Hej

Vilket material är bäst för att ljudisolera ? Vi bor i ett 2-vån parhus och störs av stomljud från grannen, framförallt när de går i sin trappa. Väggen mellan husen är enligt följande: 2*13mm gips+120 mm stenull+2cm luftspalt+120 mm stenull+2*13mm gips. Trappan ligger mot husskiljande väggen (trapphusen ligger mot varandra alltså). Jag funderar på om man kan ljudiolera ytterligare i själva trapphuset men med vad ?

Jag funderar också på om det är bättre att öppna upp husskiljande väggen och isolera med ett bättre material än stenullen, men finns ett sådant material ?

Sen undrar jag också om hur väl lösull ljudisolerar i mellanbjälklag ?

/Klein
 
Den konstruktion du beskriver är ganska vanlig som ljudavskiljande vägg. Jag tror inte fyllnadsmaterialet är det mest kritiska, dvs. du hittar nog inget annat material som skulle vara mycket bättre. Ska man göra något så är det i så fall att styva upp väggen ännu mer med ytterliggare gips, eller snacka med grannen så att de går lite tystare i trappan !
 
Hej

Tack för svaret.

Jag hade även funderat på att försöka göra själva trappan tystare, eftersom den väsnas som sjutton (alltså vår egen trappa). Kan det vara en idé att fästa ljuddämpande skivor under själva trappstegen (vi har ett förråd under trappan så de kommer inte att synas) ?

/klein
 
Jag skulle provat att styva upp trappstegen också genom att ex skruvlimma golvgips på undersidan. Ofta är det svängningar i materialen som fortplantar sig i väggar etc som stör och kan man få upp massan så minskar både amplitud och frekvens.
 
Framförallt snakcar vi flanktransmission i väggen som fortplantar sig till bjälklaget som kan vara genomgående i parhuset...Beror på dock...Men att staga upp trappan ändrar som sagt egen frekvensen i trappan och sänker den vilket medför att väggens egenfrekvens inta sammanfaller med trappans...Tekniskt mumbojumbo:) men det bjuder vi på....Ljuddämpande skivor hjälper kanske hos Dig en aningen men inte grannen...Iofs kom å tänka på en grej...Det är trappans infästning som styr ljudet...Är det en frihängande eller e den fast bultad i väggen???
 
Hej

Trappan är fäst i väggen och det går nog inte att ändra på...

/klein
 
Det är nog som tidigare skrivit, det är stomljudet som fortplantar sig. Vad är det för isolering i väggen? Är det helt vanlig isolering hjälper den inte mycket i lägenhetsskiljande vägg. Det måste vara hård isolering, lika hård som markskiva. Och markskiva är ett bra sätt att ljudisolera på. Men det är ju svårare att komma tillrätta med stomljudet. Går det att skruva loss trappen och lägga en tunn gummiduk bakom? Infästningsskruvarna kan också ställa till det. Du får fundera lite på möjligheterna, men det är inte lätt. Går det kanske att lyfta trappen och lägga någon ljuddämpande gummiduk under trappen?
Tartan
 
Hej

Det är vanlig mineralull som isolering i lghskiljande väggen. Markskivan, skall den vara av frigolit eller av ngt annat material ?

/Klein
 
Välj en tung skiva, typ rockwool. Frigolit är en lätt skiva som dessutom kan ge ifrån sig ett lätt gnisslande vid rörelser i regelverket. Alltså så tung isolering som möjligt.
Tartan
 
Hej

Vore inte det bästa att fylla hela utrymmet med betong, sand eller grus i så fall ? Alltså, jag är allvarlig, vore inte det en möjlig väg ? Problemet blir ju förstås att man inte får någon luftspalt imellan (det blir åtminstone mycket svårt att få till det nu när huset är på plats).

Alltså min idé är att öppna upp trapphuset på ena sidan och ta bort befintlig isolering och sedan byta mot något tyngre material. Jag tänkte bara byta ut vid själva trapphuset där det är värst överhörning.

