Vardagsrum med träväggpanel som påminner om skeppsgolv med svarta mellanrum, troligen från 1980-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för väggpanel ? Någon som vet ? Liknar skeppsgolv, mellanrummen är ej ihåliga utan svarta i färgen. Verkar vara någon slags laminat ? Förmodligen installerat 1980.
 
Det ser ju pampigt ut så här som vi ser det på bilden, på håll.
Men kan du inte se om det är trä eller plast?
Rimligen är det en träpanel.
Men vad föranleder frågan? Skall du göra ändringar? Hur? Vad?

Välkommen till bygga Husforumet MASS!
Här får man ofta fler frågor än man ger :)
 
  • Gilla
MASS
  • Laddar…
Ja det skall renoveras runt omkring i huset då det är införskaffat idag. Husvisningen var det jag blev mest besviken på, just väggpanelen. Håller med pampigt på bilden, men blankt plast, inget äkta trä när man står på 1/2-1 meters avstånd är det inte alls snyggt. Varför jag frågar är att jag hittat inte det även om jag söker. Närmaste jag har kommit som ser någorlunda ut som denna väggpanel är väl skeppsgolv laminat.
 
Hemmakatten
Skippa laminat. Det är inte snyggt någonstans. Vill du absolut ha träväggar så sätt någon träpanel. Annars vore det snyggt med vitmålat tak och ljusa målade eller tapetserade väggar.
 
  • Gilla
MASS
  • Laddar…
Exakt. Skall ge det ett chans sandpappra upp det och prova måla vitt och se om det håller/fäster tillräckligt bra ala. budget. Det blir hur som haver inte förrän tidigast till sen vår när jag tar över nycklarna. Vitt är aldrig fel, dock har jag levt mer eller mindre hela mitt liv med en massa vitt precis överallt. Päronen målade helvit i deras furutak och jag tycker inte det är snyggt då det är blankt vitt. Helst. matt eventuellt halv matt i taket kanske.
 
Hemmakatten
Normalt sett har man väl matta tak. Blankt hör till undantagen, fast vi hade det också.

Menar du att du skall försöka måla väggen?

Tycker det är ett mysigt rum fastän det inte är av modernaste snitt.
 
Skall testa måla denna väggen på bilden sedan. Väggen skall ändå rivas, men den går runt och denna ”fina” väggpanel smyger längs hela ena sidan till slutet på en lång hall.
 
M MASS skrev:
Ja det skall renoveras runt omkring i huset då det är införskaffat idag.
Idag! Grattis till ditt nya liv utan fritidsproblem (y)
Själv gillar jag träpaneler, har det i hela huset utom i våtrummen.
Men vi har liggande vitvaxad träpanel på väggarna, inte alls så kontrastrik som det du visar.
Och vitvaxad träpanel i taket.
Har inte heller fallit för den där stockholmska "ljust och fräscht"-vurmen.
 
  • Gilla
MASS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.