2st döda i El olyckor?
Kan aldrig stämma.
 
7/10

Fötterna förvånade mig lite. Skall fundera ikväll över de skador jag fått vid snickrande och fixande.
 
2st GDS-snickare måste det ju vara som dött, det dör ju 2 elektriker i halvåret men de räknas väl inte med i hur farligt det är att bygga.
J JLov skrev:
2st döda i El olyckor?
Kan aldrig stämma.
 
2000-2018 omkom 15 elektriker i elolyckor. Det är mindre än en om året i snitt.
De senaste 10 åren (2019 ej medräknat) omkom ca 9 stycken, vilket är betydligt fler än det rätta svaret...


Stapeldiagram som visar antal dödliga elolyckor mellan 2000-2018 fördelade på kategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag reagerade också på det där med elolyckorna, tänkte som andra här.

Men det kan faktiskt stämma ifall man räknar bort alla som klättrar på järnvägsvagnar och stjäl koppar, då blir vi av med över hälften av alla eldödsolyckorna, som är 3-4st per år de senaste 10 åren.
Om vi sen räknar bort högspänningsolyckor, dvs linjearbetare som dör i stolpar, vid trädröjning och av ljusbågar i stora transformatorer så försvinner ytterligare 1/4.
Och av det som är kvar hittar vi folk som letar mask med starkström, och lite annan idioti, vilket kanske eventuellt gör att det bara finns 2 dödsfall kvar som verkligen skett vid "normalt" byggnadsarbete.
 
Det verkar som att verket definierar bygg annorlunda än vad branschen i övrigt gör. Gissar att kanske chaufförer på/till byggen ej ingår här.

Sen tycker jag att tvåmetergränsen för fall är tveksamt om det borde vara rätt, man är även skyldig att bygga erforderligt räcke om det finns risk även vid en halvmeterskant.
 
hsd
Betydligt fler än 2 elllyckor, som vanligt är frågorna inte rätt undersökta
Trist historia
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Betydligt fler än 2 elllyckor, som vanligt är frågorna inte rätt undersökta
Trist historia
I samband med byggen?

Det är ju endast det quizet gäller, inte folk på linjearbete eller på järnvägsvagnar.

Om du framhärdar, kan du väl försöka presentera lite material. Själv började jag plöja ESV's rapporter, men kunde konstatera att dels hittade jag inte rapport för varje år, men framförallt, jag hittade ingen enda dödsolycka pga el på någon byggarbetsplats efter att jag ögnat genom 4 olika års rapporter.
 
Dessutom tillkommer de som dog av vvs, gas och något mer jag glömt. (det var inte bara elolyckor som det frågades om)
 
j.erkers
7 rätt. Som vanligt trodde jag att det var värre än det faktiskt är där jag hade fel och det kan vara bra för min egen riskminimering.
 
Fråga fem om spikpistolen är lurig. Inte bara för att jag inte vet hur en sådan är konstruerad utan för att den inte är en kunskapsfråga, hur skall man veta varför en medlem satte en spik i tummen... :)

Får mig att tänka på en kollega som borrade sig i handen. Han satte upp en vägg hemma och höll i en skiva med ena handen bakom skivan medan han borrade med höger hand från andra sidan av väggen. Bang, rakt in i handen...
 
U UffeH skrev:
Vill du ha ett annat verb än ”behandla”, eller tror du att avhuggna kroppsdelar lika bra kan slängas i papperskorgen?
Är det ett finger vid översta leden så är det lika bra att kasta fingret då de oftast blir steloperation.
Fråga min far, han sågade av sitt såpass att de hängde i skinnet och sjukhuset ville sy fast den igen. Men i med hans andra pekfinger redan var krokig och stel så ville han inte ha kvar det.
Han trodde han skulle jobba dagen efter med :D

Fick för övrigt 5. Hade egentligen 6 men tyckte de var hysteriskt roligt med flytvästarna :p

När jag bygger och pillar så är mina händer alltid mest utsatta och jag kör bara på gympaskor så jag har nog en jävla tur med fötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.