Tjena!

Tänkte byta ut mina gamla klassiska plåt radisar i det ny införskaffade huset.

Stötte då på ett problem direkt. Har 3st matningar som alla leverar 230v när jag mäter mot jord. Mäter jag mellan dom 3 matningarna så får jag 400v oavsett vilka kablar jag mäter emot.

Hur ska jag koppla i den nya dosan? Bifogar bilder på hur det gamla var inkopplat samt hur den nya dosan ser ut. Tack på förhand
 
  • Gammal elektrisk dosa med flera färgade kablar och anslutningsterminaler, monterad på en vägg med beige väv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla elledningar med isolerad och frilagd koppartråd vid byggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny eldosas baksida med numrerade och symbolmärkta anslutningspunkter för elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inget kopplingsschema till det nya elementet?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du inget kopplingsschema till det nya elementet?
Nej det har jag inte. De är inte nya så fick inte med några papper på det.
 
M mattsson90 skrev:
Nej det har jag inte. De är inte nya så fick inte med några papper på det.
Produktnummer och fabrikat på de nya elementen?
 
Men det satt kabelrester i ingång 1, 2 & 3. Men med tanke på att jag har 3st matningar och jord så blev jag lite osäker då en matning blir till övers isåfall
 
E etompau skrev:
Produktnummer och fabrikat på de nya elementen?
 
  • Närbild på en vit fönsterbänk med monteringsdetaljer och typskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, du hittar ingen inkopplingsanvisning på nätet?
 
Tack för länken Dan!

Enligt schemat och mina hobby kunskaper inom el så ska jag alltså koppla de 3 matningarna till plint 1,2 & 4 eller är jag ute och cyklar helt och hållet då?
 
  • Elektrisk kopplingsschema för radiatorer med flerspråkig text och beteckningar för huvud- och slavradiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njä, enligt den ska du koppla fas på 1 och 2, och jord på mittenplinten.

3 används för någon styrning, och 4 om du vill styra flera element från ett elements termostat.

Du får helt enkelt välja vilka faser du använder på varje element så att du belastar faserna jämt. Det nya elementet har inte någon extra plint att skarva på, som det gamla hade, så du får använda en Wago/ubåt eller dylikt ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Njä, enligt den ska du koppla fas på 1 och 2, och jord på mittenplinten.

3 används för någon styrning, och 4 om du vill styra flera element från ett elements termostat.

Du får helt enkelt välja vilka faser du använder på varje element så att du belastar faserna jämt. Det nya elementet har inte någon extra plint att skarva på, som det gamla hade, så du får använda en Wago/ubåt eller dylikt ...
Stort tack för din hjälp Dan!! Ska bli skönt och få upp tempen till lite mer än de 14 grader det är där nere nu haha
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.