Skulle motionera piggen på ventilhuset men resulterade i att jag fick kopplingen att vrida sig och nu läcker det vatten i övre kopplingen till ventilhuset, några droppar per minut.

Jag vred av retur ventilen och släppte ut vatten ur luftningsventilen, men det droppar fortfarande.

Om returen är avstängd så borde väl trycket i radiatorn släppa efter luftning? Jag tömde ut flera liter men det fortsatte att komma vatten.

Har ni något tips? Ska se om jag kan fixa en bild på ventilen.
 
Här är en bild på ventilhuset, någon som vet vad det är för märke?

Verkar krävas något speciellt verktyg för att få ut ventilen.
 
  • Ventilhus på ett värmerör med synlig specialform för verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Även om returen är stängd är tilloppet fortfarande öppet. Du måste sätta på termostaten/vredet och stänga ventilen.
Står det inte någon märkning på ventilhuset?
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Det enda jag hittade var, vad jag tror det står. 090x8
 
  • Närbild på en märkning inuti en metallkomponent med siffrorna "090" synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ernfrid skrev:
Det enda jag hittade var, vad jag tror det står. 090x8
Ta en polygrip eller en tång och försök dra ut ventilen. Rucka på den lite fram och tillbaka
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S
Varför ska han dra ut ventilen och orsaka mer läckage?
Ta en skiftnyckel som greppar övre muttern och dra till. Håll emot med an annan nyckel om ventilhusets nedre sexkant.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Varför ska han dra ut ventilen och orsaka mer läckage?
Ta en skiftnyckel som greppar övre muttern och dra till. Håll emot med an annan nyckel om ventilhusets nedre sexkant.
Jag har provat dragit åt med skiftnyckel med mothåll men det sluter inte tätt, tror jag måste lina om det för att få det tätt eller gängtejp. Men jag måste nog tömma systemet för det först.
 
P Pappa1986 skrev:
Ta en polygrip eller en tång och försök dra ut ventilen. Rucka på den lite fram och tillbaka
Just nu är ventilen det minsta bekymret, då det läcker i en koppling.

Jag gav ventilen en väldigt oöm behandling och smorde med rostlösare, men det hjälpte inte, motionerade piggen ordentligt ett flertal gånger. kanske att det går att laga om jag får ut hela insatsen, men det verkar krävas något specialverktyg.

Då det är små mängder så kan jag hejda vattnet med trasor/handdukar men måste fixa det här imorgon.

Enda sättet jag kan komma på att tömma systemet är att skruva isär en klämringskoppling i pannrummet till värmesidan
 
Om du nu ska tömma hela systemet så är det nog lika bra att du byter ut alla termostatventiler i huset.
Ett tips, om du väljer att byta ut ventilerna, sätt ventilerna så att termostaterna inte pekar rätt fram utan att de pekar åt sidan.

Mitt andra tips är att ta dit en hantverkare som gör jobbet!
 
Det ”övre muttern” skall varesig ha lin eller gängtape på. Det är en konkoppling
Men skruva loss den lite och drag åt på nytt, den skall bli tät av åtdragningen.
Piggen i ventilen brukar komma ut om du knackar på den med skaftet på en skrivmejsel.
När den ”ploppat up” kan du trycka på den flera gånger för att ”motionera” den.
Brukar alltid fungera så enkelt.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det ”övre muttern” skall varesig ha lin eller gängtape på. Det är en konkoppling
Men skruva loss den lite och drag åt på nytt, den skall bli tät av åtdragningen.
Piggen i ventilen brukar komma ut om du knackar på den med skaftet på en skrivmejsel.
När den ”ploppat up” kan du trycka på den flera gånger för att ”motionera” den.
Brukar alltid fungera så enkelt.
Jag har knackat så mycket jag vågar, provade också knacka på sidan av ventilen, det var då kopplingen började läka.

Jag har dragit muttern så mycket det går.

När jag kollar på instruktioner på Youtube/Google så använder de lin när de byter ventilhus.
 
S
Ventilens undre skarv linas då både rör och ventil är gängade i varandra.
Övre skarven är konad och skall inte linas. Skadar dock inte att lägga på lite locherpasta som tar upp ojämnheter.

Avtappningsventil finns väl på pannan eller expansionskärlet om det är ett slutet kärl, röd behållare.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
E Ernfrid skrev:
Jag har knackat så mycket jag vågar, provade också knacka på sidan av ventilen, det var då kopplingen började läka.

Jag har dragit muttern så mycket det går.

När jag kollar på instruktioner på Youtube/Google så använder de lin när de byter ventilhus.
E Ernfrid skrev:
Jag har knackat så mycket jag vågar, provade också knacka på sidan av ventilen, det var då kopplingen började läka.

Jag har dragit muttern så mycket det går.

När jag kollar på instruktioner på Youtube/Google så använder de lin när de byter ventilhus.
Släpper inte ventilen så är det bara att skruva isär den, börja med den ”lilla” muttern och ta loss. Det är bara en packbox och ”piggen” som i sin tur trycker på den fjäderbelastade ventilen som sitter innanför.
Stoppa in en skruvmejsel inhalera och lirka lite försiktigt så borde ventilen släppa.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ingen som känner igen ventilen? Det sitter en danfors termostat på radiatorn.
 
E Ernfrid skrev:
Ingen som känner igen ventilen? Det sitter en danfors termostat på radiatorn.
Då är det ju mest troligt en Danfoss ventil. Och ja jag känner igen ventilen. Jag har en äldre modell med mindre ytterdiameter men delen med ”piggen” är den samma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.