D Melb skrev:
Gorde det större.
Ett garage är alltid en meter för kort och en meter för smalt...
Se till att du har tillräcklig takhöjd så du verkligen kan montera en rullport med motorstyrning.
Och minst 3 m bred port
 
P perhed skrev:
Öppningsbara fönster. Så man kan vädra ur enklare
jag har en dubbelport och en dörr, kan väl inte bli lättare än så. För lån
O oldtimersmc skrev:
Ett garage är alltid en meter för kort och en meter för smalt...
Se till att du har tillräcklig takhöjd så du verkligen kan montera en rullport med motorstyrning.
Och minst 3 m bred port
min 5.5meters är inte alltid bred nog :(
 
En kontaktor som styrs av belysningsknappen.

Kontaktorn bryter:
Kopressorn, om det sker ett slangbrott så står den inte och går timme ut och timme in.
Billyften med belysning och uttag.
De flesta vägguttagen, utom vissa uttag för t.ex. batteriladdning.

Fjärrstyrning av motorvärmaruttag.

Vägguttag + fler vägguttag + ännu fler vägguttag + massor av vägguttag!
Det kan nästan inte bli för många :)
 
  • Gilla
Sylta och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju inte helt lätt att svara på.

Ja större garage skulle jag naturligtvis byggt. Det tycker nog nästan alla, oavsett hur stort de gjort det.
....
Jag kan ångra lite att jag inte orkade bry mig i elplaneringen då jag byggde, utan tänkte att det får bli utanpåliggande. Det medför ju ett det blir bra mycket enklare utförande på elen sen, för att slippa att det sitter fantastiskt mycket kablar på väggarna.
Kabelstegar runt väggarna och planera för att placera tryckluftsrör nedanför ?
 
Saker som jag saknar, kommer åtgärda eller har åtgärdat:

- Golvbrunn - Smältvatten från bilarna på vintern är ett problem, tar gärna tips på hur man löser att undvika fuktskador utan att hålla minusgrader inne i garaget.

- Fler eluttag på separata säkringar, åtgärdat

- Vanlig dörr så man kan gå in och ut utan att slänga upp stora garageporten.

- Gipsa väggarna, eller betong/murat om du ska svetsa.

- Planera mycket och effektiv förvaring innan det börjar användas.

- Det ska gå att röra sig och arbeta i garaget, även om man har bilarna inne.
 
  • Gilla
gaf70
  • Laddar…
M Mr.Magoo skrev:
Hej,

Dags för min första tråd här på forumet :)

Jag går i planerna att bygga ett garage men är osäker på om man verkligen kommit på allt man vill ha.
Har tidigare renoverat ett litet hus och nu några år senare ångrar man sig mycket att man inte var mer påläst om div. saker. Varför satte man inte upp ett extra uttag där, varför drog man inte ut extra kablar för belysning där osv osv.

Så nu vänder jag mig till er!

Missade ni något som ni ångrar i efterhand att ni inte gjorde när ni byggde garage? Eller kanske något som man absolut måste ha men som man kanske inte tänker på?

Ett suterräng garage på 65kvm som kommer att användas för hobby meck.
Standard el installation med några extra uttag + 3-fas uttag placerat över hela garaget.
Bänkbelysning med dimmer? Led armaturer i tak.
Garageport med motor.
Utslagsback.

Men vad mer vill man inte missa?
Lampor som tänds när garageporten öppnas?
Led belysning ovanför garageport?

Bara fantasin verkar kunna sätta stopp så hjälp mig!

Tack på förhand
Som jag skrev se till att du har höjd för rullport minst 3 meter och höjd över den så att du kan installers en portöppnare Ca 25cm
 
Kan inte säg att jag ångrar något eftersom jag (precis som du) tänkte igenom mitt bygge väldigt noga.

Stor och stadig arbetsbänk är ett måste. Jag gjorde en 6,5 meter lång där ena änden är fasta maskiner (skruvstäd, bänkslip etc.). Andra änden är diskho, smådelstvätt. Mitten är bara ren arbetsyta med verktygstavlor lätt tillgängligt.

