Ska lägga parkett i två rum ovanpå ett limträ bjälklag som har 6m spännvidd och som tar upp lasten från taket (via väggen som avdelar rummen jag lägga parkett i)
Mitt problem är att det är mellan 0 och 8-9 mm nedböjning (0 vid ytterväggarna och sen mer och mer mot mitten av rummet) längs den bärande väggen), vilket inte är så konstigt med tanke på lasten från taket
Frågan är vad jag kan göra för att hamna inom tillverkarens rekommendation av max 2mm diff per 1m
Jag vill absolut inte flytspackla iom att det är en jävla massa jobb plus att de skulle öka nedböjningen ännu mer med 600-700kg flyspackel.

Det behöver ju inte vara helt jämt över hela golvet utan bara att det ska max vara 2mm/m så jag funderar på att använda lumppapp för att göra differensen mindre dramatisk. Är det bu eller bä?
 
Gäller inte tillverkarens rekommendation om max 2 mm/m för ojämnheter i golvets jämnhet?
Det du har låter som ett plant men lätt kupat golv över hela ytan.
Vi har tydligen ngn ojämnhet i vårt golv för när man går på ett ställe så sviktar golvet och golvhögtalaren vobblar. Jag tolkar det som att just där är en svacka (>2 mm), men om golvet lutar jämnt över hela ytan så tvivlar jag på att det skulle märkas på samma sätt. Skillnaden är att över en lokal svacka (< 1 m2) kan inte golvet forma sig efter undergolvet utan agerar mer trumskinn.
Helt säker kan jag ju inte vara förstås...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Gäller inte tillverkarens rekommendation om max 2 mm/m för ojämnheter i golvets jämnhet?
Det du har låter som ett plant men lätt kupat golv över hela ytan.
Vi har tydligen ngn ojämnhet i vårt golv för när man går på ett ställe så sviktar golvet och golvhögtalaren vobblar. Jag tolkar det som att just där är en svacka (>2 mm), men om golvet lutar jämnt över hela ytan så tvivlar jag på att det skulle märkas på samma sätt. Skillnaden är att över en lokal svacka (< 1 m2) kan inte golvet forma sig efter undergolvet utan agerar mer trumskinn.
Helt säker kan jag ju inte vara förstås...
Tyvärr är det inte så enkelt utan det är mer som en grubba, längs med ytterväggarna och längs med väggen till den gamla delen är det nästan ingen nedböjning och mitt på (hjärtväggen)är det som mest(inte så konstigt med tanke på att där är lasten som störst.
 
Hm, då är det nog lite trickigare.
Du har räknat så att det blir 6-700 kg flytspackel?
Är golvet rätt dimensionerat så bör det väl klara den extra lasten?
Julius här på forumet är en fena på sådant här, om du bara vet dimensioner mm på bjälklag samt taklast. Har du tur så kanske han läser denna tråd inom rimlig tid. Eller PM:a honom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.