Hej
Funderar på en induktionsspis. Har bl.a tittat på Siemens spisar. När jag läser kundbetyg på nätet så är det en del som klagar över att det blir problem när man drar igång fler än två kokzoner samtidigt. Det blir ojämn värme på alla kokzoner. Visserligen är det inte ofta man använder flera kokzoner i vardagen men det händer emellanåt att man behöver flera plattor / zoner samtidigt. Är detta ett generellt problem för dessa spisar av senare modell ? I övrigt har jag bara sett positiva synpunkter angående häll & ugn.

Kenneth
 
BirgitS
Inte något jag känner igen från inlägg här i forumet under de senaste åren. Kan det vara så att de menar att det blir problem när man har mer än två zoner på maximal (eller nära maximal) värme?
 
Har haft Siemens induktionshäll i 3.5 år. Inget vi märkt av. Vi fick lite kufiska felmeddelande efter 2 år men Siemens byte några kretskort på reklamationsrätten utan knorr sen har det funkat felfritt.
 
Hej Birgit
På forumet har man berört Siemens koppling utifrån att den inte riktigt är anpassad för Svenska förhållanden. Vi kör mest med, vad jag förstår, trefas 3x16 amp Perilex kontakt.400v alt 230 v med eller utan nolla. Siemens verkar också ha lägre anslutningseffekt än t.ex Husqvarna. Den har runt 7800W.
Jag kan inget om ovanstående utan detta är endast vad jag har tagit del av på forumet. Om ca 7800w inverkar på Siemens induktionsspis att bara kunna köra två kokzoner samtidigt utan problem har jag ingen aning om. Ser bara att det finns kunder som har klagat på att deras spis klarar ej flera kokzoner utan problem. Har kopierat in adress till några källor här nedan

https://www.siemens-home.bsh-group....uktionsspis/HL9R4T020U#/Tabs=section-reviews/

https://www.mediamarkt.se/sv/produc...Vx8CyCh0Emg-MEAQYByABEgL_5_D_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.siemens-home.bsh-group....uktionsspis/HL9S7Y340U#/Tabs=section-reviews/
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Har haft Siemens induktionshäll i 3.5 år. Inget vi märkt av. Vi fick lite kufiska felmeddelande efter 2 år men Siemens byte några kretskort på reklamationsrätten utan knorr sen har det funkat felfritt.
Det var positivt att läsa.
 
Vår dotter/svärson har ett hus med IKEA Whirlpool, sicket elände har bytt elektronik, ojämn värme på stekjärn, stänger av sig utan att någon rört den. Efter flera serviceärende blev det återköp av IKEA ( en eloge till IKEA )
Ny Siemens med 5 års garanti inhandlades på MediaMarket och den funkar perfekt.
Hällen är inkopplad på 2 faser + nolla = 2x230 V
Inkoppling enl. Vänstra schemat.
Diagram över elektrisk inkoppling för spishäll med färgkodning och kopplingsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
K kgu skrev:
Hej Birgit
På forumet har man berört Siemens koppling utifrån att den inte riktigt är anpassad för Svenska förhållanden. Vi kör mest med, vad jag förstår, trefas 3x16 amp Perilex kontakt.400v alt 230 v med eller utan nolla. Siemens verkar också ha lägre anslutningseffekt än t.ex Husqvarna. Den har runt 7800W.
Jag kan inget om ovanstående utan detta är endast vad jag har tagit del av på forumet. Om ca 7800w inverkar på Siemens induktionsspis att bara kunna köra två kokzoner samtidigt utan problem har jag ingen aning om. Ser bara att det finns kunder som har klagat på att deras spis klarar ej flera kokzoner utan problem. Har kopierat in adress till några källor här nedan

[länk]

[länk]

[länk]
Jag håller med dig, de där spisarna skulle jag inte vilja köpa. Det är rätt liten efterfrågan på spisar jämfört med hällar (du ser att de som svarat med egna erfarenheter gäller hällar) så det är nog produkter som är dåligt anpassade för Sverige. Det låter som att de bara använder 2 faser och då blir det bara en fas till kokzonerna och det är för lite.

