T Tornhuset skrev:
Väcker liv i denna gamla tråden, Har tre GU4 spot över diskbänken, ocxh har succesitvt bytt till led när de gamla halogen gått sönder. Sålänge jag hade två led och en halogen hel funkade allt bra, men när nu sista halogenen gått flimrar de två övriga leden. Funderar på att byta tranformator, eller helt enkelt köra med en halogen och de två andra led. Men halogenen kommer ju att bränna ut igen, och jag undrar därför: Det kan alltså, som någon skrev här ovan, inte hända något allvarligt förutom att leden flimrar? Kan transformatorn gå sönder, eller i värsta fall överhettas. (Ser inte hur det skulle kunna bli så, men jag undrar för säkerhets skull).

Tack på förhand!
Lär nog inte hända något om nätdelen körs med för låg belastning. Vanligtvis byter man nätdel vid övergång till LED då det inte är någon större kostnad att byta till en passande 12 V-nätdel.
 
Hej och tack!

Ja, det är nog lika bra att byta transformatorn. Då kommer nästa fråga: Om någon i framtiden får för sig att sätta in en halogen igen? Om man läser på transformatorerna från t.ex. Biltema så står det att de är skyddade mot överbelastning och överhettning. Vågar man lite på detta? Sådana transformatorer sitter ju vanligtvis lite trångt till.
 
T Tornhuset skrev:
Hej och tack!

Ja, det är nog lika bra att byta transformatorn. Då kommer nästa fråga: Om någon i framtiden får för sig att sätta in en halogen igen? Om man läser på transformatorerna från t.ex. Biltema så står det att de är skyddade mot överbelastning och överhettning. Vågar man lite på detta? Sådana transformatorer sitter ju vanligtvis lite trångt till.
Min uppfattning är att du kan utgå från att en ny, modern 12 V-trafo för LED har inbyggda skydd mot överbelastning och hög temp.
 
Ok, tack så mycket, då kör jag på det!
 
T Tornhuset skrev:
Hej och tack!

Ja, det är nog lika bra att byta transformatorn. Då kommer nästa fråga: Om någon i framtiden får för sig att sätta in en halogen igen? Om man läser på transformatorerna från t.ex. Biltema så står det att de är skyddade mot överbelastning och överhettning. Vågar man lite på detta? Sådana transformatorer sitter ju vanligtvis lite trångt till.
först och främst skippa Biltema om du värdesätter säkerhet.
elektronik och transformatorer är det sista jag skulle köpa där.
Biltemas led driver gör av Guangdong NRE och köpts in för ca 5 kronor.
Det mest kända exemplet där transformatorer brinner är nog då Pirat Iphone laddare brann åt höger och vänster
kolla på ett seriöst märke betala 200-400 så slipper du fundera, tänk på att dom flesta seriösa nämner under vilka förhållanden skydden gäller tex 1.5mm² eller max 20m längd. dessa måste uppfyllas, samma för Biltemas men dom skriver inte ut det så det är bara att gissa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.