Igår stannade vår tvättmaskin. Det luktar bränt och jordfelsbrytaren löser ut när man försöker starta den.
Jag antar att motorn brunnit, och funderar på att köpa en ny på direkten,eftersom det säkert kostar skjortan att ta hem en reparatör.
Har någon ett bättre förslag att komma med?
 
behöver inte vara så allvarligt.....öppna toppen o kika vad som har hänt,,,,,,,sitter en kondensator vid inkommande spännings plint som " ofta " brukar va boven i dramat
 
Hej och tack för ditt snabba svar. Kan verkligen en trasig kondensator orsaka en sådan lukt, och orsaka att "proppen" går?
Om jag nu öppnar maskinen, tror du jag kan hitta kondensatorn och själv beställa en ny och sätta den på plats?
 
Efter en liten undersökning kan jag inte med blotta ögat se något fel. Vid plinten sitter en liten vit,rund behållare i storlek som en filmrulle. Skulle kanske kunna vara kondensatorn. Frågan är bara hur man konsterar att det är en kondensator, om hur man kontrollerar funktionen på den. Är du kvar på nätet el_micke?
 
Filmrullen kan mkt väl vara kondingen. En kondensator släpper inte igenom likström utan bara vxlström. Du kan testa med ett billigt testinstrument. Använd "diod"-test, dvs testa om kretsen släpper igenom el. Om kondingen gör det så är den trasig.

Jag sätter några kronor på att du har eldat upp motorn dock.
 
Jag kan nog inte sättas emot. I morgon köps det en ny maskin.
 
ser den hel ut så är det säkert inte den,,,,gissa om det kan lukta å ryka när den kortsluter.........är du osäker o vill testa.......... koppla bort den ,,,,,,,,,den sitter där bara som störningsskydd...............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.