Själv är jag nöjd med med spisen från Electrolux (Husqvarna) men jag tror att den modellen har utgått nu efter några år.
 
Det är helt otroligt att man inte kan finna en installation anvisning för el innan man öppnar förpackningen! :mad::(
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Själv är jag nöjd med med spisen från Electrolux (Husqvarna) men jag tror att den modellen har utgått nu efter några år.
Den trappar inte ner effekten när du använder tre eller flera kokzoner och har jämn värmespridning över zonerna?
Då finns det kanske hopp eftersom du antyder den har några år på nacken?? Jag vet inte heller om man kan jämföra häll och spis. med avseende på matningen fram till dem.
 
BirgitS
Jag kan bara köra Boost på max två zoner (en till vänster och en till höger) samtidigt.Kör jag maxeffekt på t.ex. övre vänstra går det inte att ha mer än ung. 3/4 maxeffekt på nedre vänstra. Men då ska man ju tänka på att maxeffekt är betydligt högre effekt än man har kunnat få ut på gjutjärns- och glaskeramikspisar så det är inget nödvändigt läge. 3/4 maxeffekt är lagom för något som ska stekas snabbt eller hålla pastavatten livligt kokande utan lock så jag har aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Jag kan förstås använda alla 4 zonerna samtidigt på mer än 3/4 maxeffekt. Jämn värme i stekpannorna upp till 21-22 cm bottenyta för det är så stora som zonerna är och 21-22 cm brukar vara vad största plattan är på en gjutjärns- eller glaskeramikspis är.

Total maxeffekt ligger kring 1100 W och det är två faser till hällen och 1 till ugnen. En separat häll har också normalt två faser.
 
Och boost kör man ju bara en kort stund för att t.ex. koka upp vatten snabbt, har aldrig satt på tre av zonerna med boost effekt.
"Belagd" stekpanna t.ex. kör jag inte boost på, utan högsta värmeläge till att börja med.
Men visst det skiljer ju hur vi använder våra kök.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är helt otroligt att man inte kan finna en installation anvisning för el innan man öppnar förpackningen! :mad::(
hur menar du??
 
Jag har tittat på en Siemens induktions spis med anslutningseffekt 7850W och 16 amp säkring. Innebär detta att det är/kan vara 2 fas koppling till spisen.? En till hällen och en till ugnen? Dvs det blir sämre effektuttag över hällens zoner än om man har 3 fas koppling till spisen. En fas till ugnen och 2 till hällen. Kan man med ledning av spisens anslutningseffekt göra sådant antagande? Electrolux har 16 amp säkringar och max anslutningseffekten är 10900W. Dvs troligen 2 faser till hällen och bättre utnyttjande av zonerna. De klagomål jag har sett på Siemens induktionsspisar är problemet med att de är begränsade till två kokzoner. Med tre zoner igång kan de få problem med jämn värme över alla zoner. I övrigt verkar det vara en bra spis med fungerande induktion över hela zonens yta samt en bra ugn.
 
BirgitS
Dina slutsatser verkar korrekta.
 
Claes Sörmland
Jag skaffade mig en Siemens spis HA748230U. Den tillåter bara boost på en platta i taget men kan ge högsta vanliga effekt på åtminstone två plattor samtidigt. Kör man hög effekt på tre plattor kan det börja flytta runt effekten mellan plattorna så uppvärmingen blir lite ojämnare.

Men trots matlagningsintresse så är detta inte ett problem. Boost kör jag ändå bara när jag ska koka upp vatten eller woka. Tillfällena när jag behöver mer än en platta på boost är mycket få och det går att vänta några enstaka minuter så är vattnet ändå uppkokat.

Jag är mycket nöjd med spisen. Tyst och fin efter att man stängt av allt blippande som den kommer fabriksinställd för. Snabbare reglage än vanliga touchknappar på hällen hade varit trevligt men det verkar vara svårt att hitta på marknaden,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.