Hej! Jag vill byta ut mitt badrumsskåp med ljusramp (se bild) mot ett skåp utan ljusramp + lampa på väggen en bit ovan skåpet, samt eluttag på sidan. (Har koll på ip-klasser och zoner osv.) Problemet är att elkablarna kommer ut från väggen precis där ljusrampen på befintligt skåp är beläget och jag vill undvika att röra kaklet. Inga problem säger elektrikern, vi sätter en anslutningsdosa där.

Min undran: Detta innebär alltså att kabel till lampa och uttag helt enkelt läggs utanpå väggen? Och (svårt för andra att svara på, förstås, men...) vill jag ha det så eller ska jag bara behålla skiten som det är?! Har inte kunnat hitta några bilder på hur det skulle kunna se ut, så jag känner mig lite lost. Badrummet är i gott skick vad gäller golv och kakel, men jag vill gärna ändra intrycket något, därav byte av skåp, belysnlng och krokar etc.

Tänker mig en sån här lampa, och den finns ju med kabelgenomföring. Dock på det som blir ovansidan, så kabeln måste dessutom runt halva sockeln...
https://www.byggfabriken.com/el-och...lar/info/product/730-152-vit-lampa-sned-ip54/

Tankar om detta mottages tacksamt! Om någon råkar ha bild på liknande lösning är det än mer välkommet!
 
  • Badrumsskåp med öppen ljusramp och eluttag ovanpå mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Om du kan tänka dig att ha uttaget placerat vid t.ex strömbrytaren så behövs ingen kopplingsdosa på väggen. Då räcker det med en kabel rakt upp i lampan. Lampan du vill ha finns även med botteninföring, då har den E-nummer 7510016. Be elektrikern beställa en sådan.
 
  • Gilla
hildur13
  • Laddar…
Räcker det inte med ip21? I så fall finns det försvagningar i den vanliga porslinssockeln som man knackar upp för att få kabelgenomföring underifrån.
 
  • Gilla
hildur13
  • Laddar…
Utanpåliggande till lampan är nog hyfsat ok men ned till ett uttag hade jag nog undvikit av estetiska skäl. Som alltid en smak sak som du själv konstaterat. Som ovan nämnts uttag vid brytare kan ju vara ett alternativ kanske?
 
  • Gilla
hildur13
  • Laddar…
Tack för info om artikelnr för sockel med genomföring i botten av sockeln!

En kopplingsdosa eller anslutningsdosa har jag inga större problem med, tänker att en sådan inte stör så mycket precis ovan skåpet. Men hur ser det egentligen ut med utanpåliggande kabel till lampa och uttag? Ser det vettigt ut eller förtar det hela tanken med att få till ett annat estetiskt uttryck? Ger det i stället intryck av en slarvig lösning?

Strömbrytaren till belysning i badrummet är utanför badrummet, så det funkar inte att placera uttaget där. (Jag har nog inget eget behov av ett uttag, tänker mest att det vore bra att ta hand om det när jag ändå håller på - förr eller senare ska jag antagligen sälja lägenheten.)

Nu när jag tänker efter inser jag att ett uttag måste vara ett utanpåliggande också. Ett uttag som hamnar utanför klassat område, bör det ändå ha ip21? (Med tanke på fukt/imbildning?)
 
Ber du elektikern att bara skruva/spika i kakelskarven och dessutom sparar det skåp du har kan du ju återställa. Behöver du själv inget uttag så sätt inget. Ev köpare kan ju då välja om de vill ha eller ej...
 
  • Gilla
hildur13 och 1 till
  • Laddar…
jonko - ip21 ska räcka för lampan, har dock bara sett just denna i ip20 och ip54.

leby - mm, det är ju det där med smaken som är svårt... Svårt att föreställa sig resultatet. Tänkte sätta uttaget högre upp, ungefär i höjd med skåpet, typ rakt ut till höger från kopplingsdosan. Så det blir åtminstone inte fråga om att dra kabeln *ner* längs väggen.
 
