Provar slänga ut en fråga här:

Var, av vem, kan man få hjälp med energiberäkning på nybygge? Bygger lösvirke så ingen husleverantör är inblandad. Har inte någon vvs-are inkopplad än men vad jag förstår så ska en energiberäkning in i samband med att jag söker bygglov?

Kan man göra en preliminär sådan och hur gör man då?

/me
 
Jag har ingen energiberäkning och kommunen sade inget om en sådan då vi sökte bygglov (som för övrigt är beviljat).

Prova utan, du kan ju ange i en teknisk beskrivning vilka fönster ni har med U-värde, tjocklek på väggarnas isolering samt på vindbjälklaget.
 
WeeBe skrev:
Jag har ingen energiberäkning och kommunen sade inget om en sådan då vi sökte bygglov (som för övrigt är beviljat).
Det behövs ingen för att få bygglov, det är helt riktigt.
Däremot behöver ni kunna redovisa en i samband med byggsamrådet innan ni får tillstånd att starta bygget.......
 
Kjell G skrev:
Var, av vem, kan man få hjälp med energiberäkning på nybygge? Bygger lösvirke så ingen husleverantör är inblandad. Har inte någon vvs-are inkopplad än men vad jag förstår så ska en energiberäkning in i samband med att jag söker bygglov?
Energiberäkningen kan oftast anstå till byggsamrådet.
Då måste du ändå ha kommit så långt att det finns konstruktionsritningar på huset du skall bygga.
Be den som upprättar dina konstruktionshandlingar att även göra en energiberäkning.
 
Tack för svaren, blev bara lite orolig när jag läste på kommunens hemsida om kravet på beräkningen.

Arkitekten sa snabbt nej - han gör inga såna beräkningar, tyvärr. Får göra som förslaget här - skicka in teknisk beskrivning med isoleringstjocklek och U-värden.

/me
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.