LÅter detta helt knasigt eller ?

/Klein
 
Betong vore att alldeles utmärkt material att använda som ljudisolering, om det gick. Nu tror jag att dina väggar rasar samman om du skulle försöka med ett sådant projekt. Sand och grus innehåller alldeles för mycket luft, så det skulle fungera sämre. Prova du med att byta ut isoleringen i trapphuset, så blir det i alla fall inte sämre.
Tartan
 
Tyngden på isoleringen hjälper föga i detta fallet då det är flanktransmission som stör. Isoleringen tar nästan uteslutande hand om de inre resonanserna i lådan. SAnd och grus funkar utmärkt då det ökar tynden totalt på konstruktionen och saknaden av luftspalt gör att hela byggdelen räknas som ett skikt detta gör att du får en annan egenfrekvens. Nu är det tyvärr inte så enkelt då du förmodligen kommer få buckliga väggar å annat lajbans. Du kan däremot öka styvheten på väggen och detta görs med kortlingar och öka på tyngden på ytlagret som limmas ihop med fjädrande lim. Detta sänker egenfrekvens och elasticitetsmodulen detta kan medföra att störningarna från grannen minskar något. Dock skall man alltid när man åtgärdar saker i ljudisolernade syfte gå till källan för ljudet. Det är där problemet finns och det är där man löser det. Med syllomer eller annan fjädrande infästning. Detta kräver en liten matematisk övning för att beräkna vid vilka frekvenser tarppan svarar mot de övriga byggdelarna. Detta är nu överkurs å det grövsta men som sagt skall man komma åt problemet så gör man det ordentligt för annars så återkommer det.....
 
Vad är det för bjälklag ("golv") i husen?

Borde man inte kunna styva upp trappan med stöttor mellan bjälklag och vagnstycken. (Det blir ju grannens trappa man måste åtgärda, men om man inte är osams så ....).

Finns det någon byggnadsdel som kopplar ihop de olika husen?
 
Hej

Parhuset står på platta-på-mark. Plattan är delvis delad på det sättet att det är c:a 4 cm frigolit mellan plattdelarna. Bjälklaget mellan våning 1 o 2 består nedifrån av 1*gips + plast + lösull i hela bjälklaget + golvvärmespånskivor + plast + papp + parkett. Reglar sitter med cc60 förutom i bad där de sitter med cc30. Vad jag vet så sitter ingen regel fast i lghskiljande väggen. Lghskiljande väggen skall inte sitta ihop utom längst ut i kanten där den möjligen sitter ihop med stålbleck plus ytterpanel. Sen sitter ju taket ihop förstås.

En misstanke vi har är ju att lghskiljande väggen sitter ihop på ngt mer ställe eller att luftspalten inte är 2cm överallt. Vet ej om luftspaltens storlek påerkar så mycket. Den är nog åtminstone 1cm från vad jag minns när jag kollade under byggtiden.

Man börjar ju tycka att det kanske inte var så smart att ha trapphusen mot den lghskiljande väggen, men planlösningen i övrigt blev bättre på detta sättet (fönstrens placering blev bättre).

Jag funderar på om det kan hjälpa att i trapphuset göra en extra vägg utanpå den befintliga, typ: 2 cm luftspalt + 10 cm isolering plus 2xgips. Vad tror ni om det ?

/Klein
 
Nu fick vi så vi teg:)

Det låter som ett delikat problem för en akustiker och 50 tusen spänn senare.....

Jag kan sätta min högra arm på att det finns sköne bjälklags infästningar i lgh-skiljande väggen...(Hoppas jag har rätt) Sen om det är det som är det verkliga problemet eller om det glömts att läggas epdm gummi under utläggsreglarna är en annan sak samma mot ytterväggar. SAmt torrfogats ordentligrt. Detta är inte helt ovanligt att det glöms eller struntas i tyvärr mot bättre vetande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.