Fick lov att byta ut cylindern på separat garagebyggnad och fick då med en extra cylinder. Av någon anledning har man satt en dörr med sånt där gammalt torplås eller polislås tror jag det heter.

Jag bedömmer att låshuset är större på ett cylinderlås än det äldre låset. Är det svårt att gröpa ur dörren (vilket jag antar att man måste göra) för att få in ett cylinderlås istället?
 
  • Cylinderlås med nyckel och en demonterad låsbleck på vit bakgrund
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cylinderlås av metall med både låshus och långskenor, isolerat mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre stil handtag och lås i svart metall på en vit dörr, med synligt låshål nedanför handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är inte speciellt svårt att ta upp urtag så ett modullås passar med det behövs täckskyltar eller spackling och målning efter.
Det finns även mindre låshus avsedda för låscylinder som passar i befintligt urtag om det sitter ett befintligt 2014 som på bild men de är betydligt sämre brytskydd i de låshusen.
Jag känner mig tveksam till ett befintligt 2014 mellandörrslås i dörren, är det inte ett 40B7?
Som ett tredje alternativ så kan du komplettera med ett extra lås i dörren och låta det befintliga låshuset samt handtag sitta kvar så det ser äldre ut.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2014
https://www.assaabloyopeningsolutio.../konsumentgds/tillhallarlas/lashus/40b7-75mm/
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/40c/
 
Redigerat:
Tanken är ju att slippa springa runt med flera nycklar för att komma in i samma byggnad. Nu när jag fick flera cylindrar med så hade det funkat bra.

Dessutom känns ju dörren något osäker mot inbrott som den är nu.

Hoppas inte bilderna blev missvisande, tog bara några exempel för att visa vad jag menade med låstyp. Den sista bilden är dock från dörren i fråga.
 
Du har ingen bild där låshusets stolpe syns (där kolvarna syns)?
Även med ett extralås så kan du uppfylla samtliga önskemål, det befintliga låshuset behöver endast användas för tryckesfunktion (kvarhållande) det behöver inte låsas.
Det räcker då att extralåset låses.
Är du händig och har de vektyg som behövs så klarar du att montera det själv.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Ska se om jag kan demontera låshuset och återkomma med en bild. Det har varit rätt kallt och blåsigt de senaste dagarna så har inte tagit mig för att göra saker som kräver utevistelse (såsom detta lås).
 
Det räcker nog att ta en bild på låset när det är monterat i dörren.
Nyckeln kan säga en del den med men man ska inte posta bilder av nycklar på internet.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vet inte om det var nått sånt här du tänkte i bildväg?

Har försökt montera loss den men skruvarna sitter bedrövligt hårt, så det verkar som en bättre idé att sätta in låshus i annan del av dörren som alternativ, om jag förstod saken rätt. I så fall är det bara hål för själva låscylindern som ska borras i dörren utöver för låshuset?
 
  • Närbild på en dörrkarm med ett äldre, rostigt låshus och fästskena, där skruvar verkar sitta fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla låshusets plåt med hårt sittande skruvar, förberedd för demontering från en vitmålad dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Som jag misstänkte så sitter det ett äldre deuxbattantlås.
Det går att göra om till modullåshus om täckskyltar används men personligen hade jag låtit det gamla sitta kvar och kompletterat med ett extra lås i dörren.
Då finns även känslan och utseendet kvar av ett tidstypiskt lås.
För att montera ett extra lås så måste det göras urtag för låshus och slutbleck som fälls in samt ett hål för låscylindrar och behör (42-44mm).
De låshus jag använt är DL502 eller 8788 med slutbleck DS930 eller 2301

Låshus och slutbleck som kan användas.
Låshus med endast regelkolv:
ASSA 8788
ASSA 411-50
ASSA 511-50
ASSA 9788
ASSA 9787
ASSA
MU 1241
MU 1249
DL502
DL909

Slutbleck:
Passande säkerhetsslutbleck, vanliga säkerhetsslutbleck går att använda (skillnad på modul och connect).
Slutbleck 2301
DS930
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Hade om möjligt varit lättare (och kanske säkrare) att sätta in en ny(gammal) dörr, men öppningen är knappt 180 meter hög så det begränsar urvalet.

Jag får tacka för gediget svar och lista på låshus. Det uppskattas oerhört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.