Hej!
Närmar oss (förhoppningsvis) att ansöka om bygglov. Huset vi vill bygga kommer att hamna med ena hörnet (30-50 cm) in på prickat mark. Den prickade marken sträcker sig längs med en gata och 8 m in på vår tomt. Tacksam om någon kan hjälpa mig förstå nedanstående:

Fråga 1: Detta måste ju anses vara en liten avvikelse? Kan bygglovshandläggaren OK:a det eller är det alltid nämndbeslut?

Fråga 2: Om vi får avslag, kan vi ju justera placering och ansöka på nytt utan att tappa för mycket tid?

Fråga 3: Får taket på huset som skjuter ut (takutsprång?) gå ut över prickad mark? Tror mig ha tolkat det som att < 50 cm räknas inte in i byggarean och är därför ok att "hänga över" den prickade marken.

Tack på förhand.
 
Läs detaljplanen. Det bör framgå vad skälet för prickmarken är. Intrång på prickad mark är generellt inte en mindre avvikelse. Men det beror lite på vad syftet är med prickningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För att få igenom en avvikelse ska det finnas ett särskilt skäl till varför huset "måste" placeras där, och utifrån att ni kan justera placeringen enligt fråga 2 så låter det inte som att det saknas andra alternativ.

Att ni "vill" bör inte gå igenom som ett skäl tyvärr.

Små avvikelser brukar handläggare kunna ta på delegation, medans avslagsbeslut beslutas av nämnd efter att handläggare skrivit förslag till beslut. Vill ni inte driva ärendet vidare med överklaganden är det enligt mig liten mening att ta det till avslagsbeslut i nämnden, lämna in med den placeringen ni vill och säger handläggaren att det inte är aktuellt med avvikelse så skulle jag justera placeringen för att komma vidare i processen. Ni kan testa att argumentera med handläggaren, men saknas det giltigt skäl bör det inte spela någon roll hur mycket ni diskuterar.
 
Tack för er input! Vi har egentligen ingen bra anledning att bygga på prickad mark annat än att det hus vi vill ha inte passar in utan att stå ca 35 cm på prickad mark. Men det går ju att välja ett annat hus.
 
Ett bygge som jag var med i, där hamnade en balkong 10 cm in över prickmark. Dvs 3 m upp. Det var inte ok utan ritningen fick ändras. Kan dock ha påverkats av att det var det kommunala bostadsbolaget som byggde och att man inte vill ha ngn diskussion om extra favöver.
 
Jag skulle vilja hävda att kommuner resonerar väldigt olika beroende på var man bor samt vilken handläggare du talar med.. Det bästa du kan göra att att faktiskt ringa/maila till byggnadskontoret i din kommun och prata med dom om vad du vill göra. Det värsta som kan hända är att dom måste diskutera detta tillsammans och reda ut huruvida det är OK för er att placera ert hus på den prickade marken eller inte. Dom tar ju i hänsyn till husets läge, tomten storlek osv. Dom vill ju hjälpa dig och kommer säkert att göra såvida det inte påverkar området negativt.

Jag kan tillägga att vi nyligen byggt hus och i samband med bygglovet så blev det några avvikelser, bland annat så översteg BYAn 1/4-del av tomtens area som enligt detaljplan var gränsen. Samt att huset placerats 1,7m från tomtgräns men att vi fått godkännande av berörd granne. Den byggnadinspektör som var på plats menade också på att vi skulle kunna bygga en carport på prickad mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
GreenYoda
HomeboY HomeboY skrev:
Jag skulle vilja hävda att kommuner resonerar väldigt olika beroende på var man bor samt vilken handläggare du talar med.. Det bästa du kan göra att att faktiskt ringa/maila till byggnadskontoret i din kommun och prata med dom om vad du vill göra. Det värsta som kan hända är att dom måste diskutera detta tillsammans och reda ut huruvida det är OK för er att placera ert hus på den prickade marken eller inte. Dom tar ju i hänsyn till husets läge, tomten storlek osv. Dom vill ju hjälpa dig och kommer säkert att göra såvida det inte påverkar området negativt.

Jag kan tillägga att vi nyligen byggt hus och i samband med bygglovet så blev det några avvikelser, bland annat så översteg BYAn 1/4-del av tomtens area som enligt detaljplan var gränsen. Samt att huset placerats 1,7m från tomtgräns men att vi fått godkännande av berörd granne. Den byggnadinspektör som var på plats menade också på att vi skulle kunna bygga en carport på prickad mark.
Nu väcker jag liv i en gammal tråd men det här är ju spännande....var byggnadsinspektören från kommunen?
Vi sitter i färd med att vilja sätta upp ett 175cm plank med luftiga passager (tätt plank med inslag av växtstöd) i tomtgränsen som våra grannar godkänner och det får vi inte för det är prickmark :crysmile:. Och detta trots att grannen på andra sidan om vår granne (radhuslänga) har ett 180cm högt skitfult brunt plank. Men det har stått där några år.
Så att din kommun ska vara okej med en carport när jag inte får bygga ett snyggt plank på 5m är ju fascinerande.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Nu väcker jag liv i en gammal tråd men det här är ju spännande....var byggnadsinspektören från kommunen?
Vi sitter i färd med att vilja sätta upp ett 175cm plank med luftiga passager (tätt plank med inslag av växtstöd) i tomtgränsen som våra grannar godkänner och det får vi inte för det är prickmark :crysmile:. Och detta trots att grannen på andra sidan om vår granne (radhuslänga) har ett 180cm högt skitfult brunt plank. Men det har stått där några år.
Så att din kommun ska vara okej med en carport när jag inte får bygga ett snyggt plank på 5m är ju fascinerande.
Vi har inte byggt någon carport ännu men när en byggnadsinspektör från kommunen var här och kontrollerade vårt bygge när huset byggdes så menade han att det förmodligen skulle vara hellugnt men då har ingen process genomförts så jag vågar inte säga bu eller bä.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Vi har inte byggt någon carport ännu men när en byggnadsinspektör från kommunen var här och kontrollerade vårt bygge när huset byggdes så menade han att det förmodligen skulle vara hellugnt men då har ingen process genomförts så jag vågar inte säga bu eller bä.
Du kan bygga en attefallsbyggnad (carport, garage, gäststuga etc) på prickad mark, det var kanske det inspektören menade? Det kräver grannens medgivande om den placeras närmare gräns än 4,5 m och en anmälan till kommunen. Att få bygglov för en byggnad helt placerad på prickad mark är jag tveksam till att hen avsåg.
 
Redigerat:
  • Gilla
ludli505
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.