A
Det där är bara damm
Blås rent eller använd en målarpensel
 
Problemen kvarstår. Vad jag än väljer på programvredet klickar den till och låser luckan som det ska men ingenting händer. Den tömmer inte, centifugerar inte, släpper inte in vatten. Bara står kvar på valt program. Ingen felkod ens.

Vad funkar: Programvredet kommunicerar med dioderna för program och med luckan men inga andra komponenter verkar få ström: Tömningspumpen har jag kollat, den funkar. Värmeslingan funkar. Motorn rengjord, kolen bytta, lite svårt att kolla om den funkar dock.

Rengjort kretskortet, om det nu var damm, det var som sot så jag fick använda tops och spolarvätska. Relät var sotigt så jag putsade kontaktytorna.
Kan det vara så att det är någon komponent på kretskortet som brunnit? En resistor eller en kondensator eller vad?

Beroende på vilket håll jag vänt stickproppen behåller den antingen luckan låst eller inte: dvs det har betydelse hur fas och nolla kommer in i maskinen men den funkar inte hursomhelst.
 
A
Det mesta tyder på motorfel om nu kretskortets lödningar är 100a
 
Jag har samma fel nu, vände på stickkontakten och den hoppade igång igen.

Kom du fram till något eller bytte maskin?
 
Läst igenom denna tråd då jag har likande problem med min QW12400.

Allting började med att jordfelsbrytaren stängde av elen i huset. Identifierade problemet till att det var värmeelementet i tvättmaskinen som orsakade detta. Ersatte denna med ett nytt värmeelement för ungefär en månad sedan. Allting fungerade därefter utmärkt.

Nu har motorn börjat spöka då centrifugen inte startar. Smäller jag till motorn med en hammare fungerar allting, annars fyller den bara upp med vatten och står där som ett dåligt akvarium. Är det dags att byta kol nu, eller vad tror ni?
 
A
B BeL2aKG skrev:
Jag har samma fel nu, vände på stickkontakten och den hoppade igång igen.

Kom du fram till något eller bytte maskin?
borde vara värme elementet
 
A
D DLH skrev:
Läst igenom denna tråd då jag har likande problem med min QW12400.

Allting började med att jordfelsbrytaren stängde av elen i huset. Identifierade problemet till att det var värmeelementet i tvättmaskinen som orsakade detta. Ersatte denna med ett nytt värmeelement för ungefär en månad sedan. Allting fungerade därefter utmärkt.

Nu har motorn börjat spöka då centrifugen inte startar. Smäller jag till motorn med en hammare fungerar allting, annars fyller den bara upp med vatten och står där som ett dåligt akvarium. Är det dags att byta kol nu, eller vad tror ni?
o det går att knacka igång den så är det motorkol
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D DLH skrev:
Läst igenom denna tråd då jag har likande problem med min QW12400.

Allting började med att jordfelsbrytaren stängde av elen i huset. Identifierade problemet till att det var värmeelementet i tvättmaskinen som orsakade detta. Ersatte denna med ett nytt värmeelement för ungefär en månad sedan. Allting fungerade därefter utmärkt.

Nu har motorn börjat spöka då centrifugen inte startar. Smäller jag till motorn med en hammare fungerar allting, annars fyller den bara upp med vatten och står där som ett dåligt akvarium. Är det dags att byta kol nu, eller vad tror ni?
D DLH skrev:
Läst igenom denna tråd då jag har likande problem med min QW12400.

Allting började med att jordfelsbrytaren stängde av elen i huset. Identifierade problemet till att det var värmeelementet i tvättmaskinen som orsakade detta. Ersatte denna med ett nytt värmeelement för ungefär en månad sedan. Allting fungerade därefter utmärkt.

Nu har motorn börjat spöka då centrifugen inte startar. Smäller jag till motorn med en hammare fungerar allting, annars fyller den bara upp med vatten och står där som ett dåligt akvarium. Är det dags att byta kol nu, eller vad tror ni?
Haft samma resa sen i maj, dock med lite annat också, slang som började läcka osv. Så när det var dags för fjärde felet så blev det skroten, kände att fel efter fel kom.
Vet inte hur många gånger per fel som man hade den i delar...
 
Hej

Vi har också problem med vår tvätt maskin med samma märke, men den har låst in vår tvätt. Vi har försökt med alla medel att få upp luckan. Tömt tvättmaskinen, stängt av den etc. Några tips?
 
A
Har du snabbupplåsning av lucka så måste du byta lås med allt vad detta innebär.
Det finns ju inget reservförfarande på dessa maskiner
 
Göran.W
Antingen bryter man strömmen till maskinen och tar av locket och petar lås tappen i sidled så man får upp luckan.
Eller så tar man en bit snöre som man pillar in mellan lyckan och maskinen, sen håller man i båda ändarna på snöret och drar det mot gångjärnssidan.
Har öppnat massor med maskiner med snör varianten.
Lycka till
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.