För elen kan man med fördel ha en kabelkanal (med lock) i en slinga runt om hela garaget. Då är det enkelt att dra kabel och senare flytta uttag eller lägga till belysning. Även tryckluft får ju plats om man väljer rätt storlek på kanalen.
Nästan osynligt, billigt och väldigt flexibelt.
 
  • Gilla
polarfredde och 5 till
  • Laddar…
Anpassa plattan för lift görs enklast med att ta bort frigolit innan man gjuter plattan.
Tex et 8m brett garage med 100mm platta blir klen mot mitten. Den håller garanterat för vikten av bil och lift, men rörelsen kommer ge sprickbildningar.

Enklast är då att skapa ”balkar” i betongen genom att tex göra ett kors i frigoliten. Helt enkelt lägger man inte sista lagret frigolit just där man vill ha balkarna. I botten på balkarna lägger man tex ett gäng 16mm armering.

Eftersom man då i princip får flera mindre sektioner av plattan kan man behålla 100mm tjocklek och sparar mycket betong jämfört med att tjocka upp hela plattan.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Vårt garage är 80kvm, vi har även ett litet badrum som är helt ovärderligt. Slog på stort så det är även vattenburen golvvärme som är guld värt så det är alltid 16grader i garaget oavsett årstid. Den absolut största tabben jag gjorde var att sätta in en extra bred dörr. Har en 4.2 meters dörr. Såhär i efterhand skulle man satt in 2 smalare dörrar. Men det är lätt att vara efterklok.
 
Jag har ett suterränggarage.
Har inte byggt det själv men det jag tycker är bra är att allt är murat, behöver inte vara nervös vid svetsning mm. Det finns en evakueringsfläkt, så man blir av med avgaser, svetsrök, spraydimma vid lackering mm. En c-balk i taket inmurad så jag har en telfer i den för enkla motorbyten mm. Kompressorn står i ett annat rum, så den alltid har bra luft och man slipper ljudet i garaget.

Det jag saknar är TAKHÖJD jag kan inte ha en billyft.
 
M Mr.Magoo skrev:
Hej,

Dags för min första tråd här på forumet :)

Jag går i planerna att bygga ett garage men är osäker på om man verkligen kommit på allt man vill ha.
Har tidigare renoverat ett litet hus och nu några år senare ångrar man sig mycket att man inte var mer påläst om div. saker. Varför satte man inte upp ett extra uttag där, varför drog man inte ut extra kablar för belysning där osv osv.

Så nu vänder jag mig till er!

Missade ni något som ni ångrar i efterhand att ni inte gjorde när ni byggde garage? Eller kanske något som man absolut måste ha men som man kanske inte tänker på?

Ett suterräng garage på 65kvm som kommer att användas för hobby meck.
Standard el installation med några extra uttag + 3-fas uttag placerat över hela garaget.
Bänkbelysning med dimmer? Led armaturer i tak.
Garageport med motor.
Utslagsback.

Men vad mer vill man inte missa?
Lampor som tänds när garageporten öppnas?
Led belysning ovanför garageport?

Bara fantasin verkar kunna sätta stopp så hjälp mig!

Tack på förhand
Jag fick rådet, men lyssnade inte på det tyvärr, dvs att lägga in genomföringar för el genom betongplattan. I efterhand har jag varit tvungen att anlägga ett minireningsverk och dra ut el och slangar från garaget vilket inte blev så snyggt.
Mitt garage är i trä, men har ett varv med leca på betongplattan. Jag putsad lecan efter att garaget var klart. Väldigt pilligt. Mycket enklare att göra direkt innan stommen ställdes på plats.
Vatten in, PEM minsta diametern, lade jag i en guling under plattan så jag skulle kunna byta den om något händer. Men jag lät gulingen sluta utanför plattan. I efterhand har jag ångrat att jag inte tog en grövre PEM. Inte en chans att gumman låter mig gräva upp tomten för att byta. Smartare hade varit att lägga pemslangen i en guling hela vägen.
Ångrar även att jag inte inredde vinden innan jag ställde dit en massa bröte.
Mvh
Fredrik
 
