Då jag inte hittar någon aktuell och helt relevant tråd ställer jag en historiskt vanlig fråga rörande rekommendation av arkitekt eller byggnadsingenjör i Skåne (med fördel SV).

Initialt behöver jag hjälp med att få fram underlag att basera kostnadberäkningar på. Tänker mig att inte ens dra det så långt som bygglovsritningar då jag så tidigt som möjligt vill ha möjlighet att räkna på kostnader och slåss med banker.

Det tänkta bygget är ett 1,5-plans stenhus av mindre storlek. En hel del krav och specialare önskas och jag har kört fast i mitt eget ritande och känner att jag nog skulle ha stor nytta av någon med större erfarenhet inom området. I min värld kan uppgiften lösas av såväl en arkitekt som en byggnadsingenjör.

Någon som vågar sig på en rekommendation eller dela någon erfarenhet?
 
  • Gilla
Samir Hamzić
  • Laddar…
När jag kikade på att bygga hus utanför Trelleborg så kunde byggaren vi pratade med lämna pris utifrån mina egna relativt enkla ritningar.
 
phl phl skrev:
Då jag inte hittar någon aktuell och helt relevant tråd ställer jag en historiskt vanlig fråga rörande rekommendation av arkitekt eller byggnadsingenjör i Skåne (med fördel SV).

Initialt behöver jag hjälp med att få fram underlag att basera kostnadberäkningar på. Tänker mig att inte ens dra det så långt som bygglovsritningar då jag så tidigt som möjligt vill ha möjlighet att räkna på kostnader och slåss med banker.

Det tänkta bygget är ett 1,5-plans stenhus av mindre storlek. En hel del krav och specialare önskas och jag har kört fast i mitt eget ritande och känner att jag nog skulle ha stor nytta av någon med större erfarenhet inom området. I min värld kan uppgiften lösas av såväl en arkitekt som en byggnadsingenjör.

Någon som vågar sig på en rekommendation eller dela någon erfarenhet?
Säger du "ungefär" vad du vill ha och visar ritning, bör respektive entreprenad kunna ge dig ett pris "mellan tummen och pekfingret" som du kan ta till banken. Blir det sen aktuellt med bygglov etc så får du ritningarna då för exakt offert underlag.
Spara de 10k istället
 
Tackar för svaren. Grejen är att jag inte är speciellt intresserad av att tåga till någon och få något ungefärligt pris utan jag vill göra mina egna beräkningar. För detta krävs egentligen inte något exakt underlag, man kan höfta ganska väl baserat på gissningar och tumregler.

Det jag vill är att få hjälp med är att lösa upp ett antal knutar för att landa i just de "relativt enkla ritningarna". Med anledning av detta vill jag komma i kontakt med en sansad yrkesman med erfarenhet av villabyggen och som pratar ungefär samma språk som jag.
 
Hemmakatten
Hur går det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.