Hejsan!

Spånar på hur jag ska bygga på en tomt jag hittat. Tomten är som en trappa, marknivån på ena sidan om huset är ca 2m högre än vid huset plant, sedan på andra sidan sluttar kraftigt 6m nedåt.
Jag hade tänkt bygga huset med fullstor källare. Iden var att gräva ner till berget(renspolat) och först gjuta där väggarna skall stå endast så jag får en slät yta att börja mura lecablocken på. På utsidan av väggarna blir det fuktisolermatta, friggolit, dräneringsrör och singel. Sedan(i mån av tid) jämna ut berget under huset med singel eller liknande och gjuta golv på detta. På väggen mot sidan där det stupar nedåt, vid lågpunkterna, hade jag tänkt gjuta in rör genom väggen för att släppa up ev vatten som kommit in. Golvbrunn kommer även läggas och rör ledas ut genom väggen.

Enligt far så ska man inte gjuta direkt på berget då betongen suger i sig fukt från berget. Han tycker jag ska gjuta på en singelbädd. Jag vill tro att den mängden fukt betongen skulle suga åt sig är extremt liten. Tittar jag under vårat nuvarande hus, som är gjort på snarlikt vis förutom att det inte är något golv eller värme, så är det dammtorrt under. Jag anser att vatten från omgivande mark kommer att ledas bort i dräneringen runt väggarna. Det bör heller inte tränga upp något eller väldigt lite vatten upp genom berget under huset.

Vad tycker ni ska jag lägga en singelbädd även under väggarna? Jag tycker det bara ger vatten en möjligthet att tränga in under golvet, för att förvisso sedan dräneras vidare genom singelbädden ner för slänten.
 
Vatten har en enorm kraft och förmåga att ta sig fram där det vill.
Iom detta bör du dränera av under plattan och låta vattnet ta sin egen väg.
En källarvägg är ju inte det lättaste att justera i efterhand heller tyvärr
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.