Hej,

Har nyligen börjat att byta ut gamla nätverkskablar i huset och allt är draget i flexslangar.
I ett av rummen så sitter nätverkskabeln ordentligt fast och vill inte lossna.

Jag hade en liknande händelse i ett annat rum och flexslangen lossnade efter att jag drog till.
Det blev väldigt svårt att få ordning på det, men det gick.

Har någon tips på vad man kan göra, vill inte råka ut för samma situation igen?
 
Bästa tipset är, skaffa en kompis som skjuter på då du drar. Dra inte för snabbt för då kan plasten smälta och sedan "bränna fast". Använd LITE silikonspray som du med en kort dutt sprutar in i slangen.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Silikonspray vet jag iofs inte om det är bra Annars så.
 
Används det med förstånd är silikon oslagbart, MEN det behövs ytterst lite bara spruta i bråkdelar av en sekund. Att "dränka" trådar med det är helt förkastligt och kan innebära framtida problem.
 
Jag förstår inte hur jag ska använda silikonet? Jag försöker dra ut en befintlig kabel som tycks fastnat någonstans längs vägen.
 
Drar du i de nya kablarna med de gamla som ”draglina” är det bra med kabelsmörj.

Men sätt fast den gamla kabeln på en draglina, helst en lite tjockare än de billiga man kan köpa på Jula etc.
På med lite eltejp så skarven blir stel och lite kabelsmörj, så kan du trycka på lite från andra hållet eller dra lite fram och tillbaka om kabeln fastnar.

Skulle det bli stopp ordentligt kan du försöka dra den åt andra hållet. I det läget kanske lite kabelsmörja kan hjälpa, men det är väl lite svårt att få smörjan dit där den behövs...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.