Hej, har flyttat in i nytt hus med vedeldning, tycker inte att värmesystemet fungerar på rätt sätt. Har problem med att tank 1 blir kall fortare än tank 2. Tank 1 kan hålla en temp på 20-30 grader både i topp och botten medan tank 2 fortfarande håller 60-70 grader i toppen och ca 40 i botten. Har även väldiga problem med luft i systemet.
Är det någon som kan se om det är rätt kopplat?
 
  • Schema över värmesystem med panna, expansionstank, shunt, radiatorer och avluftning markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedeldat värmesystem med två oisolerade bufferttankar och kopplingar, i ett pannrum med varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med två tankar, rör och cirkulationspump, fråga om korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med sitter ju där en elpatron i tanken till höger, används den?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Till att börja med sitter ju där en elpatron i tanken till höger, används den?
Nej, den använder jag bara när vi ska vara borta ett tag.
 
På ditt system ser det ut som returen från radiator är närmare huvudtanken (på höger). För att få ut värmen från både på ett effektivt sätt är det bättre om returen är kopplat in närmare tanken på vänster.
Kolla på Laddomats instruktion:


Schema över värmesystem med tankar, panna och radiator som visar rekommenderade kopplingspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket luft kan tyder på otäthet nånstans eller att expansionskärl är kass.

http://www.termoventiler.com/application/files/6714/5935/2750/LM21_Manual.pdf
 
Fungerar luftningen?
Kokar pannan vid drift?
Systemtryck?
 
Strömsnästankar du har med VV i tank 1
Laddning är paralellt. Uttag i tank 1 , då kommer tank 1 att sjunka i temp snabbare än i tank 2, ska du ha samma temp i tankarna ska uttaget tas ut paralellt. Mellan shunt och tank 1 är det ett rör, där ska det sitta ett T och kopplas in i topp på tank 2 . Det med luft, du knuffar vatten från panna till tankar med fart och då kan inte avluftaren hinna med, Avluftaren kan sitta på nitten mellan tankarna. Sen behövs det inte många mm lutning på rören för att luften ska stanna på fel ställe
 
Bor du i ett en vånings hus?
 
Redigerat:
Expertarna får gärna rätta mig men det ser ut som du har mellan 0,6-0,7 bar på manometern och tankarna nästan full laddade. Det är ett ganska låg tryck med tanken att tankarna är fyllda med varm vatten. Nu vet jag inte hur högt din högsta radiator är så det är kankse okej med trycket som det är men det kan vara att du har för lågt förtryck i ditt expansionskärl som kan vara ursaken till mycket luft och dåligt flöde mellan tankarna. Det skulle förklara varför huvud tanken kan bli helt kall medan slav tanken är full laddade. Inkopplingen du har är inte perfekt men det borde funka.
 
L lostinsweden skrev:
du har mellan 0,6-0,7 bar på manometern och tankarna nästan full laddade. Det är ett ganska låg tryck med tanken att tankarna är fyllda med
Du har lite rätt där, mitt tryck varierar mellan 0,5 35 C och 1,3 när dom är 85 C 1500L , men det som är fel med kopplingen är att från tank 1 tas all värme ut och flödet är nog ca 70 % över den och tank 2 ger bara 30 % , Antingen tar man ut värmen i serie med kallt in i botten på Nr 2 och ut på Nr i toppen. Det går att ta ut värmen paralellt men då ska dom kopplas paralellt, som det är så laddas dom paralellt ( enligt skissen ) men halvfjös på uttaget
 
J jonaserik skrev:
Du har lite rätt där, mitt tryck varierar mellan 0,5 35 C och 1,3 när dom är 85 C 1500L , men det som är fel med kopplingen är att från tank 1 tas all värme ut och flödet är nog ca 70 % över den och tank 2 ger bara 30 % , Antingen tar man ut värmen i serie med kallt in i botten på Nr 2 och ut på Nr i toppen. Det går att ta ut värmen paralellt men då ska dom kopplas paralellt, som det är så laddas dom paralellt ( enligt skissen ) men halvfjös på uttaget
Inkopplingen är nästan likadant hos mig förutom att jag har 3 tankar på 500L och javisst jag har också funderat på hur den fungerar (den var så vid inflytt) men eftersom det fungerar hyffsat bra, mistänker jag att det blir en själv cirkulation när tempen i tank 1 börjar sjunka. Värmen i tank 2 och 3 sprids då över till tank 1 via den högstan ledning och ersätts i botten av den kalla från tank 1. Hos mig töms tank 1 snabbare än 2 och 3 men det blir inte så stor skillnad som TS med 20-30c i tank 1 och 70c i tank 2. Därför undrar jag om luften som han skrev om ställer till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.