Hej. Tangerar en annan tråd här men vi har ett rum i garaget som jag tror är sista i slingan. Det brukar vara varmare där än i övriga huset men det är det inte nu. Funderar på om det har kommit in luft i systemet. Ibland när trycket går ner alldeles för långt brukar jag vrida på såkerhetsventilen så att trycket går ner till noll sen brukar jag vrida på knappen vid den gröna pilen tills mätaren står på 1.0. Men är det vredet till radiatorerna?
Hur gör man för att lufta ett element? Ska jag stänga av värmepumpen helt då(ifall det är luft i det elementet)?
Värmesystem med kopparledningar och ventiler markerade med gult och grönt, etiketter och måttgraderingar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska inte sänka trycket till noll. Då får du bara in mer syre i systemet. Fyll istället upp till det önskade trycket, med ventilen som du har markerat med den gröna pilen. Ja det är rätt ventil.
Elementen luftar du med den lilla ventilen som sitter i överkant av elementet.
 
Immobil Immobil skrev:
Du ska inte sänka trycket till noll. Då får du bara in mer syre i systemet. Fyll istället upp till det önskade trycket, med ventilen som du har markerat med den gröna pilen. Ja det är rätt ventil.
Elementen luftar du med den lilla ventilen som sitter i överkant av elementet.
Ok. Jag har läst att cirkulationspumpen inte ska vara på när man luftar ett element. Jag vågar inte greja på manöverpanelen. Kan man stänga av värmepumpen helt och hållet när man luftar och sen fylla på vattnet med kranen vid den gröna pilen?
 
Det går att lufta utan att stänga av cirkulationspumpen. Kranen/ventilen vid den gröna pilen, är den som fyller på systemet.
 
Immobil Immobil skrev:
Det går att lufta utan att stänga av cirkulationspumpen. Kranen/ventilen vid den gröna pilen, är den som fyller på systemet.
Ok. Härligt.
Nej jag tycker överhuvudtaget att både kranvattnet och radiatorvattnet är något kallare än det har varit tidigare och jag funderar på om det är den här röda burken som ligger bakom alla rör med en ballong i(vad heter den förresten?). Trycket sjunker ganska ofta, åtminstone en gång varannan månad ner till 0,3 bar och det har jag förstått att det kan vara nån vajsing med den där ballongen. Stämmer det?
 
Den röda burken är ett expansionskärl. Det kan vara ventilen till luftblåsan som läcker. Det är samma sorts ventilkägla som i bildäck. Byt den och kolla i manualen hur mycket förtrycket ska vara.
 
Krokben
Som Immobil sade så sjunker trycket konstant i ett slutet system så tyder det på läckage någon stanns. Är det inte expansionskärlet så kan du även se över "luftningskruvarna" till elementen för att se att dem är åtdragna. Hade det varit ett riktigt läckage att t ex ett rör har sprungit läck så försvinner trycket direkt (hände oss, fick bila upp golvet och byta rör samt avfukta till förbannelse).
 
Det lät grymt jobbigt! Trycket förändras alltid när vi duschar. Jag ska testa att trycka in 0,5 bar i expansionskärlet och se om det hjälper.
 
Det sitter en röd plugg här. Visst är det väl tryckluftsnippeln? Hur tar jag av den? Är det bara att skruva eller?
 
  • Röd tryckluftsnippel på grått och rött värmesystem i en vit omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I de allra flesta fall så brukar det bara vara att byta hela kärlet (eller sätta ett nytt på sidan av) när det börjar krångla. Livslängden är tyvärr inte så lång på dom där...
 
Ok. I så fall blir det det andra på nio år.
 
Du kan börja med att försöka få fram luftnippeln och se om det är luft, vatten eller ingenting i blåsan.
Är det luft kvar så kanske det bara är dåligt tryck och räcker att fylla på.
Är det vatten där så är troligen gummiblåsan trasig och kärlet kasst.
Kommer det varken luft eller vatten så har all luft (eller kväve som dom brukar vara fyllda med från fabrik) läckt ut. Det kan räcka att fylla på luft, men ofta har blåsan klistrat fast sig mot insidan av kärlet så gummit går sönder när man pressar in luft.
 
useless useless skrev:
Du kan börja med att försöka få fram luftnippeln och se om det är luft, vatten eller ingenting i blåsan.
Är det luft kvar så kanske det bara är dåligt tryck och räcker att fylla på.
Är det vatten där så är troligen gummiblåsan trasig och kärlet kasst.
Kommer det varken luft eller vatten så har all luft (eller kväve som dom brukar vara fyllda med från fabrik) läckt ut. Det kan räcka att fylla på luft, men ofta har blåsan klistrat fast sig mot insidan av kärlet så gummit går sönder när man pressar in luft.

Oj om blåsan kan gå sönder så är det väl inte värt att testa? Då blir det väl bara värre?
 
Krokben Krokben skrev:
Som Immobil sade så sjunker trycket konstant i ett slutet system så tyder det på läckage någon stanns. Är det inte expansionskärlet så kan du även se över "luftningskruvarna" till elementen för att se att dem är åtdragna. Hade det varit ett riktigt läckage att t ex ett rör har sprungit läck så försvinner trycket direkt (hände oss, fick bila upp golvet och byta rör samt avfukta till förbannelse).
Det borde väl synas på vattenmätaren om det går vatten hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.