Jag bor i suteränghus. Jag har försökt göra en mat- och vinkällare i ett rum med två ytterväggar nedgrävda under jord och där de två innerväggarna isolerats med 50mm glasull+gips+välisolerad dörr. Sedan en månad har temperaturen endast varierat 0,2°C men det är för varmt:19,4°C - jag vill ned mot 10°, högst 15°. Min fråga är hur ett sådant här rum kan förväntas "bete" sig: kommer temperaturen kunna sjunka i vinter och sedan förbli låg eller kommer temperaturen variera med årstiderna? Beror den höga tempertaturen på sommarvärmen inne i huset?

Jämfört med en jordkällare som byggs på sommaren: tar det inte en säsong innan temperaturen sjunker och blir "lämplig"...

Kan någon ge tips om vilka egenskaper ett dylikt källareutrymme kan tänkas ha och var man kan hitta vidare läsning/information i ämnet?
 
Har du någon ventilation i utrymmet?
Mina föräldrar har en matkällare i ett källarhörn (norr/väster) där en vägg (betong) gränsar mot ett förråd (+18) och en vägg (betong) mot en mestadels ouppvärmd oanvänd bastu. Ventilationen sker genom en frånluftsventil rakt ut genom väggen och ev tilluft genom springor vid den oisolerade dörren.
Vintertid måste de öppna dörren mot förrådet för att inte få minusgrader i matkällaren.....
Sommartid blir den normalt inte varmare än 17-18grader vid värmebölja.

Helt jämn temperatur är nog svårt att åstadkomma men under större delen av året borde du få betydligt kallare än du har nu.

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.