Jag har upptäckt några fuktfläckar på en innervägg, se bifogade bilder. Jag tror inte fläckarna är nya (vi är nyinflyttade).

De finns prickar över ca 2kvm, men det är inte samlat på en plats utan mest kring lister och några mitt på väggen.

Bakom väggen ligger murstocken (skorstenen). Vi har pelletsuppv.

Finns det någon vis person därute som kan föreslå åtgärd? Bryta upp vägg? Kolla plåten på skorstenen? Måla över?

Tacksam för råd
 
  • Fuktfläckar på tapet nära golvlist och hörn i ett rum, indikation på potentiellt fuktproblem bakom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på vitmålad innervägg och lister med synlig brun trägolvkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns badrum nära? Något rör till element i närliggande vägg ? Jag gissar på fukt underifrån golvet.
 
BirgitS
Man kanske ser och förstår mer om du börjar med att ta bort golvsocklarna.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Har huset srått tomt en tid?
 
Hej. Om fläckarna är på murstocken, så kommer det från fukt i den. Fukten kommer av att murstocken inte blivit tillräckligt varm eller fukt kommit ner upp ifrån. Finns det en huv på skorstenen?
 
D Davidofsweden skrev:
Hej. Om fläckarna är på murstocken, så kommer det från fukt i den. Fukten kommer av att murstocken inte blivit tillräckligt varm eller fukt kommit ner upp ifrån. Finns det en huv på skorstenen?
Tack för svar!

Fuktfläckarna är mest frekventa på "väggen" mot murstocken - men uppemot 1,5 meter ifrån m-stocken längs med golvsockeln finns också fuktfläckar.
Ang huv på skorstenen finns det, men är nog i dåligt skick.
 
P-plats P-plats skrev:
Har huset srått tomt en tid?
Inte vad jag vet ... men pannan brukar ej vara igång sommartid
 
Tapeten sugen ju till sig fukt och det kanske stått något för.
Gissar på att fukten kommer från skorstenen...
 
Kan ha stått ett akvarium där...
Kolla hur det ser ut under tapeten.
 
Som Jiji säger, detta kan även vara någon som spillt något. Lossa på socklarna och kolla bakom dem. Då kan man få god indikation på om fukten kommer från väggen eller från rummet.
 
Staffans2000
Alternativet är att göra ingenting.
Det kan mycket väl vara gamla synder som spökar, och Isåfall gör du mer skada än nytta om du börjar pilla för mycket. Så, håll fläckarna under uppsikt, så ser du ifall de växer eller ej.
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
A
Måla tunt med en blyertspenna, så märker du om det växer
 
  • Gilla
Csv7
  • Laddar…
A
Johan1975z skrev:
Måla tunt med en blyertspenna, så märker du om det växer
CSI skills :)(y)
 
  • Gilla
Csv7 och 1 till
  • Laddar…
lopec
Hyresrätt/Bostadsrätt/Egen Fastighet?
 
lopec lopec skrev:
Hyresrätt/Bostadsrätt/Egen Fastighet?
Egen fastighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.