Med risk för att hänga ut mig själv som en idiot måste jag ändå ställa den här frågan eftersom jag inte får rätt på det.

Jag har bytt ut en dimmer och monterat en Schneider Primo Exxact med ram.

Men jag får inte ramen till att sitta fast mot väggen. Gissar det är något jag missat. Bifogar bilder på delarna och en film för jag visar hur det glappar.

Vad är det jag missat? Ramen trycks inte mot väggen utan ligger och glappar fritt.
 
  • Baksidan av en Schneider Primo Exxact dimmer installerad på vit vägg som glappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimmerdelar och ram från Schneider Exxact ligger utspridda på ett brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller vit plastram framför en öppen vägguttag där en dimmer från Schneider Electric skall monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer säkert att få bättre svar, men jag tror det är rotdosan som ställer till det.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Ramen med öronen i hörnen ska sitta bakom insatsen.
 
Har sådana i hela huset men de sitter fast. Såhär är de monterade. Har du skruvat fast den svarta ringen ordentligt?

Person som justerar den svarta ringen på en monterad vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Finger pekar på en osäkrad del i en avmonterad rökdetektor på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand trycker på en vit dimmerknapp med svart ring på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som skruvar fast en modern strömbrytare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har iaf inte satt någon av plastdelarna bakom dosan.
 
Jag har aldrig monterat just den typen av dimmer/ramar men som någon tidigare skribent redan framfört verkar det som om rotdosan ställer till det. Den sticker ut en liten aning och då kommer hela dimmern ut lite för mycket från väggen. Om nu dosan inte är limmad i väggen så släpp på vingarna som håller fast den, dra ut dosan och fasa av/ta ur kanterna på skivan så dosan livar med skivan, dra fast. Då borde det fungera.
Det är lite olika hur förlåtande olika apparater är mot småmissar vid monteringen av dosan, men mina helt ovetenskapliga iakttagelser är att lite finare designapparater kräver mer noggrannhet än vanligt onsdags-vadmal med havregryn.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Med rätt dosfräs så blir rotdosan som limmad mot väggen...
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
.
 
  • Svart dosfräs för trä med en diameter på 74 mm, modell ELKO, utan användaromdömen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Svart hålsåg för elinstallationsdosor markerad för att visa hur den fräser försänkningar i väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna detaljen fräser en liten försänkning i väggen som gör att dosan ligger jäms med väggen!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Grön Multidosa för elinstallation med fästskruvar och dubbla röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bytte ut en befintlig apparatdosa som inte var förankrad och satte in en sån här rot-dosa istället. Den tycker jag livade bra med skivan i väggen och strömbrytaren sitter fast ordentligt.
 
Som några påpekat, det beror på att multidosan har en kant som dimmerinsatsen rider på. Att ta bort dosan och försänka den med en vanlig morakniv löser problemet. Det är dock lätt att flänsarna som låser dosan lossnar och faller ner i väggen när man lossar en multidosa. Du kan plocka bort dimmern, lossa de horisontella skruvarna x varv så att du får ut dosan typ 1cm. Skär sen försiktigt bort lite av skivmateralet runt om och skruva tillbaka dosan försänkt, det går men lite jobb.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu vet jag hur jag ska fixa till det. Mycket riktigt livar inte dosan med väggen som den ska.
 
  • Eluttag som inte är i linje med väggen, sedd från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.