Var och köpte 45x45 reglar till badrummet igår, attans vad krokiga de var....men billiga :-[

Blir att åka till brädgårn i fortsättningen.
 
Det låter som en bra idé. Eller får man stå och plocka som fasen bland Coops grejer.. Var ska du ha 45x45 förresten Mattias?
 
jon_h skrev:
Det låter som en bra idé. Eller får man stå och plocka som fasen bland Coops grejer.. Var ska du ha 45x45 förresten Mattias?
Förstärkte upp väggarna i badrummet. Med befintligt cc60 var de ganska svajiga, så nu blev det cc30, OSB och gips. Borde nog hålla för kriget? ;D
 
Mattias Bjb skrev:
Förstärkte upp väggarna i badrummet. Med befintligt cc60 var de ganska svajiga, så nu blev det cc30, OSB och gips. Borde nog hålla för kriget?  ;D
Men är väggen bara 45 mm tjock plus skivor..? Hur hög är den?
 
jon_h skrev:
Men är väggen bara 45 mm tjock plus skivor..? Hur hög är den?
2,3m hög.
 
Jag hade bytt den väggen om det var ett av mina jobb och det ändå var rivet. Tvåtumsreglar är fuskbygge, och risken är att väggen sviktar för mycket. Själva skivmaterialets nerbuktning mellan reglarna är ju löst, men reglarna i sig kan ju svikta ganska rejält ändå. Fast i och för sig, 30 c/c, OSB och gips borde funka. Vill du vara på säkra sidan så limmar du gipset mot OSB'n med formstabilt mineraliskt bundet lim. Som på golv.
 
Tack för tipset! Köpte jä-ligt dyrt lim idag, Ardex S48. Men det ska väl duga?
 
Precis, funkar lysande. Det finns motsvarande lite billigare hos andra tillverkare, men s48 är skitbra.
 
Jag fattar inte varför folk slänger bort pengar på dyrt lim när det för sjuttongubbar håller lika bra med hederlig skruv, förut spika man gips......
 
KJ skrev:
Jag fattar inte varför folk slänger bort pengar på dyrt lim när det för sjuttongubbar håller lika bra med hederlig skruv, förut spika man gips......
Det funkar så jävla inte alls lika bra med vanlig skruv. Det här handlar inte om att få upp skivorna och att "det håller", det här handlar om att öka böjstyvheten i ett träbjälklag med för glest mellan reglarna, respektive öka böjstyvheten i en taskig vägg. Då fungerar inte skruv helt enkelt, de tar inte upp skjuvkrafter. Om man skruvar golvgips på golvspån på 60 c/c och sen lägger keramik så kommer det att fallera i 100% av fallen. Läs på lite.
 
Hoppsan det här blir intressant.

För det första ökar man ju inte böjstyvheten nämnvärt genom att limma. Så bra lim finns inte! Handlade inte just det här om att limma gips på osb vägg??

Att skruva golvgips på 22mm spån med träbjälklag på 60cc går många ggr också jätte bra att klinka på. Det hela handlar om spännvidd på rummet och dimmension på bjälkarna.

Läs på??

 
KJ skrev:
Hoppsan det här blir intressant.

För det första ökar man ju inte böjstyvheten nämnvärt genom att limma. Så bra lim finns inte! Handlade inte just det här om att limma gips på osb vägg??

Att skruva golvgips på 22mm spån med träbjälklag på 60cc går många ggr också jätte bra att klinka på. Det hela handlar om spännvidd på rummet och dimmension på bjälkarna.

Läs på??
Det handlar inte om att limmet är styvt i sig. Om man lägger en golvgips på en golvspån utan att fästa den får man en viss styvhet. Om man skruvar fast den så förbättras inte styvheten nästan någonting, men visst, skivan sitter fast. Om man däremot limmar fast den så har man skapat en homogen skiva med mycket större böjstyvhet än tidigare. För att man tagit upp skjuvkrafterna mellan skivorna. Det fungerar inte att ta upp skjuvkrafter med skruv, man behöver lim. Detta är alla tillverkare överens om och det står i branschreglerna. Som jag menar att du borde läsa på.
 
Men det här handlade ju om en vägg....

Har du ett klent bjälklag så spelar det ju ingen roll om du köper lim för 100000kr.
det kommer ju svikta ändå.

Branchregler måste jag nog säga att jag tar med en nypa salt, en massa matematiker som aldrig hållt i en hammare. Det som ansågs vara rätt för 2 år sedan är ju många gånger fel i dag, nej, jag bygger hus av egen erfarenhet/kunnande, och det med stor framgång utan reklamationer från kund.
 
P
Mmm, skruv - lim - spik...... Alla sätt är bra, utom de dåliga och dom är många :D
Kanske kan vara så att sanningen står att finna någonstans i mitten så att säga.
Har själv SKRUVAT min golvgips ovanpå 2x22 mm golvspån på 60 cc bjälklag och det har då inte rört på sig än.
Sedan kan det kanske finnas skäl (sunda sådana?!?) att ifrågasätta branchens regler. Pratade nyligen med två platschefer på två olika större byggföretag, båda med våtrumsbehörighet, som starkt ifrågasatte just branschens regler.

If you'll scratch my back, well - then I'll scratch yours.....
 
Ja, det handlar om vägg, men det är samma princip. Man vet att limmet har en förstyvande verkan medan skruv inte har det. På grund av skjuvkrafter. Vet du vad skjuvkrafter är?

Men det brukar vara svårt att få snickare att fatta sådana här grejer, därför ställde Ardex upp två provbitar på Fredells Byggvaruhus i stockholm för ett par månader sen. Det var spån+gips upplagt på reglar. Ena var limmad, andra skruvad. Sen fick man ställa sig på dem och jämföra. Då fattade till och med de flesta snickare.

Sen är det helt okej att du fuskar och inte följer branschreglerna i och med att du får stå för din konstruktion i tio år. Men det är inte okej om du uppmanar hemmapulare att ta genvägar, om du inte tänker ta ansvar för deras badrum också förstås?

Edit: Den förändringen att man ska limma gipset kommer i från fuktskadeundersökningen. Det visade sig att "matematikerna" (ingenjörerna) hade haft fel. De hade sagt att det funkade att skruva, men det var massor med fuktskador. Därför skärptes reglerna, för det visade sig inte funka med skruvat i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.