Hade lite problem med att köksavloppet stoppade upp, rensade några gånger men till slut tog jag kraft och bilade lite i källaren....
Rören var gjutjärnsrör från 64-65 i typ 75mm dimension...
Man kan väl säga att det var dags att byta....
Håller på med badrum i samma källare nu och där jag kapade det röret såg det ut som på nedersta bilden...
Det sliter nog betydligt mer med diskmaskinens kemikalier mm mm än tvätt och dusch...
 
  • Uppgrävt källargolv med synliga gamla avloppsrör och verktyg, under pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett starkt korroderat gjutjärnsavloppsrör från 1964-65 ligger på marken med snö och gräs runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett korroderat gjutjärnsavloppsrör med stora hål och sprickor ligger på snötäckt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kraftigt korroderat gjutjärnsrör ligger på marken med snö och gräs som delvis visar igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av avloppsrör i källare med nytt rör och grävd ränna i betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävt golv i källare med synliga avloppsrör och armeringsjärn efter reparation av köksavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kapad ände av ett gammalt gjutjärnsrör med synbar inre uppbyggnad av avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Oj då.
Det var hårt åtgånget.

Ser ut at bli bra iaf.

//AA
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Magnus E K
Tur man inte har diskmaskin då... Inga avloppsrör bytta här, ett år äldre hus än ditt (såvida du inte menade 1864-65, får hoppas på det).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tur man inte har diskmaskin då... Inga avloppsrör bytta här, ett år äldre hus än ditt (såvida du inte menade 1864-65, får hoppas på det).
Nej 1965 är huset byggt...
Kan vara läge att kolla upp rören för läcker de så fuktar man upp hela källarplattan och grundsulor o allt...
 
Skönt att få det bytt. Hur mycket tid har projektet tagit? Har du gjort allt själv? Svårt?
 
Hej,
Det var inte så värst jobbigt. Det värsta var allt damm som blev, sågade upp betongen med vinkelslip med klinga från biltema, var dock tvungen att ta av skyddet runt klingan för att köra med en större klinga så jag kom djupt nog..
Sedan hade jag en hilti att spräcka till lagom bitar, hade nog gått med slägga o våld men lättare med muskelredskap...
Jag kom efter 6-7m till en förgrening från toa nere där plaströr 110mm började, där körde jag förminskning till 75mm..
Det gamla röret föll isär av sig självt så det bara var att släpa ut bitarna....:)
Gjöt igen det hela med grovbetong...
Voila!
Tog väl ett par kvällar med lite ölpauser...
:)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hyr en rejäl maskin att bila med.

Hyrde själv en Hilti 1500.
Hyr även en dammfälla. Men räkna ändå med att det blir rejält dammigt.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.