Hej!
Har googlat en hel sel men hittar ingen info om detta.
Jag undrar om det går att sätta in en fjärrströmbryrare i ett garage, tex denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/...6FTqZea7FHJE5g8y4fHu4DZ4Y80D6e3xoCyPsQAvD_BwE


Det som gör mig fundersam är IP-klassningen. Vet någon om det är ok att ha denna(eller liknande) i ett garage?
Hittar tyvärr ingen fjärrströmbryrare där det uttryckligen står att denne får användas i utomhusmiljö. Fast inne i ett garage kanske inte klassas som utomhus?
Garaget är ett kallgarage
 
Ja det ska inte vara några problem att använda denna i ett kallgarage. Utgår från att du monterar den i avsedd eldosa för skydd mot beröring.
 
Måste det vara z-wave? Annars kan du hitta mycket billigare lösningar, typ Shelly.
 
Jag skulle vara mer orolig om den kommer att fungera i minusgrader.
Fjärrbrytaren drar alltid lite effekt och kommer att vara liiiite varmare än omgivningen och kommer därmed att hålla sig torr.

Välj en lämplig dosa, behöver inte vara en infälld bakom strömbrytaren, kan vara en vanlig utanpåliggande kopplingsdosa också.

Protte
 
E etompau skrev:
Ja det ska inte vara några problem att använda denna i ett kallgarage. Utgår från att du monterar den i avsedd eldosa för skydd mot beröring.
Jupp detta var tanken. Kan ju placera den i en ”isolerad eldosa” som tål vatten (om nu det skulle uppstå
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Måste det vara z-wave? Annars kan du hitta mycket billigare lösningar, typ Shelly.
Sant, men jag gillar verkligen z-wave prylarna, dock är det lite dyra
 
Tanken är att en elektriker ska göra jobbet (har sån otrolig respekt för el så det finns inte i min fantasi att jag gör jobbet).
Ville mest ha lite feedback från er om ni tror det kommer funka.

Gällande kylan är jag lite tveksam oxå. Finns det någon isolerad eldosa som jag kan sätta z-wave pucken i?
 
C claym skrev:
Jupp detta var tanken. Kan ju placera den i en ”isolerad eldosa” som tål vatten (om nu det skulle uppstå
Ett garage får normalt anses som en torr plats. Det regnar väl inte in, men OK, om du kör med högtryckstvätt och sprutar hej vilt omkring på väggytor så får du ta hänsyn till detta när grejorna ska installeras.
Mottagaren ska dock skyddas mot beröring då den har öppna skruvplintar.

Kyla är sällan ett problem för elektronik, det kan till och med vara en fördel med lite kallare omgivning.
Har kört de enklare Nexa-grejorna utomhus, funkar här nere i Skåne ner till åtminstone -10 grader.
 
Kanon! Tack för all hjälp från er!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.