Gjut ned en kista med whisky, vapen, pass, guld, i plattan. Vid behov slår du bara sönder betongen och tar fram grejerna, gärna i bar överkropp. Kanske ett par paket cigg också.
Edit: glöm inte tändaren
 
  • Gilla
fredand44 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
5,5 meter, om det bara är parkering av två svenssonbilar, men kör man ut bägge kan man meka med en som kan ställas mer mot mitten. Bra med dubbelport då isåfall.
Till nöds klarar man sig med 5 meter också, men då är det t.o.m jobbigt att få ur ICA-kassen från bakdörren efter att man parkerat.

Ska man ha en plats vikt åt mekande plus nattförvaring av en svensonbil på andra platsen, lägg till minst en meter, ännu mer om det är nåt stort as till bil (50-60-tals jänkare m.m)

Lägg till ytterligare en meter, så ryms det lite verktyg och kanske arbetsbänk på sidan.

Ska det vara två mekplatser, ytterligare en meter.

så..., 5 eller 5,5, eller 6,5 eller 7,5 eller 8,5 meter meter är lämplig bredd för ett dubbelgarage, lite beroende på hur man tänkt använda det.
Lika bra att ta 9 meter jämt då ...
En sak skall man ha djävligt klart för sig och det är att bredd kostar mycket (takstolarna blir riktigt kraftiga) 6 m brett och minst 7 långt 3m port + en 2,5 funkar
 
Min våta dröm är 7x10 takhöjd 4m och en 4 pelarlyft avlopp o golvvärme mycket ljus.
Om inte det hade stått ett 6x4m garage ivägen (har ett garage i suterräng delen och ett annat i 90 graders vinkel och bredvid/i anslutning till (mellan garagen) så skulle jag ha haft möjlighet att bygga ett sådant men då hade förra ägaren klappat upp ett i tegel där så det går inte att övertyga frun att knacka ner det och bygga där.
 
optimum
Tvättho med varm och kallvatten så man kan tvätta händerna.
Spontat virke i väggar innanför gipsen så det går hänga upp saker på väggarna.
Mer eluttag runt om i garaget.

Resten har jag redan.
 
Alla som tänker dra tp-kabel (nätverkskabel) mellan hus och garage: tänk på att man lätt får induktionsspänningar i nätverkskabeln vid åsknedslag i närheten. Det betyder att du kommer bränna upp en eller annan nätverksswitch. Mellan byggnader ska det vara fiber.

Vill man inte investera de 3-4000 det kostar att dra en fiber (inkl fiberconverters) så sätt en billig dum switch mellan husets router och kabeln till garaget. Gör likadant i andra änden, en billig switch innan dator eller accesspunkt kopplas in. Då brinner med lite tur bara den billiga switchen upp och inte dyrare utrustning.
 
  • Gilla
Patrik Stenberg och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte ju mitt hus delvis just för att det fanns en smörjgrop i garaget. Förra ägaren var riktigt biltokig.
Så hade jag behövt bygga ett garage igen hade jag gjort smörjgropen längre och djupare. Dvs minst 6 meter lång och 1.5 meter djup.
 
S johd01 skrev:
Gjut ned en kista med whisky, vapen, pass, guld, i plattan. Vid behov slår du bara sönder betongen och tar fram grejerna, gärna i bar överkropp. Kanske ett par paket cigg också.
Edit: glöm inte tändaren
Har alltid :44:an i min närhet...
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Har alltid :44:an i min närhet...
Skall vara .44:an
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Lite kul. TS har gjort ett inlägg. För åtta dagar sedan...
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög skrev:
Lite kul. TS har gjort ett inlägg. För åtta dagar sedan...
TS har ställt projektet i garaget,,,
 
M Mr.Magoo skrev:
Hej,

Dags för min första tråd här på forumet :)

Jag går i planerna att bygga ett garage men är osäker på om man verkligen kommit på allt man vill ha.
Har tidigare renoverat ett litet hus och nu några år senare ångrar man sig mycket att man inte var mer påläst om div. saker. Varför satte man inte upp ett extra uttag där, varför drog man inte ut extra kablar för belysning där osv osv.

Så nu vänder jag mig till er!

