Hej,

För en vecka sedan fick vi tillträde till vårt hus. Huset är besiktigat och vi köpte sedan till en genomgång med besiktningsmannen.

Efter tillträdet upptäcker vi småfel titt som tätt. Min undran är vad kan man anmärka på? Om det inte står någonstans att tvättmaskinen läcker så räknar man ju någonstans med att den ska fungera. Vill gärna bolla lite med er andra innan vi kontaktar mäklaren.

1. Ett av elementen går det inte att reglera värmen på. Det är antingen avstängt eller fullt fräs. Liten sak kan tyckas men ohållbart (och dyrt) att bara kunna välja på 15 eller 24 grader.

2. Det rinner vatten ur tvättmaskinen. Säljaren har satt silvertejp på nedre delen av gummiringen men det läcker såklart ändå.

3. Bubbelbadet går inte att få igång. Det blinkar något felmeddelande. Vi har ingen bruksanvisning heller så vi kan lyckas lösa problemet. Äldre modell så det verkar inte heller gå att googla fram.

4. Fuktmätare visar utslag på andra sidan badrumsväggen, alltså i sovrummets sockel av trä. Jag var osäker på fogens skick tidigare men det sa besiktningsmannen bara var ytskiktet. Detta tänker jag att jag ska ringa besiktningsmannen om idag.

Men funderar på det andra... tar tacksamt emot råd, tips och input på hur ni hade gjort.
 
Inget är dålda fel och det är sådant som bör ha upotäckts vid en ordentlig besiktning av huset. Det är besiktningsmannen ni får ligga på
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
C Carwen skrev:
Hej,

För en vecka sedan fick vi tillträde till vårt hus. Huset är besiktigat och vi köpte sedan till en genomgång med besiktningsmannen.

Efter tillträdet upptäcker vi småfel titt som tätt. Min undran är vad kan man anmärka på? Om det inte står någonstans att tvättmaskinen läcker så räknar man ju någonstans med att den ska fungera. Vill gärna bolla lite med er andra innan vi kontaktar mäklaren.

1. Ett av elementen går det inte att reglera värmen på. Det är antingen avstängt eller fullt fräs. Liten sak kan tyckas men ohållbart (och dyrt) att bara kunna välja på 15 eller 24 grader.

2. Det rinner vatten ur tvättmaskinen. Säljaren har satt silvertejp på nedre delen av gummiringen men det läcker såklart ändå.

3. Bubbelbadet går inte att få igång. Det blinkar något felmeddelande. Vi har ingen bruksanvisning heller så vi kan lyckas lösa problemet. Äldre modell så det verkar inte heller gå att googla fram.

4. Fuktmätare visar utslag på andra sidan badrumsväggen, alltså i sovrummets sockel av trä. Jag var osäker på fogens skick tidigare men det sa besiktningsmannen bara var ytskiktet. Detta tänker jag att jag ska ringa besiktningsmannen om idag.

Men funderar på det andra... tar tacksamt emot råd, tips och input på hur ni hade gjort.
Vad står om dessa frågor i er besiktning? Men generellt så faller väl dessa punkter inom er undersökningsplikt
1. Gäller det en elradiator? Ålder på denna? Vilken kontroll gjordes av radiatorer före köp? Ni borde nog upptäckt vid er undersökning före köp.
2. Tvättmaskinen är uppenbarligen lagad med silvertejp , vilket är en indikation på att ni bör kontrollera mer noga. Om det är en äldre , kanske avskriven maskin, är det en liten sak.
3. Om bubbelbadet är äldre kan ni förvänta er problem och bör kontrollera noga
4. Fuktmätning, Detta känns som det potentiellt mest allvarliga, där ni kanske kunde gjort en fördjupad undersökning före köp. Denna punkt bör ni följa upp då det kan vara allvarligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, de första 3 punkterna får man nog ta som lärdomspengar. Eller möjligen gå på bes. mannen. Men ofta så ingår inte vare sig el eller VVS i besiktningen (men du har ändå undersäkningsplikt på el o VVS).

Fuktindikeringen i badrummet låtter värre. Visserligen så har bes. mannen rätt i att en dålig fog påverkar inte tätheten, tätheten ligger i tätskiktet som finns under kaklet.

MEN om en fog har spruckit så kan det vara en indiaktion på att något i underlaget rör på sig, ex. en svällande fuktskadad spånskiva under gipset eller liknande.. Beror lite på hur den saknade fogen ser ut.

Hur gammalt är badrummet?
 
Man kan anmärka på allt, om man så vill. Sen om man får igenom det är en helt annan sak. De saker du listar är något som bör ha upptäckts genom din undersökningsplikt. Och som hempularen skriver ang badrummet så kan en sprucken fog indikera något annat fel inne i väggen och därför kan en fördjupad undersökning krävas. Detta får du ta med bes.man.
 
