Hej!
Vi har haft hantverkare här som har slipat våra parkettgolv och ytbehandlat med Saicos ljuspigmenterade hårdvaxolja "Pure". Första gången var vi inte nöjda, det var flammigt och det fanns många torra fläckar. Efter kontakt med Saicos konstaterade vi att det förmodligen berodde på att de täckt över golvet alldeles för tätt inpå. De kom tillbaka och slipade om golvet och gjorde om ytbehandlingen, men vi är tyvärr fortfarande inte nöjda. Jag tycker att resultatet är flammigt, man ser rollerdragen och det har fastnad smuts i oljan. Hantverkarna tycker att vi får nöja oss, och eftersom att jag inte kan någonting alls om golv skulle behöva lite hjälp med input! Är det ett godkänt resultat? Och framförallt, vad kan man göra åt det? Enligt hantverkarna tål golvet inte ytterligare en slipning.
Vad jag har förstått av sökningar här och i andra forum är det inte helt ovanligt att resultatet blir flammigt, men hur vanligt är det att smuts fastnar i ytan? Enlig dem själva har de städat minutiöst men ändå har det fastnat smuts lite varstans.

Tacksam för svar!
 
  • Flammigt parkettgolv med rollerdragsmärken och fastnad smuts efter oljebehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J JohannaLindberg skrev:
Hej!
Vi har haft hantverkare här som har slipat våra parkettgolv och ytbehandlat med Saicos ljuspigmenterade hårdvaxolja "Pure". Första gången var vi inte nöjda, det var flammigt och det fanns många torra fläckar. Efter kontakt med Saicos konstaterade vi att det förmodligen berodde på att de täckt över golvet alldeles för tätt inpå. De kom tillbaka och slipade om golvet och gjorde om ytbehandlingen, men vi är tyvärr fortfarande inte nöjda. Jag tycker att resultatet är flammigt, man ser rollerdragen och det har fastnad smuts i oljan. Hantverkarna tycker att vi får nöja oss, och eftersom att jag inte kan någonting alls om golv skulle behöva lite hjälp med input! Är det ett godkänt resultat? Och framförallt, vad kan man göra åt det? Enligt hantverkarna tål golvet inte ytterligare en slipning.
Vad jag har förstått av sökningar här och i andra forum är det inte helt ovanligt att resultatet blir flammigt, men hur vanligt är det att smuts fastnar i ytan? Enlig dem själva har de städat minutiöst men ändå har det fastnat smuts lite varstans.

Tacksam för svar!
Inte godkänt. Man betala för en produkt som man ska bli nöjd med och de fixar inte detta.
Att de städat minutiöst stämmer ju inte. Är man noggrann så blir det ett bra resultat. Inte en massa smuts i oljan.

Personligen så tycker jag de ska stå för ett nytt parkettgolv då de fördärvat det och som inte går att slipa fler gånger.
Ber de betala för ett nytt golv men säg att du lägger det själv. Går de med på att köpa in ett golv så ber du några riktiga hantverkare lägga ditt golv.
Annars drar du det vidare till ARN.
 
hsd
Det ser ut som oljan bara är utstryken / rollad och inte putsad eller polerad
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Flammigt är en sak - men det där är bara dåligt/okunnigt arbete.
Given reklamation och, om ej möjligt att slipa om igen så följ rådet ovan.
 
Ursäkta ordvalet men vad i helvete. Och de säger att du ska vara nöjd?
De har förstört golvet.
 
Wow, jag hade verkligen reklamerat det där golvet! Jag och sambon slipade och strök på hårdvaxolja själv (dock med mer pigment) och vi som totala amatörer har inte fått såna nyansskillnader eller smuts som fastnat i hårdvaxoljan...

Är inte en av fördelarna med hårdvaxolja jämfört med ex lack att man kan punktbehandla områden utan att det syns så väl? Tycker de borde kunna behandla för att få bort det flammiga utan att behöva slipa om hela golvet?
 
U Utdelning skrev:
Ursäkta ordvalet men vad i helvete. Och de säger att du ska vara nöjd?
De har förstört golvet.
Ungefär samma ordval jag använde när jag kom hem och såg resultatet
 
Men allvarligt?! Det ser ju ut som om de bara slaskat ut oljan... Den ska väl arbetas in eller poleras efteråt? Har för mig att det är sån vi använt och då var det så. Det kan ju inte vara riktiga golvläggare som gjort det där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.