Missade ni något som ni ångrar i efterhand att ni inte gjorde när ni byggde garage? Eller kanske något som man absolut måste ha men som man kanske inte tänker på?

Ett suterräng garage på 65kvm som kommer att användas för hobby meck.
Standard el installation med några extra uttag + 3-fas uttag placerat över hela garaget.
Bänkbelysning med dimmer? Led armaturer i tak.
Garageport med motor.
Utslagsback.

Men vad mer vill man inte missa?
Lampor som tänds när garageporten öppnas?
Led belysning ovanför garageport?

Bara fantasin verkar kunna sätta stopp så hjälp mig!

Tack på förhand

För att få en trevlig miljö så installerade jag 8 st fönster mellan takstolarna på saxtakstilarna, det är helt fantastiskt. Jag ångrar däremot att jag inte lade in klinkers på golvet. Däremot så installerade jag en port som är 2,31m hög så jag får in mitt Skåpsläp som är 2,3.....
 
Port som är något högre än standard. Precis som någon annan så kan det vara trångt att få in en kåpkärra men skönt i övrigt också.

Laddplats för batterier. Jag har en hörna där jag har alla laddare till olika batteriladdare för maskiner osv. Då vet man alltid att alla batterier är på ett ställe.

Skippa verktygstavla - Jag har verktygstavlor längst in i garaget som är 13m djupt vilket ger att jag får gå typ 15-20m för att hämta verktyg om jag mekar med något utanför garageporten. Verktygen har också en tendens att bli kvar där man skruvat för tillfället för det är för långt att gå tillbaka med grejerna om man nu inte råkar bli kvar och så mekar man med något annat en annan dag och så ligger det verktyg där också. verktygsvagn med bra utrustning som man drar med sig dit man mekar för tillfället skall jag ställa om till på sikt.

Skåp med dörrar i stället för hyllor. jag har hyllor och de bli överbelamrade och smutsiga. hade hellre köpt plåtskåp men plånboken sade ifrån. Fördelen är att det är lättare att sopa/spola under hyllor.

Egen avdelning för upphängning av alla trädgårdsredskap. Jag har samlat allt detta intill dörren ut mot trädgården. Upphängt med finurliga upphängningsannordningar så jag kan hänga vad som helst på vilken plats som helst. Det är ett kulsnöre som sitter fast i en platta som skruvas mot underlaget och sedan slingar man bara det som skall hängas upp och sätter kulsnöret i en klyka på fästplattan. Passar allt möjligt. Slangar, kabel, stegar, skyfflar, kvastar - ja, vad som helst.

Sladdvindor och slangvindor nära porten så det enkelt går dra ut på uppfarten vid behov.

Diskbänk eller utslagsvask.
 
  • Gilla
gaf70
  • Laddar…
Mikael_L
O oldtimersmc skrev:
En sak skall man ha djävligt klart för sig och det är att bredd kostar mycket (takstolarna blir riktigt kraftiga) 6 m brett och minst 7 långt 3m port + en 2,5 funkar
Jag skulle vara glad över 6 meter brett. :) Har väl 3,8 eller 3,9 nu ... :)

Man kan helt klart kompensera det med lite mer djup istället.
6-7x12 meter kunde vara trevligt, då skulle det rymmas dubbla bilar på både bredden och djupet, om man kände det behovet.
Framförallt skulle man kunna ha två vardagsbilar eller en + en plats för tillfälligt bruk, närmast portarna, och sen ändå ha något långtidsprojekt tryggt parkerat där längst inne.
 
Bygg så pass djupt så du i nödfall kan få in fyra bilar om du ändå ska bygga runt 65 kvadrat. Lätt hänt att man i vissa situationer står med en extra bil som behöver tak över huvudet.
Om du inte ska använda det för vardagsbruk så kan ett alternativ till garageport vara vanliga glaspartier typ Willab Gardens man har i uterum. Med viss isolering i form av deras höst-partier så går de att få i 5-meters bredd och höjder upp till 2,2. Billigare än en dubbelport och ger härligt mycket dagsljus. Behovet av dörr försvinner samtidigt och andra fönster vilket ger maximal yta för inredning längs väggarna.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Man kan ju hålla isär begreppen parkeringsgarage, hobby/mekgarage, verkstad och förråd. Helst rymligt av varje ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.