Hej.

Min svägerska och hennes sambo renoverar ett timmerhus.
De har reglat upp nytt invändigt i köket och här ska det isoleras, OSB och sen gips men nu är det så att en vän till de säger att när de isolerat så ska de plasta in väggen.
Då reagerade jag och tänkte att nej så ska man inte göra.
Att plasta ett hus är en ny byggmetod och det ska man inte göra när man renoverar ett timmerhus.

Vill någon förklara för mig om varför man inte ska sätta plast så kan jag visa upp det för de om varför de ska skippa plasten. Tacksam för svar
 
Att isolera är också en nyare byggmetod. Det är inte fel att använda plast för att det är nytt. Bara msn använder den på rätt sätt så är den bra.
 
När man isolerar ett befintligt hus är det svårt att få plasten att täta överallt. Om det finns otätheter kan det hända att fuktig inomhusluft kan dra ut i konstruktionen så att det bildas kondens. Denna kondens har sedan svårt avdunsta eftersom det är plast som täcker det mesta. Finns det andra läckor i den gamla konstruktionen där det kan komma in vatten så kan inte heller detta dunsta. Plasten kan hindra att fukten når ytan så att man inte märker att det möglar inne i väggen.

Isolering, plast, OSB, och gips är alla främmande material i timmerhuset. Det är inte i sig ett skäl att låta bli. Men det är ett skäl att tänka efter. Det är inte riskfritt att tilläggsisolera vare sig med eller utan plast.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Varför skulle det torks inåt? Anledningen till att den eventuella fukten går ut i väggen är ju att det i så fall är fuktigare inne.
 
Min egna tanke det hela är att ett hus som har stått i 100 år ska kunna stå i 100 år till och börja man då att isolera för mycket, använda sig av plast och när man byter panel så tillägsisolera man.
Min känsla blir då att det blir alldeles för tätt och för bra isolerat hus.
Men jag är ingen expert utan de här mer en tanke och någonting man ty mer sig ha läst om
 
Rätt gjort är det inget problem. Fel gjort kan det gå riktigt illa. Men det har inte med husets ålder att göra.
 
Det är inte att det är för tätt som är problemet. Det är när det är halvtätt och tjockt. Det har stått i 100 år och kan stå i 100 år till. Med eller utan isolering. Med eller utan plast. Det är alltid en risk att isolera ett gammalt hus.

Många som håller på med gamla hus föredrar att använda annan isolering än mineralull. Det finns organisk isolering som bättre än mineralull kan hantera att det kommer lite fukt i den. Lin eller cellulosa till exempel. Det är inte riskfritt det heller, men det sägs fungera bättre om man inte vill ha plast i väggarna.

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det torks inåt? Anledningen till att den eventuella fukten går ut i väggen är ju att det i så fall är fuktigare inne.
Fuktigheten och temperaturen är inte konstanta. Under vissa omständigheter kan fuktig inomhusluft ge kondens i väggen. Andra tillfällen kan fukt i väggen avdunsta. Med plast tar det längre tid för det att avdunsta. När det drar genom läckor i plasten kan det ändå komma ut fukt i väggen. Olikt vissa byggnadsvårdare tror jag att det går att få ett bra resultat med plast även på gamla hus. Men det är generellt inte riskfritt att tilläggsisolera.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.