Hej!

Senaste vintern fungerade den fint men sista gången jag eldade innan våren så började det spotta och fräsa ur ventilen uppe i taket som jag markerat med rött. Det droppar vatten (och olja?) från den.

Jag testade att dra igång pannan igår för första gången den här säsongen och då hände samma sak. Pannan kom upp till ca 80 grader men trycket är i botten och samma ventil börjar spotta och fräsa. Jag stängde av pannan helt och efteråt såg jag att det rann ut vatten utanför huset.

Någon som vet vad som kan ha hänt och vad som behöver åtgärdas? Fylla på systemet med vatten och hur gör man isåfall det? Byta ventilen?

Första huset och bara bott här 3 år så är tacksam för hjälp från någon med mer kunskap i ämnet.

/ Rickard

Värmepanna i källare med synliga rör och en ventill markerad med rött uppe i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil i tak med vattenskador markerad med rött, indikerar läckageproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer med rött markering på ventil ovanför en värmepanna, indikerar lågt tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Laddomat laddningsenhet med tre tryckmätare, frostad yta och tydliga röda hanteringstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten och möjlig olja läcker från en ventil på husvägg med pölar på marken nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeanläggning med ventiler, kablar och vattenläckage markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ventil med manometer markerad med rött, notera lågt tryck och potentiell vattenskada runt anordningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmningspanna i ett pannrum med markerad ventil uppe i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil markerad med rött ovanför en värmepanna i ett pannrum, där det uppstått problem med spottning och fräsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil markerad med rött på rör ovanför en värmepanna i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Först behöver du fylla på vatten tills manometern visar 1,0 bar. Nu är det på tok för lite vatten i systemet.
Ventilen som läcker är en automatisk avluftningsventil som släpper ut luft ur rören. Den gör det den är avsedd för.
Skulle det bara läcka vatten, har ventilen blivit otät av smutspartiklar på tätande ytor.
Ska egentligen sitta en avstängningsventil under så man kan stänga av den när systemet är avluftat.

Sedan kan man ju undra varför säkerhetsventilen har öppnat?
 
Redigerat:
Staffans2000
Troligtvis är säkerhetsventilen trasig. Vrid eller dra i den, allt efter konstruktion. Slutar det inte läcka. Byt ut den.
Fyll sedan till ett kilo, så kommer det säkert att fungera.

Säkerhetsventiler är "da shit"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.