Har en Thermia Optimum G2 bergvärmepump som just nu inte genererar någon värme. Det står ”inget behov av värme” i displayen.
Någon som vet hur vi kan få värme...?
 
Du får gå in och kolla börvärden. Är det kallt i huset?
 
Elementen är iskalla.
Var hittar man börsvärden?
 
Vad har du för tryck i radiatorslingan? Skall sitta ett expantionsskärl med en liten mätare på.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Känner att detta är svårare än jag trodde...
 
En bild säger mer än 1000 ord.
 
Röd på 1
Svart på 1,4
Kan det vara de du menar?
 
 
  • Röd expansionskärl ansluten till kopparrör och tryckmätare i en pannrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har du tryck i systemet. Nästa steg är att se att cirkulationspumpen går.
 
Och det gör jag hur?
Ursäkta att jag tar upp din tid....
 
 
  • En öppnad elektrisk apparat med synliga ledningar och komponenter, inklusive ett filter och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LCT
  • Laddar…
Leta upp instruktionsboken och kolla där först. I delen drift så skall du kunna se ärvärde och börvärde.

Står det inställt att det bör vara 20gr men termostaten ute i huset säger att det är 16gr så är något fel iom att pumpen då inte drar igång.

Är det däremot inställt som att det bör vara 16gr och det är 18gr så är det troligen någon som har pillat på en termostat.
 
Tusen tack för all hjälp!
Jag ska läsa och se vad jag hittar....

Ha en bra dag!
 
Jag tror att pumpen inte drar igång nämligen. Vi har varmvatten....
 
Eftersom pumpen säger att den inte behöver levera värme till huset så tror jag att någon givare har blivit pillad på.

Hade det vart tvärtom att den ger värme men det inte blir varmt så hade jag tittat närmare på cirkulationspumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.