I övrigt är detta viktigt enligt mig:
Rinnande vatten
Grovtvätt
Svetshörna
Värmegolv / värme
Ordentlig förvaring
Mycket mer ljus än man tror Lång arbetsbänk med verktygstavlor, skåp och diskho i en välorganiserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Luleå och 13 till
  • Laddar…
M
Ett utrymme för kompressor så att du slipper ljudet från den, samt gärna med golvbrunn så att du kan släppa ut eventuellt kondensvatten. Glöm inte ventilationshål för tilluft, gärna från annat utrymme inomhus.
Strömbrytare till kompressorn på samma ställe som belysningen slås på.

Fläkt för att få ut avgaser/svetsrök osv.

Markränna precis utanför porten så att inte vatten kommer in i garaget.

Ska du ha två portar, så gör den ena lite bredare & högre än den andra.
260cm är maxbredd på fordon och man vill gärna ha lite extra bredd och höjd om man ska få in ett släp/husvagn/husbil.

Tänk på inbrottsrisken, inga fönster och dörrar utan bra skydd (fönstergaller, ståldörr, inga handtag på utsidan) på "baksidan" om du inte har bra uppsikt på det hållet också.

Som flera har skrivit tidigare:
-gott om uttag och gärna på egna säkringar.
-tryckluft på väl valda platser, även vid porten.
-fönster, gärna typ källarfönster, fast högt upp på väggen. Ingen insyn men bra ljusinsläpp.
-belysning uppdelad på flera olika sektioner. Onödigt att lysa upp hela garaget om man bara ska använda ena halvan.
har du lysrörsarmaturer så dela gärna upp så att du kan tända bara ena lysröret i armaturen.
-ska du ha eluttag på utsidan så se till så att du kan stänga av strömmen till dom från insidan.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Jag tänker på att jag vill ha ett uttag på utsidan där man kan koppla in en högtryckstvättsslang, så när man kommer hem med en smutsig bil sådär det bara till att dra ut slang å spola av! Så slipper men gå in å hämta högtryckstvätten, koppla in den, dra ur förlängningskabel för att kunna spola av bilen lite snabbt!
 
  • Gilla
DeesL
  • Laddar…
Belysning underifrån!
Och mycket bra belysning överlag. Satsa på ett vitt ljus, typ led. Tänk på att de inte ska blända dig för mycket när du jobbar.
Bra släckutrustning, helst en vattenslang som står redo. Bra ventilation och en mycket bra dammsugare.

Sedan rekommenderar jag en soffa, en bra ölkyl och ett ljudsystem. Inget går upp mot ett par kalla öl, metal och bilmeck en fredagskväll.
 
  • Gilla
herrfredriksson
  • Laddar…
Jag byggde mitt garage på 60m2 för ett par år sedan har mekat flitigt sedan dess. För att sammanfatta det jag är mest och minst nöjd med:

Bra:
  • Ordentlig belysning (960W T5 lysrör, hade gärna haft en armatur till i efterhand)
  • Gott om eluttag (både en och trefasuttag runt hela garaget med ca. 1,8m mellan varje)
  • Fast installerad tryckluft med kompressor på vinden och dränering inomhus - praktiskt, tyst och platsbesparande (om någon har en smidig lufttork man kan ställa på vinden så skrik till!
  • 5m bred utåtgående vikport - tar ingen plats i garaget/garagetaket och går att öppna så mycket som behövs
  • Epoxylackat golv - lätt att städa och hitta borttappade skruvar
  • Nätverksuttag, utsugsfläkt, ytterbelysning och ordentliga motorvärmaruttag
Mindre bra:
  • Jag borde gjutit ner krokar eller liknande i plattan framför varje bilplats för att kunna dra in bilar som inte fungerar och liknande
  • Jag skulle planerat plats för verktygstavlor och väggskåp och liknande när jag gjorde el och tryckluft, nu är det lite ont om plats att skruva upp sådant då det är el eller luftuttag överallt
  • Jag borde förberett för trädgårdskran vid garageporten, nu behövs 15m vattenslang från trädgårdskranen vid huset när man ska tvätta bilen
Medvetna kompromisser:
  • Om markförhållandena hade varit bättre skulle jag sett till att försänka lyften i plattan. Nu var merkostnaden för schaktarbeten, pump till dräneringen och liknande svåra att motivera
  • Om jag vetat att vi skulle taklyfta huset 6 år senare hade jag byggt garaget högre för att kunna få ståhöjd under en upplyft bil samt en port som är hög nog för en mindre lastbil
  • Ett garage kan aldrig vara för stort om man bara har plats på tomten och råd att bygga!
Inte klart än:
  • Det är förberett för en vask med rinnande vatten och vattenburen golvvärme, men det är inte inkopplad ännu
  • Taktravers är under konstruktion för att slippa ha motorlyft som tar plats i garaget
 
Finns det speciella krav på avlopp i garage?
(tänker på kemikalier osv.)
 
