Hej!
Mina blivande grannar klagar på att det hus min sambo och jag vill bygga är för högt. :( Vi har 7,86 m upp till nocken. Det är ett tvåplanshus. Hur högt är ett ett och ett halvplanshus? Skiljer det sig så mycket egentligen? Många av er har säkerligen tänkt bygga ett och ett halvplanshus.Skulle var supertacksam för svar!
Hälsningar Linet
 
Hej vårt 1 1/2 plans hus är 7 meter till nock, med 1 1/2 menar man att 1 våning är ej fullt utbyggd, du kan ha ett sådant hus exempelvis 20 meter högt om så tillåts...
// goerana
 
hej
avståndet mellan mellanbjälklag och takfoten(s infästning, tror jag) ska vara max någonting, t ex 0,7 m för att räknas som en enochhalvplanare. Annars är det ett tvåplanshus och om enplanare plus takvåning är tillåten får måttet inte överstiga detta(0,7). Sök andra strängar i forumet så kan du säkert hitta en mer exakt formulering. Dessutom kan det på detaljplanen vara angivet max nockhöjd, max lutning på tak etc.
hastiga hälsningar Fiddeli
 
Problemet är inte att vi inte får bygga ett högt hus. Problemet är att grannarna tycker att vårt hus är för högt och vill att vi bygger ett- och ett halvplanshus. Jag tror inte att det skiljer så mycket i höjd och skulle vilja kunna tala om detta för dem med faktiska exempe. Sedan är det ju en utseendefråga, men det är ju en annan sak. /Linet
 
Jo, det beror ju på hur planen ser ut i övrigt, en max byggarea och en max takvinkel t ex sätter ju även det gränser för husets höjd.
mvh Fiddeli
 
Vi bestämde oss för att sänka huset 60 cm och det verkar som om grannarna nöjer sig med det. Skönt. Arkitekten på stadsbyggnadskontoret är nöjd över att kommit överens med grannarna och kommer att godkänna huset. Puh. Nu ska bara Kungshus arkitekt rita om huset och han har mycket att göra tydligen. Skönt att allt verkar ordna sig. /Linet
 
Lycka till med husbygget! Skönt att det ordnade sig för er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.