Hej,

Vi har en gammal oljepanna och tank som inom några månader ska försvinna (papper är inskickade för att borra bergvärme).

De börjar dock bli lite kallt och vi behöver värma upp huset lite. Jag vet dock inte hur länge jag klarar mig på den olja jag har kvar i tanken och vill ogärna fylla på med mer När de ändå kommer försvinna snart.

Hoppas någon här har något bra svar.
Den mätare jag har (bifogat bild) förstår jag inte riktigt vad den visar eller vad de kan innebära
 
  • Manometer på en oljetank visar oklart mätvärde, möjligen oljenivå, med rost och färgflagor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Den visar centimeter.
8049846.jpg
 
Fotografen Fotografen skrev:
Den visar centimeter.
[bild]
Fotografen Fotografen skrev:
Den visar centimeter.
[bild]

Tack, såg de också. Antar att man på något sätt kan räkna ut hur många l och m3 de är också. MEn den stora frågan är hur långt jag klarar mig på de. 1,2 eller kanske 3 månader?
 
För att räkna ut hur mycket olja som är i tanken behöver vi veta arean på den. Vad är det för bredd och djup på den?
 
Det kan vara så att din tank är fylld till 40/200, alltså en femtedel. Mätaren visar på 40 och full tank är 200. Om tanken är på 3 kubik har du alltså cirka 600 liter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Längden X Bredden på tanken, så får du ytan X uppmätt höjd = volym.
Sen är problemet, hur mycket olja eldas per dag.
Kör en veckan och se hur mycket det sjunker, så får du en uppfattning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ytterligare ett problem är att veta hur nära botten på tanken själva sugröret sitter, för den lär inte sitta ända nere vid botten utan en liten bit upp.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, men ska inte lodet/flottören mäta användbar nivå? När mätaren är nere på noll går det alltså inte att tappa ut mer olja, även om det teoretiskt sett kan finnas ett antal liter kvar i tanken.

Så skulle iallafall jag vilja ha den kalibrerad.
 
Den har ett två meter långt snöre med ett lod/flottör i änden.
När hela snöret är inne visar den 200, när två meter snöre är ute visar den 0. Man får alltså, vid installation, justera snöret så att 0 på skalan visar tom tank. Hur detta är gjort vet man inte om man inte gjort det själv.
Utslag vid full tank blir vad det blir, om inte nivån vid full är exakt två meter över tom.
I aktuellt fall, skruva av mätaren ock kika ner i tanken, loda nivån så vet man hur mycket som finns kvar och hur mätaren slår.
Sugledningen brukar sitta 10-20 cm över botten.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
När jag tömde min tank för gott, pallade jag upp den med kofot pallvirke jag höjde typ 20 cm och kunde köra 2 månader till.
Enklare att skrota tanken utan 300 l olja.
 
Samma här.
 
Tack för alla svar.

Här är måtten på min tank
Längd 197.5
Bredd 98.5
Höjd 151

Bra fundering kring hur den är kalibrerad. Får kolla upp de.
 
Tanken rymmer knappt 3 kubik. Troligen har du då ca 600 liter olja idag. Kanske svårt att använda drt sista. Du får väl köra och mäta vecka för vecka så kan du se hur det minskar och räkna ut hur länge det räcker
 
K klimt skrev:
Tanken rymmer knappt 3 kubik. Troligen har du då ca 600 liter olja idag. Kanske svårt att använda drt sista. Du får väl köra och mäta vecka för vecka så kan du se hur det minskar och räkna ut hur länge det räcker
Tack för svaret! :)
 
Och skulle det ta slut så fungerar diesel från macken.
 
  • Gilla
tommyrydel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.