnad om pumpen går eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.