Hej
Jag har köpt ett hus (4/7-19) där det sitter en cirka 10 år gammal Viking B 16 G pelletsbrännare, startade upp den i juni/juli för att testköra lite och efter några "misslyckad start" så gick den fint, lät den vara av under hela sommaren men den 21/9 startade jag upp den och luftade elementen och den gick klockrent.
Den 30/9 började det ta slut i pelletsförrådet och jag beslöt mig för att göra rent i förrådet, pelletsbrännare och inuti pannan. Jag kopplade ihop kablarna och fyllde skruven med pellets som det står i manualen.

Efter det går inte pelletsbrännaren igång (AVBRUTIT) står det i displayen, trots att jag inte har rört några kablar, endast tagit ur rostern och gjort rent.
Jag har ohmmätt:
Tändelement 224 ohm
Överhettningsskydd 0.00 ohm
Flamsensor OL
Andra symptom, det kommer ingen startdos med pellets, jag kan hålla handen framför eldriktaren vid FÖRVÄRMNING och sedan TÄNDNING, tändelementet lyser svagt vitt i mörkret.

Jag ringde killen som installerade brännaren och han sa först överhettningsskyddet, MEN det har inte stått ÖVERHETTAD, sen sa han att det kan vara kretskortet som felar.

Jag ringde reservdelsleverantören och han blev förvånad att det inte kom någon startdos och han sa att det är nog kretskortet, jag har tills på söndag innan jag beställer och då får jag delar på tisdag.

Men jag ställer ändå frågan OM någon har varit med om liknande problem
 
Jag har tyvärr inget konkret svar på din fråga (då vi kör brännare av annat märke) men vill tipsa dig om pelletsforumet på www.pellets.info där det även finns märkesspecifika delforum.
 
  • Gilla
MrTenere
  • Laddar…
Ingen startdos betyder att snäckskruven i pelletsröret inte snurrar? Snurrar den kan det betyda att det är stopp. Det samlas gärna sågspån längst upp, speciellt om det är gamla murkna pellets. Det tar en väldans många omstarter (10..20..) för att fylla ett helt rör, innan det trillar ner pellets i änden.

Våran skruv snurrade inte, efter en inspektion av kretskortet fanns det ett svart märke runt en resistor. Bytte ut denna och sedan gick motorn igång.
 
Men jag har gjort enligt manualen säger, jag placerade en hink under röret och sen kopplade jag ihop kablarna och fyllt hela skruven med pellets så att det ramlade ner i hinken för att den skulle vara startklar, den går bara på FÖRVÄRMNING, TÄNDNING och sedan står det AVBRUTIT
 
S
Brännaren har inte tänt inom avsatt tid då startdosen inte fallit ner.
Kontrollera om det kommer fram 230 V till skruvmotorns kontakt. kanske någon lös kabel eller säkring som löst.
Kan vara triacen för motorn som gett upp. Hade du loss datakabeln när du gjorde rent kanske något stift blev böjt.
 
Har inte rört datakabeln, skruvmotorn fungerar iom att jag kopplade ihop kabĺarna och fyllde skruven,
jag skall sätta tillbaka kretskortet och försöka mäta kontakten för skruven i uppstartfasen
2 glassäkringar på kretskortet är kontrollerade med multimeter
 
En uppdatering vad som hänt dom senaste veckorna.
Jag beställde ett nytt kretskort och skruvade dit det, brännaren fungerade i några dagar men sen blev det stopp igen, Den här gången funderade jag inte utan ringde till servicekillen som hade skött servicen åt den förra ägaren, jag blev ombedd att komma till han med brännaren och kablar.
1;a försöket blev det också avbrutit men 2:a och resten av försöken fungerade det klockrent, jag åkte hem och monterade brännaren men det fungerar inte hos mig, jag tog med mig brännaren, kablar och även manöverdosan som är fastkruvad på väggen och åkte tillbaka till servickillen och det fungerade inte när vi kopplade upp allting.
Servicekillen öppnade upp manöverdosan och rörde på kablarna.
1 röd kabel satt lös
dom gröna kablarna är till pelletsskruven och dom var instoppade för långt och fastskruvad på plasthöljet, när det var "varmt" blev det kontakt men vid kallare temperatur stelnade plasthöljet och då blev det sämre kontakt.
Nu fungerar brännaren klockrent, problemet löst.
Händer som justerar kablar på ett öppnat kretskort i en manöverdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en löst kopplad grön kabel framför en elektronisk manöverdosa med tänger och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.