Jag ska byta ut mitt handfat mot vägghängt B60xD45 cm tvättställ + lådor samt ny blandare (vattenfall) i mitt kaklade badrum.

Jag tänker att jag bör anlita hantverkare då vvs-arbete, med tanke på försäkring om något går snett (fr.a. om jag själv/vänner skulle fixa).

  1. När jag anlitar hantverkare, ska jag be om rörmokare eller snickare eller både och (blir ju dyrare om två hantverkare)? Eller kan en allt, s.a.s.?
  2. Hur lång tid tar arbetet, tro (räcker en timme)?
  3. Vad är en rimlig kostnad? (Fast pris, material som skruv och plugg bör ingå. Ska milersättning och administrativt arbete ingå i fast pris? Det gamla trasiga handfatet behöver hen inte ta med, då min brf-förening hyr container vid höststädningen.)

Tacksam för input.
 
E
En rörmokare klarar av att skruva upp en tvättställskommod. Eftersom du ändå behöver en rörmokare för att plocka bort det gamla tvättstället OCH koppla in det nya så räcker det att du anlitar en rörmokare, även om själva montaget går snabbare för en snickare så blir den debiterade arbetskostnaden dyrare om fler hantverkare blir inblandade.

Lite beroende på hur det ser ut med befintliga anslutningar, tvättställets upphängning, nya tvättställskommodens utformning vad gäller upphängning m.m så skulle jag tro att arbetet tar ca 3-6 timmar. Eftersom du bor i stockholm skulle jag dock räkna med att du blir debiterad för en hel dag om arbetet ar längre än 4 timmar.
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
En rörmokare klarar av att skruva upp en tvättställskommod. Eftersom du ändå behöver en rörmokare för att plocka bort det gamla tvättstället OCH koppla in det nya så räcker det att du anlitar en rörmokare, även om själva montaget går snabbare för en snickare så blir den debiterade arbetskostnaden dyrare om fler hantverkare blir inblandade.

Lite beroende på hur det ser ut med befintliga anslutningar, tvättställets upphängning, nya tvättställskommodens utformning vad gäller upphängning m.m så skulle jag tro att arbetet tar ca 3-6 timmar. Eftersom du bor i stockholm skulle jag dock räkna med att du blir debiterad för en hel dag om arbetet ar längre än 4 timmar.
Tack, tänkte att det är rimligt med "bara" rörmokare. :D Så lång arbetstid ...? Ok, kanske 3 tim. men har svårt att tro 6 tim. ... Kostar väl 5--600:-/timme, det blir dyrt upphäng om 6 tim./heldag. :surprised: Man ska definivt ha fast överenskommet pris då, och inte löpande, för då kan det dra iväg.
 
E
Löpande blir alltid billigare vid så pass små/korta jobb. Många firmor lämnar sällan offerter eller fast pris under 8h.
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
Men då har man ju ingen koll på kostnaden och inget att sätta emot om det drar väg. Tänk om man skulle beställa en middag på restaurant och det vore löpande kostnad istället för fasta priser ... :thinking:

Jag tycker det är så konstigt att man inte kan säga att det tar X min. att skruva ned ett vanligt handfat, vilket kostar Y kr. Det har väl hantverkare gjort massor av gånger utan konstigheter och vet? Att sen sätta upp lådset + tvättställ som är som de flesta modeller vet man väl också på ett ungefär? (Blandare är ju lite olika och kan väl ha olika kopplingar som kan ta olika tid, tänker jag.)

Eller blandar jag äpplen och päron nu? Trots löpande kan man ändå få ungefärlig tidsåtgång och pris i förväg? :)
 
Vist kan man få en vettig prisuppgift, men då skulle i alla fall jag vilja kolla på jobbet först, för det finns en del frågeställningar:
Ålder på de gamla grejerna.
Vägmaterial.
Rörstorlek/kopplingar.
Vattenavstängning.
Är möbeln 100% färdig eller en byggsats.

Komma o kolla kostar pengar det också pengar, så istället för att komma o kolla får man dra till så det fasta priset täcker alla eventuella problem.

Skulle själv bara byta blandare, hade köpt allt jag trodde skulle behövas, och jag kan snickra/skruva. Hade räknat med en halvtimme, det tog nästan hela dagen, med 2 resor till bygghandeln.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Tack ni som svarade. Det slutade med att jag bokade hantverkare via Bygghemma, där jag hade köpt tvättstället. Fast pris 2.500 kr och 2,5 timme tog arbetet.

Det blev bra, men kunde ha blivit bättre. Ska man vara petig, så såg jag att tvättstället vågrätt inte riktigt låg i ens med kaklets vågräta linjer, och sa det till hantverkaren. "Jodå, det är rakt" sa han. Men när jag sen (när han gått) kollade med vattenpass så är kaklet rakt men tvättstället aaaaningens "snett". Dock ingenting man tänker på till vardags.

Lådorna hamnade inte riktigt rakt i förhållande till varandra i sidled, trots att han länge försökte få ordning på dem. Jag tänkte då att jag får justera det själv, men det har jag ju inte gjort ...:rolleyes: Och nej, jag orkade inte
ta det med Bygghemma och be om justering.

Däremot sitter lådorna rakt vågrätt och man ser att det glipar mer på höger sida under tvättstället, än på vänster sida, om man kollar noga. Dvs. tvättstället (och hurtsen/skåpet) sitter snett. Kanske därför som lådorna inte sitter exakt under varandra , eftersom hurtsen "lutar".


Tvättstället med glipan mellan kakel och underskåp, tecken på ojämn installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett snett monterat tvättställ ovanför kakel, med synligt vattenpass och ojämna glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass som visar att en hylla är snett installerad jämfört med kaklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättställsskåp med lådor där ena sidan är markerad som högre än den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på vita kakel och en badrumshurts med markerat vattenpass och text "hurts" samt "vågrät".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på snedställda lådor och ett skevt monterat tvättställ i förhållande till kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Usch! Tycker synd om dig som betalade så dyrt för ett så dåligt resultat. Tyvärr är det ju så att de duktiga hantverkarna är fullbokade enbart på referenser, och de dåliga letar uppdrag via förmedlingstjänster på internet
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
Såg ju så där ut. Har du en bild på helheten?
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Såg ju så där ut. Har du en bild på helheten?
Nu är det med vidvinkel, så blir kanske lite missvisande. Skåpet/hurtsen är rak iaf. så det är lådorna som behöver skruvas på ...
 
  • Vit handfat på skåp i badrum med kaklade väggar och en blandare, perspektivet är vidvinkligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt badrumsskåp med en tvättställ ovanpå, mot vita kakelväggar, där lådorna verkar vara sneda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rak vit badrumshurts med öppna lådor framför kaklad vägg och spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nivelleringsbubbla på sned skåplucka med handskriven text "hurts".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass bild med rustiga skruvhål på ett vitt möblemang med ordet "hurts" skrivet i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emil_K skrev:
Usch! Tycker synd om dig som betalade så dyrt för ett så dåligt resultat. Tyvärr är det ju så att de duktiga hantverkarna är fullbokade enbart på referenser, och de dåliga letar uppdrag via förmedlingstjänster på internet
Ja, det var ju det där med priset. :oops: Helt omöjligt i förväg få veta någonstans vad rimligt pris är. Löpande och svårt säga var ju svaren ... så till slut tänkte jag att ett fast pris är väl bra, då vet jag iaf. vad det landar på. Men hade ju ingenting att jämföra med, så om dyrt ... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.