Hej

Är det någon som har detta larm ännu, och med SecureNet ?

MrDTS
 
Ledsen för sent svar här men kör systemet sedan ett par månader, så lite feedback här....

Är i det stora hela väldigt nöjd, DSC grejer är helt klart genomtänkta och med bra kvalité rakt igenom...Inga fellarm, varningar, stabil anslutning, rikligt utbud av tillbehör m.m. Hade riktigt mycket strul med gamla larmet med långa avstånd och avsaknad av repeater men detta levererar fullt ut till ytterligare byggnader nu utan minsta strul m.m.

När jag beställde grejerna så fanns det dessvärre inte någon SIM-kort plats. Försökte att komplettera med en modul på annat håll (finns som tillbehör) men av olika anledningar gick jag på pumpen där med leverantören så än så länge kör jag det bara via IP men planen är att kanske kunna få loss detta och installera inom kort. Alltid bra att ha flera vägar för larm för att minska att de inte kommer fram.

Kör mesta av mina Z-wave prylarna via Fibaro system idag redan och med deras HC2:a. Har försökt vid något tillfälle att se om jag även kan inkludera alla mottagare/sensorer till larmet men då verkar de försvinna från huvudcontrollern. Så vill man köra en ren Z-wave controller för bästa styrning så verkar det strula ihop med larmet delvis, detta blev således lite av en besvikelse...Köpte det dock främst såsom larm och där gör det sitt jobb. Hoppas dock nu när det är på gång i Sverige att det ev. kanske kommer nån bra manual som man kan luta sig mot då det även finns ett alternativ att sätta larmet som "sekundär controller". Har inte hunnit men ska försöka att ge mig på det igen och se om jag får till det bättre än sist. I vart fall få upp en länk emellan dessa så att ex. lampor m.m. kan styras ihop med pålarmning/avlarmning et.c.

En annan nackdel är att jag inte lyckas begära ut foton från DSC egna kameradetektorer. Vet inte om detta kan vara beroende av avsaknad av SIM kort. Nya versionsuppdateringen hade dock en förbättring ang. detta gjorts så att man skulle kunna få dessa skickade vid larm, skulle dock vilja ha möjligheten att beställa bilder lite random då man känner för det också vid behov ibland. IP-kameror som kan paras ihop med systemet måste vara ifrån SecureNets egna endast, vilket också är en rejäl begränsning. Bara hoppas att de istället försöker att hitta samarbetspartners för integrering med andra leverantörer istället, ex. Ubiquiti:s kameror som jag fått en förkärlek till (snygg design, bra upplösning och smidig hantering i controller m.m.)


Det märks att det fortfarande inte riktigt är lanserat i Sverige fullt ut, mycket är felstavat och problem är det fortfarande vid Å,Ä,Ö men delvis rättats till i senaste uppdateringarna. Verkar komma nya versionsuppdateringar ca 2-3 gånger/år men känns inte som om något revolutionerande inträffar mellan dessa.

Manöverpanelen (den digitala) känns dock genomarbetad och är lättstyrd över ex. olika partitioner som man skapat, ex. önskar bara larma på en del av huset eller en fristående byggnad.

Alltsammans programmeras via SecureNet egna portal (installatörsmode för full styrning och användarmode i app/portal för lite små justeringar av diverse).

Är långt ifrån någon expert på området så jag tar även tacksamt emot tips & trick för er som även slår till på systemet framöver eller är i branschen.

På fråga om jag skulle rekommendera det skulle jag säga, JA om du känner för en del eget pill med inställningar och vill äga ditt egna larm. Tanken är väl att man skall ha en egen larmtekniker som man skall ringa varje gång men det känns i min värld väldigt osmidigt/dyrt att hela tiden vända sig till någon person/företag för uppdateringar m.m. Vill man ha det mer bekymmersfritt men med månadsavgift så är troligen Verisure, Sector Alarm eller dylikt säkerligen ett bättre alternativ....
 
