Jag bor i ett souterränghus från 40-talet och mitt avlopp från toaletten har ett fritt fall på dryga 2 meter genom röret på källarväggen innan det gör en nittiograders böj i plattan där det går i ett gjutjärnsrör som är ingjutet i c:a 10 meter innan det är ute ur huset. Sedan är det ytterligare 5 meter nybytt plaströr innan det når brunnen.
Mitt problem är att jag är bortrest på jobb en eller två veckor i taget och då hinner det torka i röret i källargolvet. Jag brukar få spola med rensslang varje vår och höst och har därför satt ett rensrör precis där det kommer ut ur huset.
Min fråga är om det finns någon (miljövänlig) kemikalie eller bakterier som jag kan skvätta i samband med sista spolningen innan jag reser iväg och som snabbar på nedbrytningen av toapapper (och annat) så det inte bygger upp en propp?
 
  • Gilla
Försöker
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns preparat med oxidationsmedel (natriumperkarbonat) och ympningsbakterier. Vissa tror på dem vad gäller att bryta ned biofilmen i rör. I teorin kan de fungera men det kan vara praktiskt svårt att distribuera medlet jämnt i röret. Har man lite tur så fastar preparatet som är ett granulat vid början till stoppet.
 
Spola några extra gånger för att knuffa ut det till plaströren?
 
Vet att en släkting brukar fylla och tömma badkaret på övervåningen då och då för att spola ur rören i köllaren.
 
Claes Sörmland
Två hinkar vatten i toan och spolning på samma gång brukar ju också skapa en fin flodvåg som sköljer bort eventuellt kvarliggande papper i horisontella ledningar.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipsen. Moderna snålspolande toalettstolar är en förbannelse i gamla hus men jag försöker spola så mycket jag kan när jag är hemma. Jag ska testa med ett par extra hinkar nästa gång för jag har tyvärr inget badkar
 
harry73
Badkar tror jag har begränsad nytta. Man behöver en riktig flodvåg i avloppet som har kraft att ta med sig skit. Att spola i toan och samtidigt tömma 2 hinkar vatten ger en ordentlig flodvåg.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.