Tänkte bygga ut altanen över hela delen till höger och tänkte ha den delen takad men har lite funderingar på hur man ska bygga det.
Se bild

Rödmålat hus med befintlig altan till vänster och potentiell utbyggnadsdel till höger under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygga taket alltså.
Har ca 235cm upp till underkant hängränna på huset
 
T
Såå... finns det en fråga gömd i dina inlägg ovan? :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja hur jag löser bakkant på taket, vill ju ha lutning på det utan att det är 1m i framkant...

Frågan är alltså hur jag ska bygga taket till altanen, bör ju få upp det ca 1m över garagetaket för att få lutning och vettig höjd i framkant.
Har för mig att gamla golvet är ca 4m djupt
 
Tanken är att jag någon gång i framtiden river av garagetaket och bygger det lika som hustaket.

Tänkte först bygga nya delen så nära gräsmattan det går, men då får man ju taket i näshöjd när man är på bef delen och det kommer ju se tokigt ut...
 
Ingen som har tips på hur jag bygger ett tak
 
Ett sätt är att låta taket ligga på en högre höjd än tillbyggnadens och låta det falla mot den inre kanten och använda den befintliga avvattningen.
 
  • Gilla
Tollbert
  • Laddar…
Alltså luta taket bakåt så att säga
 
Ok ja det var ju en lösning som jag inte alls tänkt på

Om man vill luta framåt då? Har du nån idé på det?
 
Det går bra det också, men taket måste starta på en högre höjd än annexets takfot. Två saker tycker jag är viktiga: Altantaket får inte bli för lågt i framkanten och dess lutning måste vara tillräcklig mht takmaterialet.
 
Nej höjden måste ju bli bra i framkant
Tips på lösning i bakkant?
Blir troligen plasttak, garagetaket är ju nästan platt så det skottar jag av ibland på vintrarna
 
Kanalplast kräver väl ingen större lutning. Utformningen i bakkanten tål att fundera på. Altantak och garagetak bör nog gå fria från varandra.
 
Blir väl typ tp20 plasttak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.