Hej

Har tittat på detta larm ett tag, men just att inte kunna använda andra ip-kameror är inte bra.
De jobbar på detta med att inte kunna se själv bilder från pir kamerorna, ska komma en uppdatering som löser det, tror att larmcentralen kan se dom, då har du den till Tempest larmcentral då ?
Man behöver en SecureNet konto med.

MrDTS
 
Hej,

Nej, har ett konto via SecureNet endast (men både ett installatör och användarkonto). Gör således själv alla ändringar i systemet som jag behöver, ingen uppkoppling mot bolag (Tempest) i dagsläget men ev. i framtiden kan bli aktuellt. Har även inte det senaste versionen EN grade 2 panelen utan föregångaren men som jag gissar är i princip densamma funktionsmässigt.

Nej, deras kameror är inget vidare alls enligt mig (fula, dålig upplösning och även inget bra sätt för att lagra)... Försöker eftersträva en helhet som kan styras från en enda app men än så länge inte möjligt att få till detta på ett smidigt sätt fullt ut (IP-kameror, Z-wave, Larm, Dörrlås o.s.v. i en symbios från flera olika tillverkare). De bästa produkterna inom resp. område blir sällan en bra helhet utan man tvingas att även ta "skräpet" för kompatibilitetsskäl då alla håller på "sitt" av både konkurrens och säkerhetsskäl dessvärre.

Hur som helst så är det ett bra larm i stort enligt mig. Jag har insett att jag inte kommer att komma ifrån mappen på luren döpt "Hem & Larm" med 7-10 st olika appar för resp. styrning/lösning av hemmet dessvärre.

Håller tummarna för bilder via PIR- kamerorna inom kort men å andra sidan har jag tillsvidare rörlig bild från IP-kamerorna att gå på om jag vill vid ett larm... Som kuriosa så kör jag även deras vattenläckagesensor på en del utsatta ställen som faktiskt detekterade en läcka i pannrummet och larmade för detta som tänkt så grejerna verkar funka även skarpt.....
 
Hej

Samma här massa appar, hade hemma på prov en Homey men den kunde inte heller ta alla appar som jag har, dessutom gillade jag inte gräns snittet i deras appen.

MrDTS
 
tror jag kör på ett hybrid system till larm, har idag ett stort Paradox system tråd samt trådlöst, har tittat på Ksenia med.som jag gillar, dessutom snygga produkter med.
 
Hej

Det kom nyligen en uppdatering har de löst pir kamera problemet ?
Såg att Länsförsäkringar larmcentral kör med denna system ; )

MrDTS
 
Hej MrDTS,

Tyvärr har jag inte hunnit att kontrollera funktionen än...Vet inte heller om det krävs ett SIM-kort för att få det att fungera eller om de kan skickas via mailen också? Ska försöka få loss lite tid och se om jag kan få det att lira med lite ytterligare pill... Kundservicen via Securenet i USA som hitintills varit möjlig är inte den smidigaste då det ofta dröjer med svar på frågorna....kanske öppnar det upp med lite service här hemma på något håll då det nu börjar lanseras via Teletec också...

Ja det var intressant att LF börjat med Larmcentral och DSC grejer i grunden. Blir dock inte riktigt klok över deras "vitlista" där bl.a. Yale omnämns som kompatibelt hur nu det är tänkt att fungera då det än så länge mig veterligen endast är Yale själva samt Verisure och Sector som har "hubbar" som möjliggör styrning...Måste dock ge Verisure kred för en grymt bra app som är väldigt lättförståelig, pålitlig samt med ett bra gränssnitt för bästa överblick i dagens läge...Den appen blir svårslagen för Securenet att matcha i dagsläget..

Som sagt det är inget vidare att de endast tillåter sina egna videokameror i systemet än så länge, de specar inget vidare och ser är allt annat än snygga och diskreta ut...
 
  • Gilla
ByggDoktor
  • Laddar…
Hej

Det finns andra Yale modeller som inte säljes i sverige som ska fungera, den Vi har här finns även en zigbee modul såg jag, den har https://onesti.io/en/how-it-works ett larm som Nookbox.

MrDTS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.