Lite snabba frågor innan dagens arbete påbörjas

Har ett litet toagolv (1,5*1m) i källaren som skall klinkas. Rummet utanför är höjt (platon och parkett) därför funderar jag på att flyt-gjuta golvet så det hamnar i samma plan - inte snyggt med en höjdskillnad på 2 cm.

Men, hur blir det med passning på nuvarande avloppsrör.

Koppling till avlopp för gamla toa stolen sitter idag 7,5 cm från golvnivån och avlopp handfat 5 cm fårn nivån.

Är detta någon form av standard mått? Om jag höjer golvet hur blir det då när jag kommer med den nya stolen och handfatet? Är det en flexibel koppling eller kräver den exakt passform? Jag behöver höja golver 1-1,5 cm. Vilket ger rören en höjd av 6 cm resp 3,5 cm.

Nästa fråga är hur man gör vid gjutningen där väggarna börjar (Gips). Idag är det 5 mm glipa mellan golv och gips. Bakom sitter en träregel. Skall man lägga någon form som stoppar upp gjutningen eller skall jag låta det flyta mot reglarna som ligger bakom gipsen?

Samma fråga vid trösklen. Skall jag stanna gjutningen innan, före eller efter tröskeln?

Tacksam för råd och tips...


/N
 
NiB skrev:
Har ett litet toagolv (1,5*1m) i källaren som skall klinkas. Rummet utanför är höjt (platon och parkett) därför funderar jag på att flyt-gjuta golvet så det hamnar i samma plan - inte snyggt med en höjdskillnad på 2 cm.

Men, hur blir det med passning på nuvarande avloppsrör.
Beror lite på hur det ser ut i dag.
http://www.rinkabyror.se så kolla under-->
avlopp-->HTP rör & delar för innomhusavlopp---> Klosettanlutningar.. (artikel nummer 4778 )

Den kan du kapa i lagom höjd. Passar i ett 110 rör (smala änden alltså). Så om det är ett 110 rör så är det inga problem..  

NiB skrev:
Nästa fråga är hur man gör vid gjutningen där väggarna börjar (Gips). Idag är det 5 mm glipa mellan golv och gips. Bakom sitter en träregel. Skall man lägga någon form som stoppar upp gjutningen eller skall jag låta det flyta mot reglarna som ligger bakom gipsen?

Samma fråga vid trösklen. Skall jag stanna gjutningen innan, före eller efter tröskeln?
Jag la en sträng Bygg/Våtrums silikon där det glipade lite..



 
Minsta höjd på avloppsstosar ska vara 40 mm över färdigt undergolv, alltså innan ev. klinker el. dyl i våtrum. Toaanslutningen är flexibel. Man ställer ju bara ner toan i stosen. 65 mm låter inte alls som någon ovanlig höjd över golvet, så det blir säkert bra.

M v h // Lidman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.