Angående din gamla post ovan. Har du testat att tvätta av kaklet noga med klorin? Tätskiktet sitter ju inte i kaklet som nämnts ovan utan en bit bakom/under. Kaklet är bara ett ytskikt...
 
Som jag uppfattar det så har ni köpt en villa som är nybyggd och det är en entreprenadbesiktning gjord som är mellan entreprenören och byggherren, sen har ni gjort en kompletterande besiktning med han som gjorde slutbesiktningen.

Då hade jag gjort en reklamation av felen till byggherren att det ska åtgärdas eller prisavdrag, den ska komma in inom skälig tid (2mån).

Jag hade några bekanta som köpte en lgh som jag gjorde en reklamationsbesiktning på när dom hade köpt den, reklamerade 84 punkter och samtliga blev åtgärdade. Inga allvarliga fel, men fortfarande fel
 
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Som jag uppfattar det så har ni köpt en villa som är nybyggd och det är en entreprenadbesiktning gjord som är mellan entreprenören och byggherren, sen har ni gjort en kompletterande besiktning med han som gjorde slutbesiktningen.

Då hade jag gjort en reklamation av felen till byggherren att det ska åtgärdas eller prisavdrag, den ska komma in inom skälig tid (2mån).

Jag hade några bekanta som köpte en lgh som jag gjorde en reklamationsbesiktning på när dom hade köpt den, reklamerade 84 punkter och samtliga blev åtgärdade. Inga allvarliga fel, men fortfarande fel
Svarar mig själv, såg nu att det inte var en nyproduktion Läste lite snabbt
 
Jag tycker det nästan är snudd på larvigt att man då t.ex. ska kontrollera ett bubbelbad. Ska man be mäklaren tappa upp ett bad och ta med sig badkläder på visningen? Det är ju inte rimligt och sannolikt ett fel säljaren mycket väl kände till men inte har sagt något om.

Elementen är väl en typisk grej om man inte använt dem på länge, det är inte ventilen som fastnat bara och behöver lite kärlek? Knacka på den lite försiktigt med en hammare och se om den hoppar till rätt läge? Jag har ett element där ventilen började läcka efter att jag försökte få lite värme i källaren som inte haft värme på flera år, så den åker jag på att byta men kan ju inte anklaga säljaren för det heller.
 
  • Gilla
MalinDz
  • Laddar…
Tråkigt att hitta en massa fel, men ni har inget att hämta hos säljaren.

Alla fel du nämner, hade ni enkelt kunnat se om ni undersökt huset lite mer noggrant innan ni köpte det. Undersökningsplikten ligger hos köparen.

Nästa gång ni köper hus, kommer ni nog undersöka lite bättre.
 
Husköp medför lite kunnande/händighet
Jag tycker att kan man inte hålla i en hammare så ska man köpa nytt hus eller sätta sig i lägenhet
Eller få in en snickare i släkten
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
J jimbomas skrev:
Jag tycker det nästan är snudd på larvigt att man då t.ex. ska kontrollera ett bubbelbad. Ska man be mäklaren tappa upp ett bad och ta med sig badkläder på visningen? Det är ju inte rimligt och sannolikt ett fel säljaren mycket väl kände till men inte har sagt något om.
Det är nog inte det vanliga att man gör sin besiktning vid visningen. Besiktning görs nog bäst när man är seriöst intresserad. Då bör man undersöka så mycket som möjligt om man inte är kunnig själv med stöd av besiktningsman. Men den enkla kontrollen av installationer, särskilt de som verkar äldre, kan man nog göra själv
 
J jimbomas skrev:
Jag tycker det nästan är snudd på larvigt att man då t.ex. ska kontrollera ett bubbelbad. Ska man be mäklaren tappa upp ett bad och ta med sig badkläder på visningen? Det är ju inte rimligt och sannolikt ett fel säljaren mycket väl kände till men inte har sagt något om.

Elementen är väl en typisk grej om man inte använt dem på länge, det är inte ventilen som fastnat bara och behöver lite kärlek? Knacka på den lite försiktigt med en hammare och se om den hoppar till rätt läge? Jag har ett element där ventilen började läcka efter att jag försökte få lite värme i källaren som inte haft värme på flera år, så den åker jag på att byta men kan ju inte anklaga säljaren för det heller.
Bara för att man bör, betyder det inte att man måste undersöka.

Däremot är det viktigt för en köpare att förstå vad för ansvar man tar över vid en fastighetsaffär.

Om du inte undersöker är det enda du missar egentligen, bara möjligheten att förhandla ner priset mer.

När du köper ett hus, utgå från att all skit du hittar ligger på dig själv som köpare, för dolda fel är få och svåra att få kompensation för. Det gör det enklare att motivera sig att undersöka ordentligt innan. Vill du inte, orkar inte, kan inte. Well, skyll inte på någon annan.
 
Varför ska ni kontakta mäklaren? Vad tror ni att han kan hjälpa er med? Om ni vill ställa några kvar ska ni kontakta säljaren.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.