Jag använder en liten gasolbrännare med engångsbehållare som tänder finhuggen torr ved på nolltid. När vädret så kräver går det utmärkt att värma för att skapa drag i skortstenen. Inga problem med att det ryker in.

Gasolbrännaren är ett mycket användbart verktyg i andra sammanhang med.
 
Tauk skrev:
Jag använder en liten gasolbrännare med engångsbehållare som tänder finhuggen torr ved på nolltid.  När vädret så kräver går det utmärkt att värma för att skapa drag i skortstenen. Inga problem med att det ryker in.

Gasolbrännaren är ett mycket användbart verktyg i andra sammanhang med.
Vad kostar en sån där "engångsgasolbrännare"?
 
Ubbe skrev:
[quote author=drjukebox link=1131875715/0#24 date=1132235662]Hmmm! Fotogen....diesel....finns många ofräscha sätt att tända en kamin. Det är ju en hel del slabbande i stugorna, där man dessutom eldar allt möjligt elände.
Bor man ute i skogen så ok.
Men undra på att det blir motstånd mot vedeldning i tätorterna!

Skaffa torr ved istället. Så slipper ni slabbet!

Stearin och paraffin är luktlöst och kan användas när man nån gång behöver det. Bra ved kan man tända med några pappersbitar
Jag är ytterst tveksam till att en liten skvätt diesel i braskaminen gör någon större miljöpåverkan i grannskapet. Då tror jag det är sämre att åka förbi området med en gammal svartrykande dieselbil  ::) eller föralldel en chipstrimmad modern dieselbil...
Nu är väl jag också lite tvesam till att slabba med diesel i finrummet - men det funkar.

Den absolut bästa tändveden är riktigt tjärved, men man vill antagligen försöka undvika tjärbeläggningar i rökkanalerna så den får man väl använda utomhus istället  :)  Jag tror definitivt att grannarna skulle reagera på den kolsvarta röken ifall man använde tjärved  :p



[/quote]

Tjärved fungerar perfekt. Om man späntar stickor ca 1*1cm och delar ner de till 10 cm bitar och använder typ 2 st så sotar det inte mycke men kaminen coh pannan tänds snabbt på detta sätt.
 
Förr brukade jag lägga in två vedträn och sedan ytterligare två ovanpå dem. Nu har jag börjat lägga in tre stycken, Sen tre ovanpå dem och sist två på snedden. Förr tog det läng tid att tända men nu användet jag bara ett tidningspapper sen brinner det ordentligt.
 
Har en fråga som jag så gärna skulle vilja ha hjälp med.
Alla här skriver att man ska undvika gran och framförallt tall eftersom det blir mycket sot och tjära.
Mitt problem är dock att jag tagit reda på tre stora tallar som blåst ned. Detta har gett mig mycket ved som jag är glad för att ha fått av grannen.
Då jag inte har så god tillgång på ved känns det tråkigt att inte kunna använda den på grund av risken för tjära i skorsten.
Har någon tips till mig hur jag ska gå tillväga? Hur ska man elda tallen?
Är tjäran som bildas nästan omöjlig att få bort t.o.m. för sotaren eller hur går man tillväga?

Tack för alla tips.
 
  • Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Jag har alltid eldat blandved.
Sotar själv 2 ggr om året, sotaren kommer ca vart 4:e år.
Han har i princip ingenting att göra skorstenen är alltid ren o fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.