Har ett 60-tals hus jag renoverat under några års tid. Nu är det dags att isolera vinden och då råder det delade meningar om hur jag skall göra det. När vi flyttade in hade vi en konstruktör som tittade och när vi snackade ångspärr så var han av åsikten att vi inte skulle sätta den innan vi gipsade alla tak. Han menade på att man skall inte ändra för mycket på en originalkonstruktion. Men i och med att vi byter fönster, klär om alla väggar, satt in FTX, nytt värmesystem och att vi har en gammal murstock som inte används längre så känns det som vi har ändrat en hel del. FTX är ju en positiv åtgärd sett till klimatet på vinden.

jag har tittat på foam, mineralull, cellulosa och även fått lösningsförslag på att klä vinden med cellplast för att bygga upp höjden så elinstallationer kommer under, sedan täta med plast för att sedan spruta lösull. Medans andra säger att klydda inte till det och spruta bara på.

Nu är läget såhär. Vinden är tömd på alla gammal isolering. Vi försöker täta alla kabel genomföringar och hål. Det finns idag ingen ångspärr och på vinden ligger en del trasig svart vindpapp som är mer sönder än hel. Nu ä det dags för ny isolering och då är den stora frågan vad jag skall välja, kan isoleringen ligga mot yttertaket eller skall jag ha luftspalt mellan, och vad gör jag neråt. Skall jag försöka täta uppifrån med en ångbroms? Bortsätt från tätheten gällande fukt så är det önskvärt att slippa vindsdoft ner i huset och det kan man säkert jobba med balansering av aggregatet. Men blåser det mycket känner man att lukt kan trycka in.

Tar tacksamt emot förslag på lösning då jag känner att många säger olika och jag vet inte vilken lösning jag skall gå på.
 
Det finns säkert konstruktioner med isolering rakt emot yttertak, men jag har alltid haft luftspalt med ventilation i takfoten (även i nock har många). Så ett par cm (3-5 cm) luftspalt mot yttertak.

När jag isolerade min vind i 60-tals hus blev det (utifrån och innåt): Yttertak, luftspalt, vindpapp, cellulosaisolering, ångbroms, innertak.

Sen skulle jag personligen ha satt cellulosa med ångbroms invändigt - satt det inte plast där förut så känns det onödigt att sätta dit det - i praktiken är det inte alltid så tät som det bör vara. Använder du däremot glasull så bör du ha plast eftersom denna inte kan lagra och avge fukt på samma sätt

/K
 
Är ledsen om jag var otydlig. Tänker inte isolera yttertaket utan bjälklaget ner mot boyta. Vinden får förbli kallvind.
 
  • Gilla
Rawberry
  • Laddar…
M Mr L skrev:
Är ledsen om jag var otydlig. Tänker inte isolera yttertaket utan bjälklaget ner mot boyta. Vinden får förbli kallvind.
Hur gjorde du? Vi ska ge oss på exakt samma projekt med hus från 1968 . Fönstren har före oss bytts till3glas vilket tagit bort självdraget och vi tänker sätta in ftx så småningom . Rev du ner till takstolarna och byggde upp på nytt och hur blev det med mängd isolering och diffussionsspärr?

/Fredrik
 
Jag valde att köra Poluretan och då en sluten cell. På så sätt får jag det tätt och undviker köldbryggor. En nackdel som man snabbt upptäcker är att poluretan inte hjälper mot ljudet så jag valde att lägga ut 1 dm lösull ovan på och det gör storskillnad. Ljud från vind (t.ex FTX) och andra ljud utifrån hörs inte längre.

Här är några bilder från ut städat och FTX installerat. Nytt fönster. Vinden sanerad. Vinden sprut skummad och tätad. Lösull utfördelad. Trygghetsvakten installerad med både fläkt och värmeslinga längs takfoten. Placerat upp fukt och temperaturmätare på tre platser och en huvudenhet i bodstaden så jag har koll. Har även kopplat FTX, värmeslinga och trygghetsvakt till min hemautomatik så jag ser elförbrukning.

Renoverad vind med isolering, ventilationssystem och FTX-enhet installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad vind med FTX-system, sprutskum, lösull och temperaturmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med isolering av lösull ovanpå en luftkanal, synliga bjälkar och vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vind med nytt golv, isolering, FTX-system och förvaringslådor under sluttande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med isolering och FTX-ventilationssystem, vindskydd med Bison-logotyp och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oregon Scientific inomhusklimatmätare visande temperatur och luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termometer och hygrometer visar temperatur och luftfuktighet inomhus och utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rawberry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.