M
Gäller ett 30-talshus där 75% av källaren är källare. Lite lätt inredd med tvätt och förråd osv.
Resterande del är krypgrund. För 20 år sedan drogs vattenburen värme till radiatorer till den delen av huset över krypgrunden.
Det finns en liten inspektionslocka, men går knappast att krypa in i.
Antagligen måste hela golvet eller i alla fall stora delar av golvet tagits bort för rördragningen inne i krypgrunden. Eller finns det en lucka under garderob eller nått jag inte hittar.

Verkar osannolikt att man på 2000-talet drog säkert 20 meter rör till element sen inte gjorde lucka.

Den lucka som finns är i muren mellan källaren och krypgrunden. Det ligger plast ut med hela marken. Vilket oxå torde vara rätt nytt. Om jag inte hittar lucka utan förstorar det hål som finns. Vågar man krypa på plasten eller går den sönder.

Det luktar inte fukt eller mögel vad jag känner. Ser ok ut där inne.

Jag ska dra lite kablar och det vore grymt att göra det i krypgrunden istället för utanpåliggande eller dra in i väggarna där uppe.

Sista frågan, är det bra, dåligt eller oviktigt med elementrör i krypgrunden. Borde det inte vara bra att "strippa" dem för extra värme.
 
R
Du kan krypa på plasten, var dock försiktig då du inte vet vad som ligger under. En kompis som hade ett hus från 20-talet hade krossade takpannor, glas samt annan skit som använts för utfyllnad.
Man fick krypa försiktigt samt tejpa ev. hål som blev i plasten.
 
M
R RalleB skrev:
Du kan krypa på plasten, var dock försiktig då du inte vet vad som ligger under. En kompis som hade ett hus från 20-talet hade krossade takpannor, glas samt annan skit som använts för utfyllnad.
Man fick krypa försiktigt samt tejpa ev. hål som blev i plasten.
Överväger att skicka in syrrans 8åriga son med uppdrag att krypa till den bortre delen av grunden och fästa kapelrör innan det går upp i golvet. Givet din story kanske det inte är helt optimalt.

Vad finns det för tankar här på forumet om att det drogs så pass mycket elementrör inne i krypgrunden för ca 15 år sedan.
Tror ni de var nere i grunden eller bröt de upp golv ovnifrån?
Känns helt vansinne att de i så fall inte lämnade / iordningställde en lucka. Vad gör man om något av rören börjar tex läcka eller liknande.
 
M
Någon som vet hur man brukar göra?
Ta upp golven eller krypa in i krypgrunden och dra rören där?

Och oavsett vilket, är det inte vansinnigt att göra ett så stort projekt i krypgrund utan att göra lucka?
 
harry73
Har 8åringen knäskydd och vantar borde han klara sig.
Eventuell lucka är också enklare att hitta därnere
 
Hallå! skicka in ett barn, vad är ni för typer...var är du rädd för monster under grunden !! :sick::sick:
 
G goerana skrev:
Hallå! skicka in ett barn, vad är ni för typer...var är du rädd för monster under grunden !! :sick::sick:
TS skrev ju att de är för liten lucka att krypa in genom.. men barn kanske kan..
 
Ett bra tips oavsett vem som skall krypa är att backa in och krypa ut. Inte roligt om det gått lätt in men sen går det fel när man skall backa tillbaka.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag håller på och jobbar på trånga ställen, och kommer man inte åt så får man göra större hål.
Kapa ur i muren och sätt en riktig lucka efteråt.

Protte
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
R
T topmount skrev:
Ett bra tips oavsett vem som skall krypa är att backa in och krypa ut. Inte roligt om det gått lätt in men sen går det fel när man skall backa tillbaka.
haha jag hade en kompis som gjorde det misstaget i ett gammalt torp han renoverade. Tur han hade med sig telefonen ner då han bor själv och kunde ringa efter en kompis som kom och hjälpte honom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.