H hildur13 skrev:
jonko - ip21 ska räcka för lampan, har dock bara sett just denna i ip20 och ip54.

leby - mm, det är ju det där med smaken som är svårt... Svårt att föreställa sig resultatet. Tänkte sätta uttaget högre upp, ungefär i höjd med skåpet, typ rakt ut till höger från kopplingsdosan. Så det blir åtminstone inte fråga om att dra kabeln *ner* längs väggen.
Tja, du kan ju t.o.m sätta ett uttag istället för kopplingsdosa om du vill. Sen går kabeln från uttaget direkt till lampan. Jag tror dock att det kommer se lite udda ut... det sitter en apparatdosa bakom skåpet väl?
 
leby leby skrev:
Tja, du kan ju t.o.m sätta ett uttag istället för kopplingsdosa om du vill. Sen går kabeln från uttaget direkt till lampan. Jag tror dock att det kommer se lite udda ut... det sitter en apparatdosa bakom skåpet väl?
Apparatdosa bakom skåp - oklart. (Jag vet inte så noga vad som är vad när det gäller elektronik.) Jag är övertygad om att installationen uppfyller kraven, så om det innebär en apparatdosa så finns den nog. Skåpet med ljusramp har suttit där sedan badrummet renoverades på 90-talet, så installationen är nog anpassad för just den här lösningen.

Och ja, ett uttag mitt på ser nog udda ut, plus att det då hamnar inom klassat område. (Uttaget kanske ändå räknas som att det sitter inom klassat område, om kabeln börjar i klassat område?!)
 
leby leby skrev:
Ber du elektikern att bara skruva/spika i kakelskarven och dessutom sparar det skåp du har kan du ju återställa. Behöver du själv inget uttag så sätt inget. Ev köpare kan ju då välja om de vill ha eller ej...
Skåpet har tappat färg och rostat under (i nederkant, syns inte på bilden tror jag) och plasten i ljusrampen har blivit bränd nån gång, så det blir inte fråga om att återställa med detta skåp i alla fall. Svedbergs verkar sälja likadana skåp nu också förvisso, men det är klart att jag hellre fixar till det så att det faktiskt ser schysst ut och är gjort på ett vettigt sätt. Utan att behöva riva ut hela badrummet... :p
 
Jag hade valt ett av två alternativ, endera sätta upp ett nytt liknande skåp alternativt endast en lampa och skippat uttaget.
 
  • Gilla
hildur13
  • Laddar…
Om någon råkar ha eller kunna länka till bilder där utanpåliggande kabel i badrum syns så vore det mycket uppskattat. Särskilt då när det gäller belysning ovan tvättställ/skåp.
 
När jag beställde nytt badrum gjorde de några missar. Bl.a. att jag ville ha belysning på väggen då jag inte trodde att spottlight 4 st i skåp skulle räcka. Vilket det inte gör. Men de kaklade allt och ingen hade markerat några uttag etc,

Så vi fick lösa det med att kabel från vägglampan går ner 5,2 cm till badrumsskåpet. Inget större vi har reagerat på då man måste titta uppåt för att se den. kakelväggen är svart så vi kunde ha målat kabeln men det har inte blivit. Vi har eluttag i skåpet. Numera står lite saker också ovanpå skåpet som skymmer kabeln.
 
  • Gilla
hildur13
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
När jag beställde nytt badrum gjorde de några missar. Bl.a. att jag ville ha belysning på väggen då jag inte trodde att spottlight 4 st i skåp skulle räcka. Vilket det inte gör. Men de kaklade allt och ingen hade markerat några uttag etc,

Så vi fick lösa det med att kabel från vägglampan går ner 5,2 cm till badrumsskåpet. Inget större vi har reagerat på då man måste titta uppåt för att se den. kakelväggen är svart så vi kunde ha målat kabeln men det har inte blivit. Vi har eluttag i skåpet. Numera står lite saker också ovanpå skåpet som skymmer kabeln.
Drygt att de missade det! Men fint att du tycker det funkar med kabeln. Lite tråkigt att det ska vara så svårt att byta inredning utan att typ byta badrum... :thinking:
 
BirgitS
Så här ser det ut på vår gästtoalett, från början så satt där nog en vägglampa vid översta delen av kabelkanalen och sen har en tidigare ägare bytt ut den till spottar ovanför spegeln. Jag ser det bara när jag städar för annars tittar man inte så högt upp och då särskilt inte när belysningen är tänd för då blir man bländad (utan belysning ser man inget heller för då är det för mörkt).
Bred kabelkanal på en gästtoalett ovanför spegeln, med tre spotlights som belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabelkanalen är ovanligt bred, antagligen för att täcka hålet där elen kommer ut.
 
  • Gilla
hildur13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.