M
Fick precis nycklarna till nyköpta huset för 2 v sen, inte flyttat in. Tänkte hyra ut det 1 år för att sen få pengar till renovering. Huset är från -68, men märkte idag att när man spolar i toaletten eller i handfatet så läcker det ut massa vatten på golvet. Brunnen som är original fungerar inte heller, så nu ligger smutsigt avloppsvatten på badrumsgolvet. Duschen är borttagen, så jag letade inte efter hink o vatten för att spola i brunnen för att kolla att den fungerar. Det känns lite som att duschen är borttagen för brunnen inte fungerar, men ingen upplyste mig om det. Stod inget om det i besiktningen heller. Kan jag be säljaren betala för min VVS faktura för att åtgärda detta till brukbart?
 
  • Gilla
K.I.P.
  • Laddar…
Låter som det ligger på din undersökningsplikt. Att duschen var bortplockad låter som en extra varningsklocka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A
- Exakt vad stod det i besiktningen och vem utförde den?
- Vad stod det i säljarens frågelista?
- Var duschen på plats vid besiktningen?

Om det inte finns någon information allt i besiktningspapperna kan du eventuellt gå på besiktningspersonen.

Med ett hus från 68 och med ett badrum renoverat på exempelvis 80 talet är den tekniska livslängden på badrummet slut. Dvs om det är ett dolt fel så är ersättningvärdet extremt lågt.
 
Grattis till huset!
Stopp i avloppet? Första att göra är väl att testa med konventionella metoder, rensa vattenlås, hett vatten, rensband mm.
Funkar inte det, ring någon som kan kolla och spola avloppet.
Efter det kan du fundera över om det är något du kan få ut från säljaren.
Provade du att spola toaletten eller handfatet innan köp, behövs inte hink för det? Om det gjorts en besiktning kan man tycka att det borde märkts om det var stopp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Högtryckstvätt och en avloppsrensare till den så är nog problemet löst sen förhoppningsvis
 
Du har fått tips om hur du kanske kan få badrummet att fungera temporärt. Det kanske kan ordna sig, men troligen behövs det renovering om badrummet är mer än femtio år gammalt. Då räknas drt väl i praktiken som avskrivet så även om du på något sätt skulle få ersättning så skulle den bli låg. Vad står det i besiktningen angående badrummet? Det bör väl stå något om åldern och att köparen bör räkna med ersättning. Om ditt besiktningsföretag missat detta kan du möjligen driva något, men det är tveksamt. Om säljaren inte gett några specifika garantier finns knappast något att hämta där, det är ditt ansvar att göra en noggrann undersökning, särskilt om det är äldre installationer som kan vara slitna.
 
Jag förstår inte ritkigt, vad menar du med att det "läcker"? Är det golvbrunnen som svämmar över menar du? Och sedan är det stopp så att vattnet inte rinner ner igen?
Det låter i vilket fall tyvärr väldigt mycket som att du missat din undersökningsplikt här, att spola i handfat och toalett hör nog till en av de mest grundläggande kontrollerna du förväntas göra under visningen. Men de goda nyheterna är att det troligtvis bara är ett stopp i avloppet, så det bör vara relativt enkelt löst, om inte annat med hjälp av en spolfirma.
Har huset stått oanvänt länge?
 
Har du öppnat golvbrunnen?
Så man inte har pluggat golvbrunnen så det inte skall lukta när man inte har en dusch där som fyller på vattenlåset, vattnet dunstar ju bort om man inte fyller på med nytt.
 
Köparens besiktningsplikt är skarp. Du borde ha kollat innan du skrev på köpehandlingen. Dessutom är allt så gammalt att det kan anses att all förbättring får köparen stå för.
 
  • Gilla
hastish och 1 till
  • Laddar…
Jag blir ändå fundersam, även om det är gammalt ska man väl kunna räkna med att en golvbrunn har någon funktion kvar? Om det inte är angett annorlunda i frågelistan. Och vad har besiktningsföretaget gjort?
Minns faktiskt inte att vi spolade varken i kranar eller toaletter, varken på visningar, vid besiktning eller överlåtelse, än mindre kollade hur mycket golvbrunnarna kunde svälja.
Med det sagt, det är naturligtvis inte att anse som dolt fel.
 
Dolt fel kan du glömma, samt att säljaren har något som helst ansvar för det hela.

Såvida det inte fungerade när du skrev på köptekontraktet.

Undersökningsplikten går långt. Även om din besiktningsman missade det hela, ligger det inte något ansvar hos säljaren.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Minns faktiskt inte att vi spolade varken i kranar eller toaletter, varken på visningar, vid besiktning eller överlåtelse, än mindre kollade hur mycket golvbrunnarna kunde svälja.
Med det sagt, det är naturligtvis inte att anse som dolt fel.
Golvbrunn har jag bara kollat under besiktningen (när man också kollar fall), men är du säker på att ni inte spolat i kranarna ens? :surprised: Kanske är för att jag mest kollat på hus med eget vatten och avlopp, men vill ju också se så att inte vattnet verkar äckligt, likväl som att det rinner undan ordentligt, så jag har det bland de absolut första undersökningarna på min "lista".
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
M
K kindvall skrev:
Grattis till huset!
Stopp i avloppet? Första att göra är väl att testa med konventionella metoder, rensa vattenlås, hett vatten, rensband mm.
Funkar inte det, ring någon som kan kolla och spola avloppet.
Efter det kan du fundera över om det är något du kan få ut från säljaren.
Provade du att spola toaletten eller handfatet innan köp, behövs inte hink för det? Om det gjorts en besiktning kan man tycka att det borde märkts om det var stopp.
Tror ni missuppfattar hur det rinner ut. Det är kanske stopp som gör att det läcker, men det gör det inte alltid, så när jag kollade huset innan köp så va det inget fel. Det rinner inte ut i toaletten när jag spolar heller, utan handfatets avlopp. Jag kan inte förstå att rensa nåt skulle hjälpa. Snarare täta nånting.
 
Ja det är ju stopp i stammen som går från badrummet. Ring en spolfirma.
Sen behöver det tätas mellan plaströret och gjutjärnsstosen, det ska inte rinna ut där.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Fö har jag köpt två hus, och, rent ut sagt, provskitit avträdena i bägge innan köp.:rolleyes::geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.