- En bred port i stället för två, så att du kan ställa bilen hur du vill vid meck. Separat dörr för spring.
- Nedsänkt saxlyft. Tvåpelarlyftar i ett mindre garage stjäl för mycket plats.
- Massor med uttag. Har du begränsad takhöjd och når detta, så sätt uttag i tak.
- Luftvärmepump är inte dumt, då det går snabbt att värma upp extra när du ska mecka.
- Riktigt stadig arbetsbänk. Svetsade min av 40x80 fyrkantsprofil stål med en klack på insidan för golvspån och sen ekparkett uppepå som arbetsyta, som man kan byta enkelt när den blir sliten. Ej lämpligt för svets dock.
- Inbyggd ljuddämpad kompressor och grova rör ut.
- Massor med ljuskällor och även nära väggarna. Har du begränsad takhöjd, så finns det ledarmaturer som bara bygger 9 mm på bl.a. Hornbach. https://www.hornbach.se/shop/MALMBE...-595-mm-9970005/6042656/artikel-detaljer.html
- Utslagsvask med kran och spolslang precis innanför porten, så man kan tvätta av bilar även om det är lite nattfrost (så slipper man att slangen fryser och har allt lätt till hands).
 
Redigerat:
  • Gilla
David Luleå och 2 till
  • Laddar…
Murad hörna kanske av leca med murad innervägg som lätt kan kaklas och användas som tvättrum.
Fukttåligt.
 
Ångrar faktiskt något som många önskar att dom satte in.

Jag satten in en golvbrunn i mitten av garaget för att kunna spola av bilar, men garaget används endast som verkstad/snickeri och då är fallet till golvbrunnen bara ett problem för att det inte går flytta runt arbetsbänkar och få dem att stå rakt.
 
  • Gilla
gaf70
  • Laddar…
Ångrar:
-att jag inte planerade elen bättre och fällde in den.
-att jag gjorde fall i hela garaget mot golvrännan.
-att jag inte försökte få markytan större (fick till avsteg med taklutningen så den blev samma som huvudhuset på 52grader) så blev ett loft/lägenhet ovanpå.
-att jag snålade och inte satte osb under gipset på alla
Väggar (satte bara bakom arbetsbänken)
-att jag inte vred taket 90grader så jag hade fått ett Södertak att sätta solpaneler på

Nöjd med:
-indraget vatten (ej inkopplat men görs i höst)
-nätverk
-luftvärmepump

Rött garage med loft och 52 graders taklutning, står öppet med släpvagn framför och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nochl och 3 till
  • Laddar…
Stora fönster åt söder så man kan övervintra blommor på ett bra sätt
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Skulle gjort det större, och ev med carport möjlighet (y)
7,20 x 10,80m nu, hade inte gjort nåt om det blivit 8,40 x 12 eller 13,20m
Men förmodligen har man samlat på sig mer "bra ha saker" då än nu.
Saxlyft hade kanske varit trevligt men för däckskifte räcker garagedomkraft långt.
 
S
Kul fråga. Jag har börjat sätta ihop ett liknade dokument fast för hela mitt husbygge där det också ingår garage.
https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo/edit?usp=sharing