  • Gilla
Bob Vance
  • Laddar…
Jag ångrar att jag inte drog ut alla avloppsrör och kopplade ihop dem utanför. Nu är problemet att vissa avlopp vill jag dra till trekammarbrunnen och vissa inte, men allt är ihopkopplat under plattan.
Sedan ångrar jag att jag inte spacklade upp golvet till bra fall, nu rinner det vatten dit man inte vill. Jag ångrar även att jag inte isolerade förrådsdelen, men det går ju åtgärda när andan faller på. Att jag inte isolerade hela plattan, bara ca 200m2 med vst etc. Kanske att jag byggde lite för litet, 300m2. Har sedan byggt till ca 80m2, nu är det nästan tillräckligt stort. Jag skulle drigit in mer rör i plattan så jag kunde kompletterat med mer kablar mellan hus och garage. Har fått gräva ner bredband etc. i efterhand. Jag skulle planerat bruksbilsgaraget annorlunda, får nu bara plats med en bil och lite annat.Har svårt att ändra så man får dit en till port med nuvarande layout.

Sedan är det mycket som är bra, inga fönster i vst/garagedel i väggarna som är ivägen. Däremot fönster i portarna.
Vatten indraget, toa med dusch. Svetsrum, gästrum och separat bruksbilsgarage utrymme. Dusch behövs inte om man har bra möjligheter i huset. Golvvärme.Bra takhöjd i vst. delen och 2pelarlyft. Kompressor i förådsdelen så man slipper lyssna på den i vst.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M Mr.Magoo skrev:
Hej,
Allt beror på hur bra du vill ha det, tänker på värme...isolerat golv i sulan .
Om jag skulle ha 1 nytt garage gjuten isolerad sula och limmade super isolersten i väggarna ( brinner inte) bra när man svetsar samt tänka på hur högt det ska vara upp till tak (billyft) biltema har ju för hobby bruk....
Sedan kuloledningar vid elinstallationen billigare och du ser om det blir fel.
Luftvärmepump som uppvärmning ( blir billigt med stenarna i väggarna)
Plåttak går fort att montera.

Dags för min första tråd här på forumet :)

Jag går i planerna att bygga ett garage men är osäker på om man verkligen kommit på allt man vill ha.
Har tidigare renoverat ett litet hus och nu några år senare ångrar man sig mycket att man inte var mer påläst om div. saker. Varför satte man inte upp ett extra uttag där, varför drog man inte ut extra kablar för belysning där osv osv.

Så nu vänder jag mig till er!

Missade ni något som ni ångrar i efterhand att ni inte gjorde när ni byggde garage? Eller kanske något som man absolut måste ha men som man kanske inte tänker på?

Ett suterräng garage på 65kvm som kommer att användas för hobby meck.
Standard el installation med några extra uttag + 3-fas uttag placerat över hela garaget.
Bänkbelysning med dimmer? Led armaturer i tak.
Garageport med motor.
Utslagsback.

Men vad mer vill man inte missa?
Lampor som tänds när garageporten öppnas?
Led belysning ovanför garageport?

Bara fantasin verkar kunna sätta stopp så hjälp mig!

Tack på förhand
 
Jag har inga bilar i mitt garage, men större hade det fått vara. 65kvm låter som det skulle vara riktigt passligt för mina behov (snickeri och metall).

Högre takhöjd än 2,50 skulle varit trevligt.

Porten som rullar upp i taket stjäl mycket utrymme på insidan som kunde använts för hyllor och förvaring, skulla vilja haft slagport istället.

Jag gillar att plattan är bra isolerad, garaget har gjuten sockel med plattan flytandes innuti med frigolit som isolerar alla yttre sidor samt undersidan. Det hjälper hålla ner värmekostnaderna.

Slipa golvet och behandla det med typ vattenglas eller annat innan du ställer in grejor. Jag använde 1-komp golvfärg och den har släppt här som där.

Tänk på att ha en svets och slip hörna som på något vis är separat från resten av garaget, gärna med draperier som håller smutsen från att sketa övriga utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.