Hej
Har både förlängt och breddat min befintliga carport och förråd och håller på att bygga igen det till ett garage. Har papp på taket som är ett snedtak. Ska nu lägga pappen på utbyggnaden men är osäker på hur jag ska skarva.
Värst blir det väl på den delen som är breddad antar jag(den som går till höger i bild), måste ju lägga över den nuvarande pappen så att det blir höjdskillnad på pappen i horisontell riktning så att säga.
Nån som vet?
 
  • Delvis täckt tak på carport under ombyggnad till garage med synlig papp och träbjälkar, verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har en idé som jag inte sett nån annanstans men känns som ett alternativ som lär funka men innebär mycket jobb.
Det ligger 2 lager just nu, underlagspapp och ett yttrelag.

Funderar på 3! lagers lösning på utbyggnaden,

1. Först ett lager underlagspapp kloss mot nuvarande underlagspapp(ingen överlappning alltså) för att komma i nivå med den befintliga.
2. Lägga ett lager underlagspapp som överlappar och klistar ihop det.
3. Lägga yttrelagret med överlappning

Ett problem jag får om jag inte gör så här är att jag riskerar stående vatten på den delen som går till höger i bild. En 2 lagers överlappning kommer ta bort en del av lutningen.
 
Kan du inte skära upp pappsen i nederkant och sticka in den nya pappen under? Sedan på med asfaltsklister emellan. I sidled hade jag skurit pappen i 45grader och lagt ovanpå. Vad säger tillverkarens instruktioner?
 
  • Gilla
Olahed
  • Laddar…
Mats-S
Lägg om, Lägg rätt på HELA taket.
Gör ingen fullösning, du kommer att ångra det bittert när du måste byta all takpanel/takstolar pga att dom ruttnat ... pga felaktig pappläggning ....
 
  • Gilla
Olahed
  • Laddar…
Hade inte tänkt göra nån fullösning, trodde nog man kunde skarva i takpapp. Sett det förut men är det en fullösning alltså?!
 
Hur stor yta är den befintliga pappen? Kanske överväga att lägga om det också? Kanske börjar få några år på nacken?
 
  • Gilla
Olahed
  • Laddar…
Mats-S
Skarva inte i gammal takpapp om det går att undvika. Merkostnaden i det här fallet är nog inte så stor :)
 
  • Gilla
Olahed
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Kan du inte skära upp pappsen i nederkant och sticka in den nya pappen under? Sedan på med asfaltsklister emellan. I sidled hade jag skurit pappen i 45grader och lagt ovanpå. Vad säger tillverkarens instruktioner?
Fast om jag sticker in den nya under kommer det bli en kant som vattnet stannar upp mot
 
JLyck JLyck skrev:
Hur stor yta är den befintliga pappen? Kanske överväga att lägga om det också? Kanske börjar få några år på nacken?
Börjat luta åt det, befintlig papp på ca 25m2. Blir ganska mycket dyrare att lägga om hela. 40m2 totalt.
 
  • Gilla
mareng65
  • Laddar…
Olahed Olahed skrev:
Börjat luta åt det, befintlig papp på ca 25m2. Blir ganska mycket dyrare att lägga om hela. 40m2 totalt.
Ja, men inte så mycket dyrare. Blir dyrare ifall du försöker skarva ihop nytt och gammalt och det sedan läcker in.
 
  • Gilla
Olahed
  • Laddar…
Tack allihopa för svar!(y)
Jag gjorde så att jag tog bort befintlig papp och la om hela taket i helgen(plus fredag) och det blev väldigt bra. Enda jag undrar över nu är om jag ska spika pappen mot trekantslisten på sidorna också?! Se bild.
 
  • Nylagd takpapp på hus med verktyg och trekantslist, omgiven av höstträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spika på utsidan av trekantslisten. Sen klistrar du på insidan. Hoppas du förstår.
 
När jag la mitt icopal ytpapp så fick jag inte spika på insidan, utan det skulle klistras fast. Spikningen skulle jag göra på utsidan. Ser att du spikat på insidan.
 
JLyck JLyck skrev:
När jag la mitt icopal ytpapp så fick jag inte spika på insidan, utan det skulle klistras fast. Spikningen skulle jag göra på utsidan. Ser att du spikat på insidan.
Mmm var lite fundersam hur jag skulle göra, hittade inget om hur jag skulle avsluta. Aja får limma och täcka.
 
Redigerat:
Rickard.
Spikarna som syns under krönplåten är riktigt aj aj. Nu måste du göra en riktig kappa om detta ska bli bra.

Istället för att försöka beskriva så delar jag en montagebeskrivning. 3 strängar lim eller rejält med klister är det som gäller för att det ska bli bra.
 
  • Illustration av korrekt installation av gavelkappa på tak med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.