- Själv älskar jag att ha en takterrass ovanpå taket, men det kostar ju lite extra.
- Dra en 6mm2 kabel för elen och sätt en undercentral med separat jordfelsbrytare typ B i garaget. Dels är det då förberett för elbilsladdning och dels slipper du släcka hela huset om du klantar dig och löser ut jordfelsbrytaren.
- Dra 2,5mm2 till alla uttag. Eluttag på utsidan är också praktiskt.
- Förbered för elbilsladdning genom att dra 3-fas, minst 4mm2, fram till varje bil. Minst en på utsidan också.
- Dra elkabel till båda nockarna utomhus. Man vet aldrig vad man vill ha för belysning. Lägg en nätverkskabel bredvid så är det enkelt att koppla på en PoE övervakningskamera.
- Lägg minst två extra gula slangar så att man kan dra ut fler saker som t.ex. signalkabel eller vatten.
- Dra ut några nätverkskablar som man ju också kan använda för larm mm.
- Vatten och avlopp är lyxigt att ha, men det kostar ju lite också. Drar du ut vatten så sätt en utkastare för att vattna trädgården eller skölja av bilen utomhus.
- Själv har jag 3,5m i takhöjd. Innerväggen framför bilarna är helt täckt av 50cm djupa hyllor med genomskinliga plastlådor. Sväljer fantastiskt mycket saker och är ändå överskådligt.
- Golvvärme från min bergvärmepump gör att uppvärmningen är ekonomisk.
- Garageporten sitter monterad längst fram i hålet istället för mot innerväggen. Det gör att den varma bottenplattan inte sticker ut utomhus och kyls ner. Se till att hålet i väggen är 30-40cm bredare än den planerade öppningen. Bestäm fabrikat och typ av port först.
- Det finns enkla och billiga golvbrunnar med oljeavskiljare. De ser nästan exakt ut som vanliga golvbrunnar i våtrum men har en liten flytkropp som ventil för olja.
- Mitt golv är epoxylackat med den sortens epoxy som det krävs licens för att göra. Fint men dyrt. Vill du ha en enklare ytbeläggning (silikatfärg eller vanlig golvfärg) så dränk ytan med någon hydrofob kemikalie först. Vattenglas är bra budgetalternativ men helst en blandning av Silan + Siloxan. Silan är det bästa och det gör all betong bättre på alla sätt, men är dyrt. Egentligen ångrar jag att jag inte underbehandlade under epoxyn också.
- Själv har jag betongväggar, men om du har träväggar så gör gärna en "tröskel" för att hindra att vatten från golvet kan rinna in i väggen. Ett varv med lättbetong nederst är nog bra men det finns säkert ännu bättre lösningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddan054 och 3 till
  • Laddar…
H
Det har nämnts tidigare men, GOLVVÄRME GOLVVÄRME GOLVVÄRME slang ingjuten i plattan :) . Mycket smått går att korrigera efteråt men isolering för golvvärme går inte, och att gjuta in slang efteråt höjer golvet. I ett hobbygarage är ett varmt golv guld värt då det går att hålla en lägre temperatur utan att man upplever det som kallt, och tänker man ligga på golvet och skruva ibland så.... Luftvärmepump går utmärkt att komplettera med om man vill öka temperaturen snabbt ibland. Väggar i tegel/stenmaterial fungerar ypperligt som lagring av temperatur = jämn temperatur på vintern och svalt på sommaren, dessutom är det brandsäkert om man tänker svetsa.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Djupet för garaget ska vara minst 2m längre än bilen, så en rejäl arbetsbänk får plats. Sen åtminstone 1,5m extra till 1 sido vägg, så du kan ha verktygstavlor hänga cyklar, åkgräsklippare, svets mm, karport med bra belysning framför då kan man stå och svetsa tvätta, meka ute men under tak.
 
B
Det jag är nöjd med i mitt garage är

  • Eluttag varannan regel runt hela insidan, så de sitter med 120cm mellanrum.
  • Lämnade en del längst in utan fall mot brunnen.
  • Uttag i varje hörn utomhus.
  • Golvvärme och kulvert så värmepumpen sköter uppvärmningen.
  • Rätt välisolerat, har ca 300mm i väggarna och 400 i taket så det kostar inte så mycket att värma.
  • Indraget vatten med utslagsvask, dock inte inkopplad ännu.
  • Ett par slangar för att få ut nätverk och ha en över.
  • 2 vanliga dörrar, en i vardera ände.
  • 2 plafonder med rörelsesensor, perfekt när man bara ska in och hämta något.


Saker jag skulle ha gjort annorlunda

  • Större och högre.
  • Gjutit in rör för vatten så jag har kunnat sätta utkast på ett par ställen. Nu blir det utanpåliggande.
  • Mer tomtrör lite kors och tvärs, typ vind, nock innertak. Bra att ha för ex nätverksuttag, larm, kamera etc.
  • Bredare port, har en standard på typ 250 nu och skulle vilja ha en meter bredare för att kunna välja lite vart bilen ska stå.
  • Fler trefasuttag, har bar två invändigt nu. Skulle haft några fler inne och nått utvändigt.
  • Nått fler uttag uppe vid eller i taket inne. Har två upp mot taket nu för ex slangvinda.
  • Valde att separerat belysningen i fyra grupper. Har konstaterat att jag alltid tänder allt när jag ska vara där och greja. Kommer kopplas om i framtiden.
 
  • Gilla
Sylta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.